• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

P-vakten

Patek
2-Faktor
Ni som är kunnig i ämnet. Hur stor skillnad upplever ni på en 118239 eller en 18239. Upplever man 118239 som Mkt mer ”solid”? Märker man någon skillnad på de bredare bandhornen?
Jag tycker att den sexsiffriga referensen upplevs något större, kan ha att göra med de polerade bandhornen och vikten.

Sen är, som nämnts i tidigare poster, den sexsiffriga länkens centerlänkar solida. Vilket adderar ytterligare en del på total vikten. Denna uppgradering skedde år 2000. Tror mig minnas att en sexsiffrig WG DD väger ungefär i krokarna, om inte mer, än en 5 siffror platina ~180-185gr.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Känns den fortf. Bra? Är själv sugen på en 18239.
Hej!
Absolut! Jag börjar dock bli sugen på att byta tavla. Sen är jag lite brydd över att jag inte får till passformen perfekt. Jag skulle behöva en halvlänk, men det finns inte att köpa tyvärr. Men så fort den kommer på armen så slås man ju av hur läcker den faktiskt är.
Det är dock ingen tung, solid pjäs. Den väger ungefär som en sexsiffrig submariner (ca 145g) så om du är sugen på mer närvaro på armen så ska du nog titta på sexsiffrig. Men då får du ju de där polerade bandhornen på köpet tyvärr...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
God jul DD-älskare!
Ikväll orkar jag inte laga mat så det får bli räkor.
8F3920A2-4F51-4FAA-AE02-3562A48B724C.jpeg
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Hello DD-tråden!

Har snurrat ett par klockor och fick med det lite feeling att ev göra min 18238 lite mer vulgär!

Är det någon här som har/haft 5ref YG-DD med Pave tavla? Eller ”mer” bling än bara indexmarkeringarna? Efterfråga med andra ord förslag på stensatta tavlor och ej exteriört på boett eller liknande :)

Bilder mottages tacksamt för inspiration, har kikat en del i tavel-tråden men har ni får ni gärna dela med er :)

Tack!

Här är tavlan du söker! :)
283DA92F-E685-4F35-8D3F-AF34AD89528E.jpeg
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Har sökt utan att finna, någon här kanske kan stilla min nyfikenhet på vad 6siffriga 36mm DD i YG respektive WG på läder listade innan de blev discontinued?
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Rätt tråd den här gången.... :D

Blev lite sugen på en Daydate 18238 18k....

Vad får man räkna med att punga upp för en sån goding? 120-140k?
 

Devour

Omega
2-Faktor
Ni som haft både DD platinum och guld, hur har ni upplevt skillnaden mellan klockorna? Även om det är högst subjektivt.
Letar själv efter en vitguld 18239/118239 men har fått upp ögonen för platinum 18206 då priserna inte verkar vara så långt ifrån varandra. Jag gillar att den ser mer diskret ut.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Ni som haft både DD platinum och guld, hur har ni upplevt skillnaden mellan klockorna? Även om det är högst subjektivt.
Letar själv efter en vitguld 18239/118239 men har fått upp ögonen för platinum 18206 då priserna inte verkar vara så långt ifrån varandra. Jag gillar att den ser mer diskret ut.
Platina blir en mer diskret klocka pga den släta ringen.

Skillnaden i tyngden är väsentlig, cirka 40 gr skiljer en 18239 mot en 18206. Ringen är slät vilket är väldigt tilltalande.

Platina betecknas PT950 vilket betyder att metallen består av 950/1000 delar platina. Vitguld/gulguld (18k) däremot innehåller 75% rent guld. Med platina får du en ädlare metall. Även färgen på metallen skiljer sig.

Med platina får man den ädlaste metallen till den ädlaste klockan!


WG
B82A5A1E-E7B3-4A3D-A7E3-0A6906439AC3.jpeg

PT
0333C5B4-7346-47EC-ABC8-FB34B4B59881.jpeg
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Platina blir en mer diskret klocka pga den släta ringen.

Skillnaden i tyngden är väsentlig, cirka 40 gr skiljer en 18239 mot en 18206. Ringen är slät vilket är väldigt tilltalande.

Platina betecknas PT950 vilket betyder att metallen består av 950/1000 delar platina. Vitguld/gulguld (18k) däremot innehåller 75% rent guld. Med platina får du en ädlaremetall. Även färgen på metallen skiljer sig.

Med platina får man den ädlaste metallen till den ädlaste klockan!


WG
B82A5A1E-E7B3-4A3D-A7E3-0A6906439AC3.jpeg

PT
0333C5B4-7346-47EC-ABC8-FB34B4B59881.jpeg
SLUTA NU!!! :arghh:;)
 

Devour

Omega
2-Faktor
Tack för informativt svar! Jag är ny inom vintage, har bara köpt nya klockor hos AD tidigare. Har läst/kollat igen tråden ett par gånger genom åren. Suget är påtagligt!
DD runt 85-00 talet tittar jag efter. Sålänge exemplaret är i fint skick och klockan lämnas på service vid behov. Kan man fortfarande räkna med att en klocka med 20-30 år på nacken klarar ytterligare 30 år om man vårdar den väl, trotts frekvent användning på ett par dagar i veckan?
 

Mcavennie

Omega
Tack för informativt svar! Jag är ny inom vintage, har bara köpt nya klockor hos AD tidigare. Har läst/kollat igen tråden ett par gånger genom åren. Suget är påtagligt!
DD runt 85-00 talet tittar jag efter. Sålänge exemplaret är i fint skick och klockan lämnas på service vid behov. Kan man fortfarande räkna med att en klocka med 20-30 år på nacken klarar ytterligare 30 år om man vårdar den väl, trotts frekvent användning på ett par dagar i veckan?
Hej, så länge du sköter service och tvättar klockan regelbundet lär den hålla mer än en livstid.
 
Topp