• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

Intressant resonemang. NÀr den slÀpptes sÄ kostade vÀl en vit ca 140k hos grÄhandlare. DÄ ville alla ha den för 130k.
Pratade med en grÄhandlare som sa att precis i början sÄ lÄg de 20k över list. Sedan sÄ har det bara ökat :depressed:
Jag har igentligen tvÄ val att vÀlja pÄ. Köpa en 116500 och behÄlla min 116710BLNR eller byta in 116710BLNR och köpa den nya 116509. Vilket val skulle ni har gjort. Köpte min Batman för 79k om det skulle spela nÄgon roll för ert val.

Pratade med en grÄhandlare som sa att precis i början sÄ lÄg de 20k över list. Sedan sÄ har det bara ökat :depressed:
Jag har igentligen tvÄ val att vÀlja pÄ. Köpa en 116500 och behÄlla min 116710BLNR eller byta in 116710BLNR och köpa den nya 116509. Vilket val skulle ni har gjort. Köpte min Batman för 79k om det skulle spela nÄgon roll för ert val.
LW sÄlde vÀl den för strax över 200k nÀr den slÀpptes

FörstÄr faktiskt inte problemet.
Samma fenomen nÀr man pratar med bekanta om prisökningar pÄ bostadsmarknaden, sÄ ska det ojas om att det blivit sÄ dyrt. Samtidigt har den egna bostaden ocksÄ ökat i vÀrde. Antingen hoppar man pÄ tÄget och njuter av resan eller sÄ avstÄr man tÄgbiljetten för man tycker det Àr för dyrt (och inte vet om resmÄlet Àr nÄgot som passar en).

Man stÄr inte kvar vid perrongen och ojar sig.

@puffenn

Snabb sökning pÄ sÄlda 116500: Àven efter att den lanserades sÄ var priserna enl. följande:

https://klocksnack.se/threads/ny-rolex-daytona-116500.57511/
https://klocksnack.se/threads/rolex-cosmograph-daytona.62117/
SÄlde Àven sjÀlv en vit för 144tkr :)
Men minns nÀr dom första dök upp sÄ mailade jag till LW om pris och fick till svar att dom sÀljer för strax över 200 för tillfÀllet.

FörstÄr faktiskt inte problemet.
Samma fenomen nÀr man pratar med bekanta om prisökningar pÄ bostadsmarknaden, sÄ ska det ojas om att det blivit sÄ dyrt. Samtidigt har den egna bostaden ocksÄ ökat i vÀrde. Antingen hoppar man pÄ tÄget och njuter av resan eller sÄ avstÄr man tÄgbiljetten för man tycker det Àr för dyrt (och inte vet om resmÄlet Àr nÄgot som passar en).

Man stÄr inte kvar vid perrongen och ojar sig.
Men vilket val skulle du gjort dÄ?

SÄlde Àven sjÀlv en vit för 144tkr :)
Men minns nÀr dom första dök upp sÄ mailade jag till LW om pris och fick till svar att dom sÀljer för strax över 200 för tillfÀllet.
De ska ju ha 225k för nya pepsin oxÄ medans vissa andra grÄhandlare sÀljer för 165k. SÄ de verkar sikta lite vÀl högt ibland.

Men vilket val skulle du gjort dÄ?
Preferenser Àr ju olika men sÄ hÀr tÀnker jag:

- Du Àr sugen/intresserad pÄ Daytona. Personligen, nÀr jag Àr sugen pÄ nÄgot, sÄ kan jag inte slÀppa tanken. DÀrför borde du köpa en Daytona 116500.
- Du ska inte köpa Guld-daytonan bara med motiveringen att "den kostar lika mkt som vanlig Daytona". Det Àr inte samma klocka.
- Du har gjort en vinst pÄ BLNR. Du Àr med pÄ tÄget och kan dÀrför köpa den prisökande Daytonan med gott samvete.
- Pengar/priset verkar viktigt. PÄ kort sikt kan du sÀkert sÀlja den och fÄ tillbaka det du betalade för Daytonan. Kanske tom tjÀna en slant om tÄget fortsÀtter gÄ, om det Àr viktigt för dig.

Preferenser Àr ju olika men sÄ hÀr tÀnker jag:

- Du Àr sugen/intresserad pÄ Daytona. Personligen, nÀr jag Àr sugen pÄ nÄgot, sÄ kan jag inte slÀppa tanken. DÀrför borde du köpa en Daytona 116500.
- Du ska inte köpa Guld-daytonan bara med motiveringen att "den kostar lika mkt som vanlig Daytona". Det Àr inte samma klocka.
- Du har gjort en vinst pÄ BLNR. Du Àr med pÄ tÄget och kan dÀrför köpa den prisökande Daytonan med gott samvete.
- Pengar/priset verkar viktigt. PÄ kort sikt kan du sÀkert sÀlja den och fÄ tillbaka det du betalade för Daytonan. Kanske tom tjÀna en slant om tÄget fortsÀtter gÄ, om det Àr viktigt för dig.
Han kanske Àr sugen pÄ 116500 men tycker inte att det Àr vÀrt 170k.

