• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Har fått lite bilder från en handlare i Sverige på en DD 1803 18k, men jag tycker att bezelen och rolex-loggan på claspen ser så mjuka/runda ut jämfört med andra day dates. Är det normalt så på dom som är 18k eller är det ett tecken på att dom blivit rejält polerade?
Kan dra upp någon bild sen om önskas.

Har fått lite bilder från en handlare i Sverige på en DD 1803 18k, men jag tycker att bezelen och rolex-loggan på claspen ser så mjuka/runda ut jämfört med andra day dates. Är det normalt så på dom som är 18k eller är det ett tecken på att dom blivit rejält polerade?
Bild är alltid bra men är inte alla 18k?
Förmodligen är det spår av poleringar under årens gång.

Svårt att uttala sig utan bilder, men pratar vi generellt så finns det såklart en uppsjö av sönderpolerade exemplar där ute.

Tack för svaren båda :) Nedan är fyra bilder. Vad säger ni?

dd1.jpg
dd2.jpg
dd3.jpg

dd4.jpg

Någon på forumet som högg denna? Snudd på NOS förutom märket vid kronan, nästan "billig" om man bortser från repan. Hade varit kul att se lite fler bilder på den :)

1617709824051.png

1617709835530.png

1617709843881.png

Någon på forumet som högg denna? Snudd på NOS förutom märket vid kronan, nästan "billig" om man bortser från repan. Hade varit kul att se lite fler bilder på den :)

1617709824051.png

1617709835530.png

1617709843881.png

Klassisk polygripspänning av krona.

1617709824051.png

1617709835530.png

1617709843881.png

Nja! Så billig blev den väl inte, får lägga på 20% provision 122000k också, och då hamnar vi ju på 146400k. Och det är väl det man får betala för ett hyfsat bra exemplar.

Senast ändrad:
Nja! Så billig blev den väl inte, får lägga på 20% provision 122000k också, och då hamnar vi ju på 146400k.

Ja precis. Ex i sämre skick har gått för 140k+ på senaste. Denna ser väl närmast opolerad/unworn ut, samt fullset med noll svikt i länken. Förutom revan/kronan då dvs, det är den som sätter käppar i hjulet prismässigt (tycker jag då).

Ja precis. Ex i sämre skick har gått för 140k+ på senaste. Denna ser väl närmast opolerad/unworn ut, samt fullset med noll svikt i länken. Förutom revan/kronan då dvs, det är den som sätter käppar i hjulet prismässigt (tycker jag då).

OK! Du har varit där och kollat på klockan förmodar jag! Fast det är väl så det är på ROLEX för tillfället, överpriser menar jag, och då oavsett om dom är i bra skick eller om det följer med några tillbehör! Man kan lugnt påstå att det är säljarens marknad för tillfället!

OK! Du har varit där och kollat på klockan förmodar jag! Fast det är väl så det är på ROLEX för tillfället, överpriser menar jag, och då oavsett om dom är i bra skick eller om det följer med några tillbehör! Man kan lugnt påstå att det är säljarens marknad för tillfället!

Nixx? Det var ju därför jag postade här, ovan text är endast baserat på bilderna. Jag reagerade på att det var ett extremt fint ex, om man då bortser från polygripslakten :)

1617709824051.png

1617709835530.png

1617709843881.png

Fina 18038/18238 har väl sålts för 130-140k utan tillbehör här så jag tycker detta var ett ganska vettigt pris. Med tillägg för fullset men minus för märket på sidan.

Nixx? Det var ju därför jag postade här, ovan text är endast baserat på bilderna. Jag reagerade på att det var ett extremt fint ex, om man då bortser från polygripslakten :)

Jag förstår! Den ser OK ut, repan i sig ser inte särskilt djup ut, men nog skulle man vilja ha den polerad eftersom det är guld! Tyvärr så är det en tolkningsfråga om hurvida det är ett fullset eller inte. Står att det följer med cert, box, är en hel del information som är utlämnat som klargör att det är ett fullset.

Blev lite förvånad när jag ser att DD börjar på 120' på chrono24 nu.
Det jag är mest förvånad över är att dåliga exemplar kostar så mycket idag, skillnaden mot riktigt bra exemplar är alldeles för liten enligt mig.

Att bra exemplar med tillbehör kostar 150k+ är inget konstigt, en ny 36mm DD listar väl typ 350k?

Det jag är mest förvånad över är att dåliga exemplar kostar så mycket idag, skillnaden mot riktigt bra exemplar är alldeles för liten enligt mig.

Att bra exemplar med tillbehör kostar 150k+ är inget konstigt, en ny 36mm DD listar väl typ 350k?
Allt är relativt, kostade de 85' igår är det konstigt. Blir ju dock inte jätteförvånad längre.

I relation till vad sportstål betingar i dagsläget tycker jag 140-150 för ett fullset ex med skarp boett känns attraktivt, men allt har blivit galet, så man får ju ha det i åtanke också.

Känns som att ett riktigt BRA ex som dessutom är fullset för 140-150, låter nästan för bra för att vara sant idag? Iaf från handlare? Dom få jag sett som ligger där omkring går ju direkt.

@Leben Kan det här vara samma? Kul om det är samma och ägaren kan få tillbaka sin klocka :)

Skärmavbild 2021-04-08 kl. 17.44.21.png
Skärmavbild 2021-04-08 kl. 17.44.40.png

Tillbaka
Topp