Manuell med skruvkrona var bÄde omodernt och dumt.Galet, stÄlversionen kostade mindre Àn en stÄl GMT. Hade mycket gÀrna lagt vantarna pÄ en sÄdan manuellt uppdragen pre-Zenith Daytona utan tvekan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Manuell med skruvkrona var bÄde omodernt och dumt.Galet, stÄlversionen kostade mindre Àn en stÄl GMT. Hade mycket gÀrna lagt vantarna pÄ en sÄdan manuellt uppdragen pre-Zenith Daytona utan tvekan
Kan möjligtvis uppfattas som opraktiskt av vissa, men det har jag personligen lÀtt att ha överseende med dÄ den i charm och utseende piskar skiten ur modernare 5-6 siffriga stÄlreferenser av DaytonaManuell med skruvkrona var bÄde omodernt och dumt.
Man ska inte benchmarka den mot nyare utan mot andra samtida. Boetten Àr inte sÄ harmonisk, bandhornen Àr för klena om med lite polering ser de direkt underdimensionerade ut.Kan möjligtvis uppfattas som opraktiskt av vissa, men det har jag personligen lÀtt att ha överseende med dÄ den i charm och utseende piskar skiten ur modernare 5-6 siffriga stÄlreferenser av Daytona
Bara att skippa polering vid service dÄ, problem solvedMan ska inte benchmarka den mot nyare utan mot andra samtida. Boetten Àr inte sÄ harmonisk, bandhornen Àr för klena om med lite polering ser de direkt underdimensionerade ut.
Snyggt!
Ja verkar vara svĂ„rt att bara trycka pĂ„ âGillaâ knappen...BrĂ„ttom till Köp och sĂ€lj? Massa tröttsamma inlĂ€gg frĂ„n dig.
Diskuterats i flera trÄdar tidigare, dra inte igÄng nÄgot nuRÄkade trilla över denna video pÄ tuben.
Kul story, dock skeptisk till att den verkligen Àr NOS? Lappen pÄ bakboetten Àr ju nött och bandet verkar ha lite mÀrken av anvÀndning. Har klockan endast legat inlÄst sedan den var ny ? Tror inte det. Hur som, galet fynd.
Oh my bad! Sökte innan jag postade men lyckades tydligen missa den diskussionen. Kanske dags att lÀra sig hur sökfunktionen fungerar..Diskuterats i flera trÄdar tidigare, dra inte igÄng nÄgot nu![]()
Smaken Àr som baken!Man ska inte benchmarka den mot nyare utan mot andra samtida. Boetten Àr inte sÄ harmonisk, bandhornen Àr för klena om med lite polering ser de direkt underdimensionerade ut.
Pengarna tog slut!![]()
![]()
Haha ja jag tyckte att den kÀndes lite plastig men han sa att den var Àkta!Du kan ha blivit blÄst dÀr! Men snygg Swatch
Tror nog de flesta hÄller med om det nÀr man har en i handen och jÀmför med annat.Smaken Àr som baken!
SÄ Àr det sÀkert!Tror nog de flesta hÄller med om det nÀr man har en i handen och jÀmför med annat.
Inget kan vara hajpat sÄ pass lÀnge. Men. Om fem Är Àr nog dagens marknadspris framtidens listprisHur lÀnge kommer det vara "omöjligt" att ens sÀtta upp sig pÄ vÀntelistan tror ni? HÄller hypen i sig 5 Är till?
Intressant debatt om vÀrldens mest hypade klocka
Har anvÀnt kronografen en gÄng. Bara för att testa att den fungerar. Har aldrig behov av stoppur och hade jag haft det sÄ finns det bÀttre digitala alternativ.Intressant debatt om vÀrldens mest hypade klockaPersonligen stÄr jag nog mest pÄ Bens sida, Àven om RJ har en del bra poÀnger. Jag gillar Daytonas case, det Àr slimmare och mindre klumpigt Àn maxicase pÄ Sub/GMT etc. och ser estetiskt bÀttre ut pÄ mindre handleder. De detaljer jag instÀmmer med RJ Àr nedskruvade kronografknappar, det Àr lite omstÀndigt nÀr kronograffunktionen skall anvÀndas. Vidare Àr det i min mening lite onödigt mycket text pÄ urtavlan, men det gÀller ju alla moderna Daytona referenser. Men, med tanke pÄ hur mycket jag gillar Daytona Àr det mindre detaljer som stör pÄ helheten. Daytona Àr tycker jag Rolex roligaste sportreferens och finns i mÄnga olika utföranden för mÄnga olika smaker
![]()
Tur att folk lagt ner det dÀr beteendet med att springa och tjata hÄl i huvudet pÄ AD för att sedan krÀnga med vinst nÀr dom vÀl fÄr köpaDelar med mig av en Daytona historia frÄn verkligheten;
1997 fanns i Göteborg 2st AD för Rolex, Douglas Krook pÄ Hamngatan och Ahlbergs Ur pÄ Kungsgatan.
