• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hur stor handled tycker ni att man kan ha för att en 36mm dd ska funka bra? (Otroligt subjektivt, jag vet).
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
För mig är det en självklarhet om man befinner sig på ett klockforum. Jag ska försöka bidra med lite kvalité. När jag ändå gör ett inlägg så ska jag bidra med en fråga: Skulle gärna vilja veta om man kan beställa den gröna 118238 stick tavlan via AD och installera på en 18238?

Ja det är inga konstigheter.

Men får man göra det 2020? Installera en tavla från en nyare referens? Trodde AD var hårda med sånt nu.

Det varierar säkert men jag tror att de flesta är ok med det

En bekant ställde frågan hos både Rob e och nymans i höstas och fick nej, beror kanske på om dom känner igen en eller inte.

Jag har fått nej på 6ref tavlor i min 5a, av de AD jag har frågat. Sen går det alltid att lösa men jag var mest nyfiken.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Hur stor handled tycker ni att man kan ha för att en 36mm dd ska funka bra? (Otroligt subjektivt, jag vet).
När ändå min egna är på tal: så här sitter den på en 17cm handled. Dock är min handled rätt rund i genomskärning så handledsytan som ligger mot klockan är mindre än vad jag tror genomsnittet är.
BEE89E84-2925-42C8-ADFE-4B5754A4EBCE.jpeg

Skiljer sig boetten något på 128238 jmf med 118238?
Bra fråga! Enligt AD där jag köpte den så ska även boettformen vara uppdaterad men de visste inte exakt hur och var.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
När ändå min egna är på tal: så här sitter den på en 17cm handled. Dock är min handled rätt rund i genomskärning så handledsytan som ligger mot klockan är mindre än vad jag tror genomsnittet är.
BEE89E84-2925-42C8-ADFE-4B5754A4EBCE.jpeg


Bra fråga! Enligt AD där jag köpte den så ska även boettformen vara uppdaterad men de visste inte exakt hur och var.
Stabilt svar från en AD. Om inte jag missminner mig är väl luggarna lite snävare på den nyare? Ska se om jag hittar i datorn, vet att jag har ngt om den nya ngnstans.
 
Som påpekats uppmuntras kvalitativt innehåll. Forumet är fyllt till bristningsgränsen av en massa ”grattis!”, ”riktigt snygg” o dyl av nya medlemmar som av en händelse försvinner efter 51 posts...

För att bidra till topic då:
CD43DFC5-FFAC-414C-ACC0-7CA3177F67A6.jpeg

43B78D06-1224-4B79-B839-76BEF39431E3.jpeg


Kanske inte allas favorit men jag gillar faktiskt de nya proportionerna i länken (mittdelen som är bredare än tidigare) och idén med keramiska tuber för att minska slitage. Jag är inte lika förtjust i is på tavlan men utbudet utan is var mycket begränsat. Jag hoppas på utökat tavelutbud de kommande åren.
Måste väl annars gå att köpa en tavla från refen innan, där har du väl tillräckligt med vackra tavlor för att räcka en livstid
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Måste väl annars gå att köpa en tavla från refen innan, där har du väl tillräckligt med vackra tavlor för att räcka en livstid
Nu minns jag inte riktigt men antingen var det att det inte går eller att de inte gör, vilket betyder att jag behöver vända mig till en tredje part för att få arbetet utfört. Det behöver ju inte vara fel, men garanti och sådant lär ju ryka all världens väg om något skulle hända då. Men jag är inte missnöjd, jag har lärt mig uppskatta isen samt att jag med glädje ser fram mot nya tavelsläpp.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Nu minns jag inte riktigt men antingen var det att det inte går eller att de inte gör, vilket betyder att jag behöver vända mig till en tredje part för att få arbetet utfört. Det behöver ju inte vara fel, men garanti och sådant lär ju ryka all världens väg om något skulle hända då. Men jag är inte missnöjd, jag har lärt mig uppskatta isen samt att jag med glädje ser fram mot nya tavelsläpp.
Minns att det var på tal.
128XXX har iaf egna tavelreferenser, även om de är likadana som några tidigare tavlor från äldre klockrefs. Vilket borde innebära att det inte går ta tavlor från tidigare refs till den här.
 
Nu minns jag inte riktigt men antingen var det att det inte går eller att de inte gör, vilket betyder att jag behöver vända mig till en tredje part för att få arbetet utfört. Det behöver ju inte vara fel, men garanti och sådant lär ju ryka all världens väg om något skulle hända då. Men jag är inte missnöjd, jag har lärt mig uppskatta isen samt att jag med glädje ser fram mot nya tavelsläpp.
Ja det lär naturligtvis släppas nya tavlor utan glitter, om de vill fortsätta att ha modellen som någon sorts flaggskepp..
Tillägg: hur som helst, bra köp! En DD är aldrig fel. Speciellt inte i YG. ❤
 
Topp