• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Hör dig! Har också svårt för det. Det beror alltså på slipning av ovansida? Har aldrig begripit varför vissa ser ut så..
De var inte perfekta från fabrik, men vissa är uppenbarligen dåligt slipade i efterhand. Gäller ju bara att studera från alla vinklar och bestämma sig för vad man tycker om den ojämna profilen.

Tusen tack för svaren alla tre! :) Då letar jag vidare. Grymt att ni tar er tid att kika och svara, uppskattar det enormt mycket :)

20210506_185331.jpg

He he, hänger mer i Datejust tråden...Trodde sex siffrig DD var bulligare likt en 116234.
Här är en 118238 som någon ville ha borstad som en 18238 .
Ett tips är att kolla på endlinks för att se skillnaden, 18xxx är inte helt "flush" med caset som 118xxx är
rename.jpg

edit,
Svarar på allas kommentarer direkt. Det är såklart en 118238... lägger till en eller två 18238 jämte för referens...

Svarar på allas kommentarer direkt. Det är såklart en 118238... lägger till en eller två 18238 jämte för referens...
Här är det tydligen hur mycket sämre de gjorde 118238 jämfört med föregångaren, boetten som ser ut som en blankpolerad 18238 och stick tavlan som är fel proportionerad om man jämför med de äldre.

Verkar som att även vitguld blivit ganska dyra? Kollade på c24 och billigaste 5-siffriga nu kostar 140k, billigast i EU 175k.
Är av uppfattningen att vitguld brukar varit aningen dyrare än motsvarande gulguld, kanske pga de är färre tillverkade?

Verkar som att även vitguld blivit ganska dyra? Kollade på c24 och billigaste 5-siffriga nu kostar 140k, billigast i EU 175k.
Är av uppfattningen att vitguld brukar varit aningen dyrare än motsvarande gulguld, kanske pga de är färre tillverkade?
Jag har också sett att snittpriset på 18239 (den enda jag har koll på) ökat på C24. Min teori har nog varit att det varierar rätt kraftigt eftersom det inte ligger jättemånga ute till försäljning och då räcker det ju med några få som avviker uppåt för att det ska dra upp snittet. Snabb koll visar att det ligger ute 64st "Rolex 18239" jämfört med 333st "Rolex 18238" worldwide på C24. Men visst kan det vara så att de blivit mer eftertraktade den senaste tiden.

Jag har också sett att snittpriset på 18239 (den enda jag har koll på) ökat på C24. Min teori har nog varit att det varierar rätt kraftigt eftersom det inte ligger jättemånga ute till försäljning och då räcker det ju med några få som avviker uppåt för att det ska dra upp snittet. Snabb koll visar att det ligger ute 64st "Rolex 18239" jämfört med 333st "Rolex 18238" worldwide på C24. Men visst kan det vara så att de blivit mer eftertraktade den senaste tiden.
Jag har iof inte kollat på snittpriset utan endast sökt och tittat på de billigaste annonserna, var kanske länge sedan jag kollade sist men upplever att de är typ 15-20k dyrare nu.

Tänkte mer om vitguld brukar ha kostat typ 10% mer än gulguld även de senaste åren? Vilket jag har uppfattning av nu, men och andra sidan verkar det finnas fler risiga gulgulds exemplar vilket kanske drar ner de billigaste också.

Tillbaka
Topp