Tack!Trevlig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Tack!Trevlig!
Den Àldsta Svalan i samlingen
Ett lite halvt utsuddat âSportsmanâVad stĂ„r det med den kursiverade texten?
HĂ€rlig klocka! tycker ocksĂ„ att det ser ut som att visarna Ă€r utbytta eller möjligen restaurerade. Har en Mora-Atlet sjĂ€lv i samlingen med mĂ€rkningen âSporturâ. PĂ„ min Instagram försöker jag sammanstĂ€lla lite historia frĂ„n tillverkare. DĂ„ Ă€ven jag har en sweet-spot för svenskkoppling sĂ„ blir det en del SvensmĂ€rken ocksĂ„. HĂ€r Ă€r detta jag lyckats grĂ€va fram om Mora. Inte sĂ„ mycket matnyttigt tyvĂ€rr, men Ă€ndĂ„ nĂ„gotJag tycker det Ă€r charmigt med svensk text pĂ„ tavlan och Ă€r lite smĂ„tt ute pĂ„ fĂ„geljakt. Inte hittat den perfekta Ă€n men den dyker vĂ€l upp sĂ„ smĂ„ningom som de brukar göra. Vad jag dĂ€remot hittat Ă€r en gammal Mora som Ă€r bĂ„de "vattensĂ€ker" och "Stötsaker". Det Ă€r ju inte en fĂ„gel men jag tĂ€nkte att den samlade kompetensen i denna trĂ„den kanske hade lite kunskap om modellen. Om ni tycker att jag postar i fel trĂ„d sĂ„ fĂ„r ni flytta eller ta bort det hĂ€r.
Den ser fin ut men visarna ser vÀl ut att vara bytta?
För övrigt borde det vÀl anses vara ett brott att sÀtta ett nylonband pÄ en sÄ fin gammal klocka. Borde nÀstan ta hem den bara för att rÀdda den frÄn det hemska ödet.
Kul info! Posta gĂ€rna bilder!HĂ€rlig klocka! tycker ocksĂ„ att det ser ut som att visarna Ă€r utbytta eller möjligen restaurerade. Har en Mora-Atlet sjĂ€lv i samlingen med mĂ€rkningen âSporturâ. PĂ„ min Instagram försöker jag sammanstĂ€lla lite historia frĂ„n tillverkare. DĂ„ Ă€ven jag har en sweet-spot för svenskkoppling sĂ„ blir det en del SvensmĂ€rken ocksĂ„. HĂ€r Ă€r detta jag lyckats grĂ€va fram om Mora. Inte sĂ„ mycket matnyttigt tyvĂ€rr, men Ă€ndĂ„ nĂ„got
Historia om Mora
Mora och klockor har en gammal historia som daterar tillbaka till 1740-talet dÄ urverk i Mora började tillverkas och monteras i golvur.
Hur vÀl armbandsur mÀrkta Mora har en koppling till detta Àr dock ingen garanti...
Den Svenska ekonomin fick sig en boost efter andra vĂ€rldskriget och arbetarklassen fick rĂ„d att köpa smycken och dĂ€rtill armbandsur i lite högre prisklasser. Detta ledde till att massa olika aktörer började importera Schweiziska urverk och mĂ€rka dem med egna urtavlor, ofta med Svenska namn. Massor av olika âMikromĂ€rkenâ blev födda mellan Ă„ren 1940-1960 och ett av dem var alltsĂ„ Mora. Om namnet valdes med en tanke om den gamla urmakar-traditionen i dalastaden förblir osagt. Men att en Mora har sin plats i en klocksamling Ă€r Ă€ndĂ„ fullt rimligt!