Han kanske Àr sugen pÄ 116500 men tycker inte att det Àr vÀrt 170k.
Fast dÄ Àr det ju inte sÄ mkt att diskutera tÀnker jag. Om man inte Àr beredd att betala (eller mÄste övertala sig sjÀlv sÄ pass kraftigt) Àr det vÀl en icke-frÄga om han borde/inte borde köpa den. Eller tÀnker jag fel?

Faktum Àr vÀl att den kostar runt 170k, det Àr inte upp till honom att pÄverka.

Hoppas pÄ ett slut. Jag har ju letat som en galning efter en vit för max 165k och inget napp hitintills. Ligger en pÄ chrono24 för 166 dÀr det stÄr "box only", stÀllde lite frÄgor om den men inte fÄtt nÄgot svar ifrÄn sÀljaren :(
VÀgrar ge mera Àn 165k, sÄ antigen sÄ blir det ingen eller sÄ kommer tiden dÄ man fÄr ett samtal och det blir listpris. Har ju kollat runt efter en 116519 ocksÄ och de billigaste dÀr Àr pÄ lite drygt 230k, MÄste försöka prova hur oysterflex sitter pÄ mina smÄ handleder, har lÀst bÄde ris och ros om det.

Jag har ett oysterflex till min 116500, de Àr tightare Àn vad man tror. Och man fÄr vara nogrann med storlekarna för att fÄ lÀngden rÀtt. Med en vÀnlig AD sÄ gÄr det toppen.

Med det sagt gick jag tillbaka till lÀnk nÀr vÀrmen tog sig nu under sommarn för min Àr lite tight nÀr det Àr svettigt.

Fast dÄ Àr det ju inte sÄ mkt att diskutera tÀnker jag. Om man inte Àr beredd att betala (eller mÄste övertala sig sjÀlv sÄ pass kraftigt) Àr det vÀl en icke-frÄga om han borde/inte borde köpa den. Eller tÀnker jag fel?

Faktum Àr vÀl att den kostar runt 170k, det Àr inte upp till honom att pÄverka.
Äh han kanske bara vill ventilera sig lite över situationen :)

För mycket snack om nya Daytona, inte ett dugg avis pÄ dem som har den;)
041DEE96-9E4A-4A58-9736-9CD83C1C0E5C.jpeg
Den du har Àr ju riktigt fin! Sitt nöjd:)

Jag har ett oysterflex till min 116500, de Àr tightare Àn vad man tror. Och man fÄr vara nogrann med storlekarna för att fÄ lÀngden rÀtt. Med en vÀnlig AD sÄ gÄr det toppen.

Med det sagt gick jag tillbaka till lÀnk nÀr vÀrmen tog sig nu under sommarn för min Àr lite tight nÀr det Àr svettigt.
Jag har ocksÄ funderat pÄ oysterflex men blir det lÀtt svettigt nÀr man bÀr den?

Hur smÄ handleder har du? Oysterflex finns i flera storlekar. GÄr att köpa hos AD, typ 4500kr för tvÄ nya bitar.
Oysterflex passar de flesta. GĂ€ller bara att prova sig fram

Kör EE och EF pÄ min knappt 17 cm handled
F449832A-1295-406F-A54E-83A2C0E537E9.jpeg

Size guide
FD241D37-59B4-46CF-BCC7-0845DCA08C12.jpeg

BestÀllt endlinks frÄn SmartyEndlinks (http://www.smartyendlinks.com/) i Singapore oxÄ (seg intullning pÄ Arlanda... sÄ inte fÄtt dem Àn)

Kommer se ut sÄ hÀr dÄ med OF och endlinks
D508985E-A157-4F92-B055-39D5E27DE850.jpeg

852166A6-3C61-4BC0-8E6D-9FA102EDAA96.jpeg

Senast Àndrad:
Oysterflex passar de flesta. GĂ€ller bara att prova sig fram

Kör EE och EF pÄ min knappt 17 cm handled

F449832A-1295-406F-A54E-83A2C0E537E9.jpeg

Size guide
FD241D37-59B4-46CF-BCC7-0845DCA08C12.jpeg

BestÀllt endlinks frÄn SmartyEndlinks (http://www.smartyendlinks.com/) i Singapore oxÄ (seg intullning pÄ Arlanda... sÄ inte fÄtt dem Àn)

Kommer se ut sÄ hÀr dÄ
D508985E-A157-4F92-B055-39D5E27DE850.jpeg

852166A6-3C61-4BC0-8E6D-9FA102EDAA96.jpeg

Oh! Jag har funderat pÄ detsamma, posta dina fynd hÀr!

Vilken jÀkla skillnad med endlinks, kommer bli snyggt! Tack för tipset.

Testade en 116509 idag och Àr vÀl rÀtt kÀr nu kan man sÀga.
04EE7933-35F2-4EDD-B12C-2635F1410CD0.jpeg
Ja enlinks gör stor skillnad!

SvÄrt för icke-keramiska glaseringar pÄ daytona nu... synd att inte WG med lÀnk fÄtt keramisk ring (Àn)

Tillbaka
Topp