• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Gillar inte hur den ser ut. Trycket är kladdigt och inte centrerat mot index. Sedan är jag tveksam om det verkligen fanns så gamla tavlor med blå sunburst. Inget jag minns jag sett. Även färgningen av tavlan känns fel för att vara Rolex. Slutligen gillar jag inte heller lysmassan på tavlan.
Vad säger du om datumskivan? Kände inte igen fonten riktigt. Är det här rätt verkligen?
Skärmavbild 2025-09-29 kl. 11.16.08.png

Är tyvärr inte så insatt i detaljerna. Men hittar du inte samma typsnitt är det inte bra...
Här är iaf en original datumskiva för kaliber 1555 som borde vara verket i @Limeee ref 1803. Ser snarlikt ut men lite svårt att avgöra. Sen kanske det fanns flera varianter under åren också så kanske inte går att jämföra rakt av så här.
Skärmavbild 2025-09-29 kl. 15.01.02.png

Låter onekligen som att jag har gått på en mina med denna… Man lär så länge man lever, ska höra av mig och försöka få till nån bra lösning! Tack alla för hjälpen😇
Telefonen din ser också ut att komprimera bilden rätt uselt, kan påverka. Tror inte det är ett Y utan ett T som det bör. Men kan ju såklart ändå vara fel ;)

Rolex är så stor marknad och tavlor har blivit svåra att få tag på. Detta bidrar till att det finns många bra ommålade tavlor där ute. Vissa bättre än andra men svårt att se med ett otränat öga.
Jag bad ChatGPT analysera tavlan och göra en bedömning.

”För att avgöra säkrare hade man behövt en närbild i starkt ljus, särskilt på texten och indexen. Men baserat på det jag ser nu: det finns en risk att tavlan är ommålad, eftersom blå Day-Date-tavlor från äldre referenser oftast har en väldigt specifik sunburst-struktur som inte är helt uppenbar här.”

Hoppas Aurum och ChatGPT har fel. Om inte, hoppas jag att det löser sig med den du köpte tavlan utav.

Låter onekligen som att jag har gått på en mina med denna… Man lär så länge man lever, ska höra av mig och försöka få till nån bra lösning! Tack alla för hjälpen😇
Hoppas det löser sig. Som andra påpekat är delar inte det lättaste att hitta men håller man koll kan man hittta bra grejer på auktionshusen. Jag har sett flertalet DD tavlor på Kaplans auktioner (lilla klockor) men även här via KS emellanåt.

Har en bra dialog med tidigare ägare, som i sin tur har skickat ett meddelande med bilder till den italienska C24-handlaren. Så jag håller tummarna för att vi får till någon bra lösning.

Bör även tilläggas att denna klocka köptes med C24 Certified (tillval som kostar 2995kr extra), så får hoppas att det kan underlätta diskussionen. Sen kan man ju ifrågasätta vad deras certifiering innebär om de släpper igenom en ommålad tavla utan någon som helst notering.

@Mic1 Efter att ha kollat närmare på tavlan så kan jag konstatera att det inte är kameran som spökar, utan texten ser kladdig och oskarp ut.

Har en bra dialog med tidigare ägare, som i sin tur har skickat ett meddelande med bilder till den italienska C24-handlaren. Så jag håller tummarna för att vi får till någon bra lösning.

Bör även tilläggas att denna klocka köptes med C24 Certified (tillval som kostar 2995kr extra), så får hoppas att det kan underlätta diskussionen. Sen kan man ju ifrågasätta vad deras certifiering innebär om de släpper igenom en ommålad tavla utan någon som helst notering.

@Mic1 Efter att ha kollat närmare på tavlan så kan jag konstatera att det inte är kameran som spökar, utan texten ser kladdig och oskarp ut.
Håller tummarna för att ni hittar en bra lösning du blir nöjd med. 🙏

Snygg tavla, spelar det ngn roll att den ommålad? Inget superex och head only.

Tillbaka
Topp