• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

De fula Omega-ankungarna

Jag har blivit hooked på Omega Seamaster Polaris. Kanske en av de mest underskattade vintage Omega i mitt tycke. Har en Day-Date på ingång och letar även en Chrono Jumbo och har sett dessa flasha förbi ibland i fina poster från bla @repertoire, @Limeee och @-RI-. Den som har tips på någon Chronograf får gärna PM:a. Även intressant info är välkommet. En bra bild som -RI- postat tidigare i en annan tråd nedan. Såå vacker ful omega-ankunge.

1671360692396.png

Jag har blivit hooked på Omega Seamaster Polaris. Kanske en av de mest underskattade vintage Omega i mitt tycke. Har en Day-Date på ingång och letar även en Chrono Jumbo och har sett dessa flasha förbi ibland i fina poster från bla @repertoire, @Limeee och @-RI-. Den som har tips på någon Chronograf får gärna PM:a. Även intressant info är välkommet. En bra bild som -RI- postat tidigare i en annan tråd nedan. Såå vacker ful omega-ankunge.

1671360692396.png
Kallas den jumbo?

1671360692396.png
Den där är grym! Hade den ett tag med innan jag sålde till @Limeee och nu är den hos @Vinterdykarn tror jag?

Här kommer några bilder på den från min tid som ägare.

2021_0611_06053000-01.jpeg
2021_0611_06473200-01.jpeg
2021_0427_21082900-01.jpeg

...okej, men vi rör oss ändå mest i numera relativt upptrampade och välkända marker i den här tråden?... ...möjligen ansågs dessa Polaris/Recife etc fula av genomsnittsnörden 2016 när tråden startade? ...men så är det väl inte riktigt längre?

Om vi vänder blicken mot "de-riktig-jävla-fula-Omega-ankungarna"... vad finns det att upptäcka där? Jag kollade på ett gammalt avsnitt av HSNYs föreläsningar på Youtube och slogs av att tavlan på världens äldsta fungerande astronomiska klocka i Prag har ett mönster som liknar det på Omega "Symbol"-tavlorna?

Omega är och har alltid varit jävligt skillade... ...det måste ha funnits tankar bakom även dessa fulingar? är det nån som vet nåt? är det nån som gillar dom? eller kommer de alltid att hållas för skitfula snedsteg och lågvattenmärken?

Och Omega Dynamic 1980ish asymmetric... inte lätt att gilla sas...

symbol.png

fula omega.png

dynamic1980.png
dynamic1980 2.jpg

...okej, men vi rör oss ändå mest i numera relativt upptrampade och välkända marker i den här tråden?... ...möjligen ansågs dessa Polaris/Recife etc fula av genomsnittsnörden 2016 när tråden startade? ...men så är det väl inte riktigt längre?

Om vi vänder blicken mot "de-riktig-jävla-fula-Omega-ankungarna"... vad finns det att upptäcka där? Jag kollade på ett gammalt avsnitt av HSNYs föreläsningar på Youtube och slogs av att tavlan på världens äldsta fungerande astronomiska klocka i Prag har ett mönster som liknar det på Omega "Symbol"-tavlorna?

Omega är och har alltid varit jävligt skillade... ...det måste ha funnits tankar bakom även dessa fulingar? är det nån som vet nåt? är det nån som gillar dom? eller kommer de alltid att hållas för skitfula snedsteg och lågvattenmärken?

Och Omega Dynamic 1980ish asymmetric... inte lätt att gilla sas...

symbol.png

fula omega.png

dynamic1980.png
dynamic1980 2.jpg
Härligt fula! Vill dock inte ha en.

Härligt fula! Vill dock inte ha en.
...tror aldrig jag träffat nån av dem i verkligheten.. men inbillar mig ibland att Dynamic 1980 kan kännas typ som en liten mini atomubåt i handen?

...det mörka stålet och turbinkänslan, den borstade snedställda assymetriska tavlan med nedsänkta index och mätarliknade visare, rödmarkeringar... .

1671714257054.png

Senast ändrad:
Snyggt jobbat !! Bär den med hög näsa, här snackar vi formgivning/funktion. Sen var det ju det där med kaffet... många sidor bort i tråden.. skämt å sido.

Klockan har verkligen typ allt i min mening. Formen med sin tunna boett, integrerade länk och snygga bezel. Den konkava tavlan med upphöjda index och matchande runt datumfönster och svart datumskiva tillsammans med det konvexa safirglaset blir så härlig känsla. Sedan visarna är ju magiska med den feta orangea svärdminutvisaren. Ja storleken och komforten är ju också perfekt.. :D
Försöker hitta en gråtavlad också...

Ja kaffe hade varit fint! Låt oss boka in det efter vi båda fått vaccin. Då borde man för övrigt fixa en riktig mögel-GTG också... :)
Pga en like råkade jag se detta. Jag blev precis pappaledig igen, så du får komma över lite senare i vår så tar vi en kaffe eller pilsner på altanen :)

Apropå Recife, vad kostar dom nuförtiden? Verkar dyka upp sällan och detta känns lite väl tilltaget?

48788CA7-44F1-4DD3-8517-A7FEC9A88D6B.png

Tillbaka
Topp