• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att det är små glapp mellan ändlänkarna (de är väl även ihåliga va?) Och boetten på en 25 år gammal guldklocka är inte särskilt märkligt.
Naturligtvis så nöta ändlänk och boett mot varandra konstant när klockan används, och att det efter 25 år har hunnit bli em.mindre glipa på 0.× mm är inte alls konstigt i mina ögon.
Sen hur snyggt det är är väl en annan fråga, men det BORDE gå att lösa med nya ändlänkar?
Det är min gissning iaf.
Det är inte slitage.
 
Paulie's träningsoverall med Tonys klocka ;)
Tonys klocka var förövrigt en kopia i serien - fun fact!!
Fast Paulie (och även en hel del sk "soldater" inom den riktiga amerikansk/italienska maffian har faktiskt en stor kärlek för exklusiva träningsoveraller i tyger som absolut inte skulle kännas behagligt att träna i, det tillsammans med guld och medelålder = fullträff!
Det finns fler bra exempel i serien. Se på han mannen som vill flytta till Miami. Han klär sig också som en tonåring!

Men jag visste inte att KLockan Gandolfini bar var en kopia, vet du varför de inge nyttjade en riktig? Det lär ju inte ha saknats resurser..?
 
Har vi några 118206or i tråden? :rolleyes:
Självklart.
40150D17-ED14-4E8E-9719-B4889B261C89.jpeg
 

Esquared

Cartier
Fast Paulie (och även en hel del sk "soldater" inom den riktiga amerikansk/italienska maffian har faktiskt en stor kärlek för exklusiva träningsoveraller i tyger som absolut inte skulle kännas behagligt att träna i, det tillsammans med guld och medelålder = fullträff!
Det finns fler bra exempel i serien. Se på han mannen som vill flytta till Miami. Han klär sig också som en tonåring!

Men jag visste inte att KLockan Gandolfini bar var en kopia, vet du varför de inge nyttjade en riktig? Det lär ju inte ha saknats resurser..?

Man köper inte in props (klockan i det här fallet) till filmer (tror det vore både en sned fördelning av budgeten (dyrt) och extremt flummigt att bokföra), det händer inte vad jag vet. Däremot bär skådespelare sina egna grejer och i vissa fall mot "hyra" från produktionen (Steve McQueen fick extra betalt när han bar sin 5512'a). Avsnittet där Tony ger sin svåger en Patek lär vara seriens hårdaste produktplacering dock :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
"Nähä", vad är det då?
Menar du att guld som gnids mot annat guld tillslut inte kan bli tilltryckt mkt nog för att ev lämna en liten glipa mellan två delar, av precis samma anledning som en länk blir rasslig?
Isåfall vill kag höra din teori eller om du vet varför så får du gärna berätta.
Jag tror att de har polerat på insidan av bandhornet därav glipan. Glipan lär vara kvar även om man köper ny endlänk men kanske en aningen mindre :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"Nähä", vad är det då?
Menar du att guld som gnids mot annat guld tillslut inte kan bli tilltryckt mkt nog för att ev lämna en liten glipa mellan två delar, av precis samma anledning som en länk blir rasslig?
Isåfall vill kag höra din teori eller om du vet varför så får du gärna berätta.
Ändlänkarna rör sig inte mot boetten direkt, inte tillräckligt för detta slitage. Finns inte heller en koppling mellan slitna länkar och detta glapp vad jag sett. Vet inte varför det finns på vissa, gissar på dålig polering i efterhand.
 

Esquared

Cartier
"Nähä", vad är det då?
Menar du att guld som gnids mot annat guld tillslut inte kan bli tilltryckt mkt nog för att ev lämna en liten glipa mellan två delar, av precis samma anledning som en länk blir rasslig?
Isåfall vill kag höra din teori eller om du vet varför så får du gärna berätta.
Jag har endast sett detta "fenomen" på en DD där klockan hängt och slängt på handleden (i motsats till åtsittande). En vapendragare hade den och var i tillägg en OWG, där det blev ett tyligare spel mellan ändlänk och horn med tiden. Sprintarna var rejält slitna så antar att det bidrog till slitaget - men det skuma är att det blir ett så pass tydligt och jämnt slitage (jmf där endast ett hörn blir lite intryckt).. Helt klart ett naturfenomen!!
 
Jag har endast sett detta "fenomen" på en DD där klockan hängt och slängt på handleden (i motsats till åtsittande). En vapendragare hade den och var i tillägg en OWG, där det blev ett tyligare spel mellan ändlänk och horn med tiden. Sprintarna var rejält slitna så antar att det bidrog till slitaget - men det skuma är att det blir ett så pass tydligt och jämnt slitage (jmf där endast ett hörn blir lite intryckt).. Helt klart ett naturfenomen!!
Jag menade inte att ett "hörn" ska bli intryckt, utan med tiden hela guldbiten, tex en ändlänk. Guldet skavs ju inte av, men det kan mkt väl tryckas till såpass mkt att det blir mindre glapp mellan olika delar, bara att titta på en länk, guldet lär lnte bete sig annorlunda i de två yttersta länkarna än övriga?
 
Får man skämmas nu om man inte har sett Sopranos? ^^
Nää, men du har något att se fram emot på semesterkvällarna och regniga sommardagar!
HBO serie, och som alla som gillar serier vet så producerar de egna egna, för sin egen kanal och pumpar in rejält med dollar i dem också, Aldrig sett en HBO serie som varit dålig, eller ens halvbra. Allt är BRA. Och kanske framförallt Sopranos (efter The Wire, Oz och kanske Mad Men) ;)

Sorry för OT.
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Nää, men du har något att se fram emot på semesterkvällarna och regniga sommardagar!
HBO serie, och som alla som gillar serier vet så producerar de egna egna, för sin egen kanal och pumpar in rejält med dollar i dem också, Aldrig sett en HBO serie som varit dålig, eller ens halvbra. Allt är BRA. Och kanske framförallt Sopranos (efter The Wire, Oz och kanske Mad Men) ;)

Sorry för OT.

Låter bra, har även Oz och The Wire på min lista! :) Bra tips, thank you!

On T:
6D5C1853-9DAE-4860-BF63-A1F87AA3745A.jpeg

2705920D-A56A-4731-9109-8D402C5DD6C5.jpeg
 
Topp