Ăger numera Ă€ven jag en Moraklocka.HĂ€rlig klocka! tycker ocksĂ„ att det ser ut som att visarna Ă€r utbytta eller möjligen restaurerade. Har en Mora-Atlet sjĂ€lv i samlingen med mĂ€rkningen âSporturâ. PĂ„ min Instagram försöker jag sammanstĂ€lla lite historia frĂ„n tillverkare. DĂ„ Ă€ven jag har en sweet-spot för svenskkoppling sĂ„ blir det en del SvensmĂ€rken ocksĂ„. HĂ€r Ă€r detta jag lyckats grĂ€va fram om Mora. Inte sĂ„ mycket matnyttigt tyvĂ€rr, men Ă€ndĂ„ nĂ„got
Historia om Mora
Mora och klockor har en gammal historia som daterar tillbaka till 1740-talet dÄ urverk i Mora började tillverkas och monteras i golvur.
Hur vÀl armbandsur mÀrkta Mora har en koppling till detta Àr dock ingen garanti...
Den Svenska ekonomin fick sig en boost efter andra vĂ€rldskriget och arbetarklassen fick rĂ„d att köpa smycken och dĂ€rtill armbandsur i lite högre prisklasser. Detta ledde till att massa olika aktörer började importera Schweiziska urverk och mĂ€rka dem med egna urtavlor, ofta med Svenska namn. Massor av olika âMikromĂ€rkenâ blev födda mellan Ă„ren 1940-1960 och ett av dem var alltsĂ„ Mora. Om namnet valdes med en tanke om den gamla urmakar-traditionen i dalastaden förblir osagt. Men att en Mora har sin plats i en klocksamling Ă€r Ă€ndĂ„ fullt rimligt!
Riktigt hĂ€rliga klockor! Den Svalan var fantastisktĂger numera Ă€ven jag en Moraklocka.
Funderade ocksÄ om det kan finnas nÄgon koppling mellan Mora och RÀtt tid AB, som det stÄr om i trÄdens början. Modellen (eller vad det menas?) "Sea-Cup" som stÄr pÄ tavlan ovan finns Àven en frÄn TÀrnan. BÄda med EPSA boetter.
(Bild frÄn nÀtet)
Sen har jag ocksÄ lagt vantarna pÄ en Svalan Sportsman som var rÀtt trevlig. Har dessutom tillhört Eskil J
Tack sÄ mycket och det glÀdjer mig att du tycker sÄRiktigt hÀrliga klockor! Den Svalan var fantastiskt
Hade ocksĂ„ span pĂ„ den dĂ€r Moran. Fint skick och bra tavla. Kul spaning med Sea-Cup mĂ€rkningenâŠkan mycket vĂ€l vara sĂ„ att det Ă€r RĂ€tt tid AB som har nĂ„gra fingrar med i spelet Ă€ven hĂ€râŠfĂ„r fortsĂ€tta undersöka saken
Och grattis till tvÄ riktigt fina köp!
Lyckades grĂ€va fram lite mer info om Mora genom Mikrolisk! Hitta ingen direkt info om RĂ€tt tid AB. Men en Malmö koppling fanns. Ăven om det i grunden ser ut att ha varit dansktTack sĂ„ mycket och det glĂ€djer mig att du tycker sĂ„
Jag gillar den lokala kopplingen ocksÄ, bor inte alltför lÄngt frÄn Malmö. RÀtt tid AB verkar finnas kvar som bolag men butiken pÄ Mobilia i Malmö verkar numera del av Klockmaster.
Kul info LĂ„ter nĂ€stan som handlingen i en gammal 50-tals rulle!Lyckades grĂ€va fram lite mer info om Mora genom Mikrolisk! Hitta ingen direkt info om RĂ€tt tid AB. Men en Malmö koppling fanns. Ăven om det i grunden ser ut att ha varit danskt
Den 3 juli 1855 öppnar J.C. Filtenborg frÄn staden NykÞbing pÄ ön Mors i Danmark en liten butik med klockor pÄ hörnet av Tangen och Guldsmedgade i à rhus.
