Väntar fortfarande svar från handlaren och C24…@Limeee något nytt från säljaren osv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Väntar fortfarande svar från handlaren och C24…@Limeee något nytt från säljaren osv?
Grattis!Lägger ut en bild på denna nyinköpta 1803
Tackar! Min första DD men troligtvis inte den sista hellerGrattis!
De verkar verkligen sega…Väntar fortfarande svar från handlaren och C24…
Nymans är ju tyvärr inga stjärnor. Att du hittar en till dålig tavla är inget konstigt, din är knappast den enda ommålade där ute.För alla intresserade:
Fått svar från C24 och de verkar behjälpliga om man kan få skriftligt bevis på att en del är omgjord/fejk. Varit hos Nymans och deras urmakare såg inget konstigt med texten, enda de anmärkte på vid en snabb visuell check var att det förekommer partiklar på tavlan (smuts) och att en lumeplupp saknas.
Efter att ha köpt på mig en lupp idag och kikat närmare själv så kan jag se att texten ändå ser ok ut, inte alls så oskarp som bilderna jag lagt ut här visar. Ska se om jag kan lösa några sånna bilder via lupp.
Även sett ett ex med mörk door stop dial där lumeplupparna sitter på samma ställe som min samt att texten också ser mindre skarp ut på bilderna: https://shrevecrumpandlow.com/produ...36-black-door-stop-dial-yellow-gold-36mm-1803
Så kontentan är att det inte är lika säkert om tavlan faktiskt är ommålad. Funderar om det kan vara vettigt att lämna in till Kaplans för värdering och låta dem kika närmare på tavlan.
Det har du rätt i på båda punkterna. För mig var det åtminstone skönt att kika med lupp och se med egna ögon att texten ändå är MYCKET skarpare än vad mina bilder visade. Står åtminstone tydlige Chronometer och inte ChronomeyerNymans är ju tyvärr inga stjärnor. Att du hittar en till dålig tavla är inget konstigt, din är knappast den enda ommålade där ute.
Många likheter mellan de båda tavlorna. Bägge har lumen nära inpå index och ”superlative chronometer” ser ut att vara placerat på samma plats gentemot index. Men är det en reflektion från glaset på din tavla som ger cirkeln i ytterkant längs med index? Den svarta saknar det ser det ut som.Det har du rätt i på båda punkterna. För mig var det åtminstone skönt att kika med lupp och se med egna ögon att texten ändå är MYCKET skarpare än vad mina bilder visade. Står åtminstone tydlige Chronometer och inte ChronomeyerMen frågan återstår att kunna få reda svart på vitt om den är ommålad eller inte, har inga solklara bevis längre.
Yes det är en reflektion som gör den nedåtsluttande ytterkanten ljusare i många vinklar.Många likheter mellan de båda tavlorna. Bägge har lumen nära inpå index och ”superlative chronometer” ser ut att vara placerat på samma plats gentemot index. Men är det en reflektion från glaset på din tavla som ger cirkeln i ytterkant längs med index? Den svarta saknar det ser det ut som.
Förstår. Tyckte det även såg ut så på en av bilderna från annonsen för den svarta tavlan. Jag personligen gillar tavlan oavsett om den är omålad eller ej. Gillar verkligen blå/guld combo med italiensk dagskiva.Yes det är en reflektion som gör den nedåtsluttande ytterkanten ljusare i många vinklar.
Här ett försök att ta inzoomade bilder med en iphone på texten.
![]()
![]()
![]()
Är det nya 36mm?Nyligen uthämtad från AD![]()
Nyligen uthämtad från AD![]()
En klarar bild på den hade varit fint!
Det säger tyvärr ingenting.För alla intresserade:
Fått svar från C24 och de verkar behjälpliga om man kan få skriftligt bevis på att en del är omgjord/fejk. Varit hos Nymans och deras urmakare såg inget konstigt med texten, enda de anmärkte på vid en snabb visuell check var att det förekommer partiklar på tavlan (smuts) och att en lumeplupp saknas.
Efter att ha köpt på mig en lupp idag och kikat närmare själv så kan jag se att texten ändå ser ok ut, inte alls så oskarp som bilderna jag lagt ut här visar. Ska se om jag kan lösa några sånna bilder via lupp.
Även sett ett ex med mörk door stop dial där lumeplupparna sitter på samma ställe som min samt att texten också ser mindre skarp ut på bilderna: https://shrevecrumpandlow.com/produ...36-black-door-stop-dial-yellow-gold-36mm-1803
Så kontentan är att det inte är lika säkert om tavlan faktiskt är ommålad. Funderar om det kan vara vettigt att lämna in till Kaplans för värdering och låta dem kika närmare på tavlan.
Slutet gott, allting gott. Trevligt att läsa.För alla som undrar hur det slutade med min blåa DD! Jag fick tillbaka en slant av tidigare ägare motsvarande värdet av en ny tavla men valde till slut att sälja klockan till utländsk handlare som betalade helt ok. Så alla är nöjda och jakten på en DD 18238 / OQ DD 19018 på länk kommer nu att börja![]()
Nej vi löste det vi gamla KS-ägareSlutet gott, allting gott. Trevligt att läsa.
Av nyfikenhet, var det Chronos Certified tjänst som hjälpte till med lösningen? Eller var det direkt med tidigare ägare?
Strålande!Nej vi löste det vi gamla KS-ägareC24 behövde intyg på att något var tokigt, vilket vi i slutändan inte orkade lösa när vi fick ok erbjudande från handlare.
Krispig!Fick åka på idag
![]()
Hur går det för dig förresten, hittat nåt?Krispig!-sharp
Ja @aleks hittade en fin, men jag var inte mentalt redo att comitta mig!Hur går det för dig förresten, hittat nåt?