• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

De svenska fĂ„glarna🇾đŸ‡Ș

Curler2 đŸ„Œ

Vacheron
Pledge Member
Visst Àr det, @Retroklockan
Den bör vara frÄn sent 50-tal, kanske tidigt 60. Men lite oklart vad som kan ha levererats i en sÄdan lÄda. Kanske klockor ÀndÄ... Det var ju inte precis nÄgra fancy och brandade jÀttelÄdor till armbandsur pÄ den tiden.
 
Svalan, TĂ€rnan och Örnen Ă€r vanliga fĂ„gelklockor och har presenterats vĂ€l i trĂ„den. MĂ„sen Ă€r ovanlig, men LĂ€rkan har jag aldrig sett och hade önskat ett bildbevis :) , nĂ„n?
 

Curler2 đŸ„Œ

Vacheron
Pledge Member
Svalan, TĂ€rnan och Örnen Ă€r vanliga fĂ„gelklockor och har presenterats vĂ€l i trĂ„den. MĂ„sen Ă€r ovanlig, men LĂ€rkan har jag aldrig sett och hade önskat ett bildbevis :) , nĂ„n?
Bildbevis finns i forumet. :)
 

Curler2 đŸ„Œ

Vacheron
Pledge Member
Det var precis det jag gnÀllde över: mÀngder av svalor och tÀrnor att beta sig igenom sida efter sida utan glÀdje för mig. Men var hittar jag MÄsen och den alldeles extra eftersökta LÀrkan?


 Han lÀnkar till en LÀrkan?
Exakt, det Ă€r just det han gör... LĂ€nkar till en LĂ€rkan, sade Bull. 😄
Screenshot_20220510-002238_Chrome.jpg
 
MĂ„ste slĂ€nga upp en bild pĂ„ senaste TĂ€rnan i samlingen ocksĂ„! En lite ”lyxigare” variant i polerouter stil. Utdrag frĂ„n TĂ€rnans urvalskatalog 1962 visar upp en liknande modell:)
 

Bilagor

  • 69309621-0980-4575-BAB5-8F16B62C80ED.jpeg
    69309621-0980-4575-BAB5-8F16B62C80ED.jpeg
    302 KB · Visningar: 29
  • A7343BBD-555B-4B12-B7DE-B53262E71471.jpeg
    A7343BBD-555B-4B12-B7DE-B53262E71471.jpeg
    305.5 KB · Visningar: 30

GastonL

Breitling
HallÄ!

Jag har smugit runt i forumets bakgrund ett tag nu och tagit del av vackra bilder, kul historier och massa annat intressant. Men tÀnkte att det var dags att nu bidra sjÀlv.

Mitt egna intresse för klockor har funnits med lĂ€nge, men de senaste 3 Ă„ren har jag snöat in rejĂ€lt pĂ„ gamla vintage-klockor och nu Ă€r det de Ă€nda som gĂ€llerđŸ’ȘđŸŒ

Tycker historien bakom tillverkarna Àr kul att ta del av. Och att bÀra nÄgot sÄ tekniskt briljant, kombinerat med estetisk lycka pÄ handleden gör vardagen lite roligare!

TĂ€nkte hĂ€r starta en trĂ„d om de svenska fĂ„glarna. Svalan, TĂ€rnan, Örnen och MĂ„sen Ă€r de jag frĂ€mst har i huvudet. Men Ă€ven andra svenskstĂ€mplade verk med djurtema som Leijon och Tiger Ă€r ocksĂ„ vĂ€lkomna:)

Tycker det Àr kul med svensk-kopplingen och historian bakom just dessa ur. HÀr Àr det jag kunnat lÀst mig till hittills.

Ser fram emot att fÄ ta del av mer kunskap, information och vackra bilder!


⚜ Historia ⚜

Svalan och Svanen - Grundat av företaget B.S HĂŒttners aktiebolag 1930 i Göteborg. Förutom Svalan som fĂ„r ses som deras mest vĂ€lkĂ€nda mĂ€rke sĂ„ lĂ„g de Ă€ven bakom Svanen, Atlas, Runa och Amazon. VĂ€ldigt lite information om BS HĂŒttners Aktiebolag finns att ta del av. Detta till trots att Svalan fĂ„r ses som en svensk klock-klassiker och som bland de svenska klocksamlarna Ă€r vĂ€l kĂ€nt.

FörsĂ€ljningen av Svalan skedde inte bara i Göteborg. De distribuerades ocksĂ„ av Urgrossisterna Rätt Tid AB i Malmö och Nordisk Urtjänst AB i Stockholm med storhetstiden under 50 och 60 talet. Själva urverkets tillverkning skedde i Schweiz av ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG) som numera tillhör Swatch Group. Men egna urtavlor monterades på för att passa den svenska marknaden.

TĂ€rnan - ASU:s (Svenska urdepoten AB) egna mĂ€rke. Mannen bakom ASU var Otto Jansson. Förutom ASU sĂ„ grundade Otto ocksĂ„ RĂ€tt tid AB. Företaget bestod av 100 anställda och var på sin tid bland de ledande inom urgrossistbranschen. Förutom Tärnan sålde de flera andra märken som Rolex, Svalan, Exacta och Helvetia- och på 1960-talet distruberade de även optiska produkter som glasögon. Bland annat japanska kikare som var populära bland älgjägare. Rätt tid AB var på sin tid bland de ledande inom urgrossistbranchen och organisationen bestod av huvudkontor i Malmö med avdelningskontor i Stockholm. Otto Janssons högra händer var försäljningschefen Thord Thordsson och urmakerichefen Bertil Nilsson
som även var ansvarig utgivare av tidningen ”urnyheter”. TĂ€rnans urverk var Ă€ven de tillverkade av ASUAG.

Örnen - Grundat 1955 i Göteborg av företaget Eklora aktiebolag. Lanseringen fick fĂ„gelnamnet Örnen. NĂ€st efter svalan och TĂ€rnan Ă€r Örnen den fĂ„geln som lĂ€ttast gĂ„r att hitta bland gömmorna pĂ„ auktionssajter.

Det gÄr att sammanfatta med att Otto Jansson och hans RÀtt Tid AB och ASU spelade en stor roll i de svenska fÄglarnas intrÄng pÄ klockmarknaden. De distribuerade de flesta av de nÀmnda fÄglarna och dÀr TÀrnan var deras egna. Förutom de ovan nÀmnda sÄ har jag Àven stött pÄ LÀrkan och MÄsen, dock har jag inte lyckats hitta nÄgon ytterligare information om dessa mÀrken.
Hej
Trevlig sammanstÀllning ovan. Jag har en TÀrnan chronograph men dÀr sitter ett Valjoux 7733 verk i sÄ all verk i TÀrnan klockorna var inte frÄn Asuag. // L
 

Curler2 đŸ„Œ

Vacheron
Pledge Member
13683F57-FCB9-43EF-B0ED-691CBBD17F91.jpeg
Hittade en annons i ”Allt om MC” frĂ„n 1969. ASU sĂ„lde mĂ„nga ”FĂ„glar” men Ă€ven Exacta ur Bl a pĂ„ avbetalning. KĂ€nns som att det var ganska mycket pengar 1969.

Det kÀndes sÀkert som en "god slant" dÄ.
Men rÀknar man efter SCB;s omvandlare sÄ Àr det ÀndÄ inte med dagens mÄtt sÄ rackarns blodigt.
 
Topp