• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Är och nosar på om en 18238 ska bli mitt nästa köp och undrar om det är helt omöjligt att hitta gröna tavlor till dem?
En snabb googling och diverse referenspunkter efter en sådär 20 år av klockintresse säger mig att jag kan titta i stjärnorna efter en sån såvida jag inte vill betala en fjärdedel av klockan i fråga.
Stämmer det?

Är och nosar på om en 18238 ska bli mitt nästa köp och undrar om det är helt omöjligt att hitta gröna tavlor till dem?
En snabb googling och diverse referenspunkter efter en sådär 20 år av klockintresse säger mig att jag kan titta i stjärnorna efter en sån såvida jag inte vill betala en fjärdedel av klockan i fråga.
Stämmer det?
Gissar att du syftar på den grön tavlan som tillhör 118238/118138, förut kunde man byta till den hos vissa ad men inte längre.
Personligen tycker jag att det ser lite off ut med den moderna tavlan i en äldre klocka samt att det finns så mycket finare tavlor till femsiffriga referenserna.

Gissar att du syftar på den grön tavlan som tillhör 118238/118138, förut kunde man byta till den hos vissa ad men inte längre.
Personligen tycker jag att det ser lite off ut med den moderna tavlan i en äldre klocka samt att det finns så mycket finare tavlor till femsiffriga referenserna.

Men det är just grön man är lite sugen på.
Men då är det antingen den tavla du nämner eller ingen alls?

Saknar denna uppsättning. Minns att jag bytte ut tavlan rätt omgående mot en blå stickdial.

@Aurum tyckte det var ett nedköp. Håller med nu 6 år senare.
1725467020676.jpeg

1725467100046.jpeg

Senast ändrad:
Jag har en 118238 med den gröna tavlan som diskuteras ovan.
Det är tyvärr den klocka jag använder minst. Det blir en dag ibland, kanske varannan månad. Den är således i mer el mindre nyskick vilket gör att jag undviker att bruka den pga rädsla för att slå i den och liknande.
Jag funderar på om det kanske är bättre att sälja av och låta någon annan få sätta sina spår på den. 😕
Men vilken eller vilka klockor skulle kunna vara ett alternativ?
En DD är såklart inte jämförbar med nåt annat men när den bara ligger 😶

Jag har en 118238 med den gröna tavlan som diskuteras ovan.
Det är tyvärr den klocka jag använder minst. Det blir en dag ibland, kanske varannan månad. Den är således i mer el mindre nyskick vilket gör att jag undviker att bruka den pga rädsla för att slå i den och liknande.
Jag funderar på om det kanske är bättre att sälja av och låta någon annan få sätta sina spår på den. 😕
Men vilken eller vilka klockor skulle kunna vara ett alternativ?
En DD är såklart inte jämförbar med nåt annat men när den bara ligger 😶
Varför sälja om du inte absolut behöver pengarna en dd är som sagt en dd.
Köp en till som redan fått några smällar så har du en av varje.

Varför sälja om du inte absolut behöver pengarna en dd är som sagt en dd.
Köp en till som redan fått några smällar så har du en av varje.
Jo, det frågar jag mig också varje gång jag tar på mig klockan. Men sedan åker den av lika fort igen just för att jag är rädd att repa den eller på annat vis skada den.
Och absolut, det går inte att ersätta en Daydate. Men jag tänker ändå att jag nog aldrig kommer att börja använda den som den är gjord för att användas. Det känns naturligtvis tråkigt men det finns kanske nån annan klocka/klockor jag kan köpa för samma pengar som faktiskt blir använda. För inlåst i skåpet gör den väl ingen glad bortsett arvingarna kanske.

Jo, det frågar jag mig också varje gång jag tar på mig klockan. Men sedan åker den av lika fort igen just för att jag är rädd att repa den eller på annat vis skada den.
Och absolut, det går inte att ersätta en Daydate. Men jag tänker ändå att jag nog aldrig kommer att börja använda den som den är gjord för att användas. Det känns naturligtvis tråkigt men det finns kanske nån annan klocka/klockor jag kan köpa för samma pengar som faktiskt blir använda. För inlåst i skåpet gör den väl ingen glad bortsett arvingarna kanske.
Klart man kan ersätta en DD. Låter som din är för dyr. Köp en billigare.

Sälj den till mig.
Problem solved!

Sälj den till mig.
Problem solved!
Haha ja för rätt bud, absolut! ☺️
Jag tror det är som Aurum skriver. den är för dyr eller kanske att den är värd för mycket? Jag vet inte. Kanske skulle sälja och köpa en femsiffrig istället. Eller två andra i stål?
Men det är svårt att släppa taget. Jag hade ju tänkt att bli gammal med den på armen. Haha.

Mvh Perry

Tillbaka
Topp