J.C. Filtenborgs skicklighet bevisade sig snabbt. Utrymmet blev trÄngt och företaget flyttade till större lokaler. à r 1891 gÄr J.C bort och brorson Christian tar över företaget efter en tid som lÀrling. Det Àr ocksÄ Christian som Är 1911 registrerar varumÀrket Mora och öppnar en filial i Malmö för att börja distribuera klockorna i Sverige.
Företaget fortsÀtter stanna inom familjen dÀr Ätminstone en familjemedlem finns representerad i styrelsen. AffÀrerna fÄr sig en törn efter andra vÀrldskriget. Kaj Andersen Àr dÄvarande administrativ direktör. Hans högra hand var direktör Thorkild Hansen. Efter en smidig övergÄng fördelade de tvÄ direktörerna arbetsuppgifterna sÄ att Kaj Andersen tog hand om klockorna och
Thorkild Hansen Ă€gnade sig Ă„t glasögon och optik som de ocksĂ„ sĂ„lde. PĂ„ 1950 -talet sĂ„g Kaj Andersen till att antalet klockmĂ€rken bantades ner sĂ„ att J.C. Filtenborg I framtiden endast skulle handla med Omega, Tissot, Mora och Oris. Av dessa mĂ€rken Ă€r Mora det enda som Ă€r registrerat av J.C Filtenborg och fĂ„r anses som deras egna mĂ€rke. Företaget lever kvar Ă€n idag och Ă€r Ă„terförsĂ€ljare av Citizen och Boccia. Ăven den optiska avdelningen finns kvar med deras egna mĂ€rke Filtenborg 1855 som kronan pĂ„ verket.
Grym! Ingen modell jag tror mig sett innan. Verkar producerats mĂ„nga olika (ofta jĂ€vla fina!) modeller av bĂ„de TĂ€rnan och Svalan, de frĂ„n den hĂ€r tidseran jag bekantat mig med ger generellt ett högt kvalitetsintryck tycker jag. NĂ„gon som vet vilka schweiziska tillverkare som man köpte in ifrĂ„n?UpptĂ€ckte denna trĂ„d precis och ville dela denna skönhet. Inköpt tidigt i vĂ„ras men fĂ„r tyvĂ€rr inte mycket handledstid dĂ„ den gĂ„r vĂ€ldigt ojĂ€mnt. AnvĂ€nder den nĂ€r det inte Ă€r sĂ„ viktigt att veta vad klockan Ă€râŠ
Inte mer Àn att de köptes in frÄn ASUAG (som senare tillsammans med SSIH blev swatch group). Var ju en mÀngd olika tillverkare som var en del av ASUAG sÄ svÄrt att sÀga mer precist. Men helt rÀtt att bÄde Svalan och TÀrnan kunde innehÄlla riktigt fina verk. ETA bland annatGrym! Ingen modell jag tror mig sett innan. Verkar producerats mÄnga olika (ofta jÀvla fina!) modeller av bÄde TÀrnan och Svalan, de frÄn den hÀr tidseran jag bekantat mig med ger generellt ett högt kvalitetsintryck tycker jag. NÄgon som vet vilka schweiziska tillverkare som man köpte in ifrÄn?
StÀmmer mycket bra. Min klocka ovan har ett ETA 1256. ETAs första automatiska urverk för övrigt.Inte mer Àn att de köptes in frÄn ASUAG (som senare tillsammans med SSIH blev swatch group). Var ju en mÀngd olika tillverkare som var en del av ASUAG sÄ svÄrt att sÀga mer precist. Men helt rÀtt att bÄde Svalan och TÀrnan kunde innehÄlla riktigt fina verk. ETA bland annat
Grymt! Ălskar din tĂ€rnan förresten. Ny modell för mig med. Estetik pĂ„ toppnivĂ„StĂ€mmer mycket bra. Min klocka ovan har ett ETA 1256. ETAs första automatiska urverk för övrigt.