Besökte bÄda dessa frekvent för att klÀmma och kÀnna pÄ olika modeller, men den modell som aldrig fanns inne var 16520.
En dag förklarade jag mitt intresse för en 16520 för expediten pÄ Ahlbergs och han förklarade att det var högst oklart nÀr/om det gick att fÄ fram nÄgon klocka.
Han hade upprepade ggr blivit lovad leverans av Rolex men den hade uteblivit gÄng efter gÄng.
SkÀlet till detta var tydligen att AD bestÀllde vad de ville ha frÄn Rolex 1 gÄng per Är, dvs de satte upp önsekmÄl pÄ X-antal, Sub, X antal GMT osv.....sedan var det upp till Rolex att bestÀmma, dels om ADn fick nÄgon tilldelning och dels nÀr tilldelningen skulle ske. Handlarna skulle i princip hÄlla klaffen och vara glada för att fick representera Rolex i Göteborg. TillÀggas bör att vid denna tidpunkt reste Italienare Europa runt och köpte upp stÄlmodeller för att sÀlja vidare pÄ grÄmarknaden.
Under 2 mÄnaders tid besökte jag Ahlbergs ett par ggr per vecka nÀr jag passerade förbi, men alltid samma nedslÄende besked.
Jag blev dÀrför mycket förvÄnad nÀr min Ericsson 337 telefon en dag ringde och jag fick höra att min eftelÀngtade klocka Àntligen kommit.
I butiken fanns 2 stycken, en med vit och med svart tavla, valet föll pÄ den vita eftersom jag redan hade flera klockor med svart urtavla.
Efter lite prut hamnade vi pÄ 35000:- vilket snabbt betalades och en lycklig Àgare till en 16520 promenerade ut ur butiken.
UngefÀr 6 mÄnader senare vÀntades det tillökning i familjen, varför pengar behövdes till diverse baby-prylar.....gissa vad som var tvunget att försvinna...
Jag förstod att det fanns ett stort sug efter RF spotmodeller frÄn Rolex, och som den drivna och förslagna affÀrsman man Àr annonserade jag ut den för svindlande 40.000:-. Saftiga 5000:- i förtjÀnst rÀtt ner i fickan, jorÄ sÄ att.... Tog 20 minuter sedan var den sÄld till nÄgon som dels visste bÀttre, dels hade mer pengar över.
KÀnslan av att jag gjorde en dÄlig affÀr infann sig direkt och har hÄllit i sig i +20 Är......
En tröst dock Àr att barnet som föddes, och vars grundlÀggande saker finansierades av en 16520, har vÀxt upp och delar sin fars sjukliga intresse för klockor.
Inget ont utan att det har nÄgot gott med sig!
Tur att folk lagt ner det dÀr beteendet med att springa och tjata hÄl i huvudet pÄ AD för att sedan krÀnga med vinst nÀr dom vÀl fÄr köpa[/QUOTE
Japp, helt förkastligt beteende!!!!!
OK, personligen Àr jag tvÀrtom, försöker anvÀnda mina kronografer i vardagen nÀr det Àr möjligt, t ex vid matlagning eller mÀta tidsÄtgÄng pÄ möten, presentationer pÄ jobbet och liknande. SjÀlvklart finns det andra enkla alternativ, men tycker det Àr lite charmigt att anvÀnda sin mekaniska klocka lite som en toolwatch i vardagen. Nedskruvade kronografknappar Àr ju en del av Daytona identitet, men det hade höjt anvÀndarvÀnligheten ett snÀpp utan detta.Har anvÀnt kronografen en gÄng. Bara för att testa att den fungerar. Har aldrig behov av stoppur och hade jag haft det sÄ finns det bÀttre digitala alternativ.
Klassisk Swatch SCJ100 Neo Wave frÄn 1991, !!!!Pengarna tog slut!![]()
![]()
Alldeles riktigt!Klassisk Swatch SCJ100 Neo Wave frÄn 1991, !!!!
Alldeles riktigt!Tror dock att denna Àr frÄn 1990.
DÄ Àr jag med, gick bara pÄ urtavlans text. Vilken koll du har!Noop, Neo Wave tillhör vÄr/sommarkollektionen 1991, (trots att det stÄr 1990 pÄ urtavlan....)