• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Tack för informativt svar! Jag är ny inom vintage, har bara köpt nya klockor hos AD tidigare. Har läst/kollat igen tråden ett par gånger genom åren. Suget är påtagligt!
DD runt 85-00 talet tittar jag efter. Sålänge exemplaret är i fint skick och klockan lämnas på service vid behov. Kan man fortfarande räkna med att en klocka med 20-30 år på nacken klarar ytterligare 30 år om man vårdar den väl, trotts frekvent användning på ett par dagar i veckan?
Jag hade varit mest nojig över hur slapp länken är. Det är nog inte så roligt att köra med rasslig presidentlänk och inte helt gratis att byta den heller.

Ligger en Day-Date urtavla på Bukowskis om ngn är intresserad .
Först blev jag lite till mig. Kanske är det till vitguld!??
Sen zoomade jag in på bilden...
C643FE27-928F-4E61-B197-7A68F99DB63C.png

Ni som haft både DD platinum och guld, hur har ni upplevt skillnaden mellan klockorna? Även om det är högst subjektivt.
Letar själv efter en vitguld 18239/118239 men har fått upp ögonen för platinum 18206 då priserna inte verkar vara så långt ifrån varandra. Jag gillar att den ser mer diskret ut.
Kan slå ett slag för 118209 annars om du gillar slät ring. Tycker den är precis lagom. Dock inte haft en i platina...

FCFD4FBD-D8B1-4B6D-85B9-70032701E8C6.jpeg

Vad är det som har hänt när det blir ett glapp mellan Luggsen och endlinken? se nere till vänster
Hur lyckas godset slitas bort? Eller är det möjligt polerat på insidan?

Bild tagen från chrono24

Bilagor

• Screenshot_20210123_200453_com.chrono24.mobile.jpg
    Screenshot_20210123_200453_com.chrono24.mobile.jpg
    199.6 KB · Visningar: 128
Ursäkta alla frågor, men försöker grotta ner mig så gott det går!
Testar att posta här i stället för vintage tråden där svar uteblev.

"Det andra jag reagerat på är ojämna luggar mot endlinken. Kan vara att en är nerpolerad mer mot endlinken medans andra behåller formen bättre.

Vänstra med blingad tavla ska ha varit en safequeen. Högra är ett exempel på det jag beskriver. Se övre och nedre luggarna mot endlinken.

Jag tycker det ser sådär ut. Är det något man får leva med på vintage, klockor från mitten av 90 talet och fram är aktuellt, eller bättre att leta vidare?

Klockorna nedan är endast för att beskriva vad jag menar.
Bilder tagna DD tråden och C24"

Bilagor

• Screenshot_20210123_194343_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210123_194343_com.android.chrome.jpg
    252.4 KB · Visningar: 82
  • Screenshot_20210124_082206_com.chrono24.mobile.jpg
    Screenshot_20210124_082206_com.chrono24.mobile.jpg
    342.3 KB · Visningar: 83
Ursäkta alla frågor, men försöker grotta ner mig så gott det går!
Testar att posta här i stället för vintage tråden där svar uteblev.

"Det andra jag reagerat på är ojämna luggar mot endlinken. Kan vara att en är nerpolerad mer mot endlinken medans andra behåller formen bättre.

Vänstra med blingad tavla ska ha varit en safequeen. Högra är ett exempel på det jag beskriver. Se övre och nedre luggarna mot endlinken.

Jag tycker det ser sådär ut. Är det något man får leva med på vintage, klockor från mitten av 90 talet och fram är aktuellt, eller bättre att leta vidare?

Klockorna nedan är endast för att beskriva vad jag menar.
Bilder tagna DD tråden och C24"
Ser ut som någon förstört ändlänkarna något på den polerade. Vad man annars även bör lägga in i ekvationen är slitna sprintar och att ändlänkarna inte är iklickade och sitter korrekt på alla bilder.

Får leva med är ju ett udda begrepp, du kan köpa en oanvänd om du betalar tillräckligt. Du får själv avgöra hur mycket pengar och tid du vill lägga. De flesta DD som är 30?år är såklart polerade.

Ser ut som någon förstört ändlänkarna något på den polerade. Vad man annars även bör lägga in i ekvationen är slitna sprintar och att ändlänkarna inte är iklickade och sitter korrekt på alla bilder.

Får leva med är ju ett udda begrepp, du kan köpa en oanvänd om du betalar tillräckligt. Du får själv avgöra hur mycket pengar och tid du vill lägga. De flesta DD som är 30?år är såklart polerade.
Tack,

Att de oftast är polerade har jag förstått, Nyskick är inget måste, men ett bra begagnat skick är något jag är ute efter. Halva tjusningen brukar vara att nörda ner sig och leta efter det man söker!

Ja, har vanligtvis svårt för det med men just den här combon känns helrätt! Den hade svart stick dial innan, köpte tavlan av @Qwerty här på K&S och det blev verkligen kanonbra tycker jag. Väldigt nöjd!

Tillbaka
Topp