• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

De svenska fĂ„glarna🇾đŸ‡Ș

pemlock

Panerai
2-Faktor
Fick hem riktigt rolig lĂ€sning hĂ€rom veckan! Katalog, dokument och nĂ„gra gamla reklamaffischer frĂ„n TĂ€rnan och RĂ€tt Tid AB. HĂ€r kommer lite utdragđŸ‘‡đŸŒ
1315FE68-7FED-453D-9A4F-6C94B559AE99.jpeg
Vet du vilket Är de Àr ifrÄn?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Urvalskatalogen Ă€r frĂ„n 1962😊
Ok. NÄgon frÄgade om Älder pÄ en TÀrnan hÀr, och den matchar nÀstan första klockan i första katalogbilden, men inte riktigt. (Inte exakt samma siffror, och det stÄr inget om juveler pÄ tavlan, men vÀl incabloc ovanför sekunden i stÀllet.) Gissar att den Àr Àldre dÄ...
 

acue

Cartier
PĂ„ tiden att bumpa hĂ€r med tvĂ„ nyinfĂ„ngade flyttfĂ„glar 🌞

Sist in först ut en Svalan Sportsman pĂ„ dryga 33 mm vilket kĂ€nns alldeles lagom. Gillar tavlan mkt 👌
6773E5B6-E00E-4247-ADA1-EAD7DF8F73CE.jpeg


Sen flög en lite frĂ€mmande och mycket fĂ€rggrann fĂ„gel förbi via KS (var lite svĂ„rfotad, ursĂ€kta halvtaskig bild. All steel och vĂ€ldigt nöjd Ă€ven med den hĂ€r 🌞
80AC9B4D-7C70-4F25-94D2-22CA1CA53692.jpeg

Edit: TÀrnans tavla ser nÀstan grÄ ut pÄ bilden, Àr lika svart som gummit pÄ bild i verkliga livet
 

acue

Cartier
IgĂ„r var jag ute med bössan pĂ„ lite fĂ„geljakt 🙂 Knep denna:
9D03AB35-FC0E-4CC1-A4A2-482F0C73917B.jpeg


HÀngde med en stund pÄ den hÀr fÄgeln ocksÄ, men lÀt den flyga sin kos:
A9E33683-1316-4572-AC95-3EB7A03D69EA.jpeg


Blev lite förvirrad av sistnÀmnda fÄgel. Alarm komplikation vad det verkar, men borde den inte ha fyra visare? Funderar pÄ om sekundvisaren kan vara linjerad med alarmvisaren pÄ bild...? Bara en bild. Cool hursomhelst!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
IgĂ„r var jag ute med bössan pĂ„ lite fĂ„geljakt 🙂 Knep denna:
9D03AB35-FC0E-4CC1-A4A2-482F0C73917B.jpeg


HÀngde med en stund pÄ den hÀr fÄgeln ocksÄ, men lÀt den flyga sin kos:
A9E33683-1316-4572-AC95-3EB7A03D69EA.jpeg


Blev lite förvirrad av sistnÀmnda fÄgel. Alarm komplikation vad det verkar, men borde den inte ha fyra visare? Funderar pÄ om sekundvisaren kan vara linjerad med alarmvisaren pÄ bild...? Bara en bild. Cool hursomhelst!
Har den inte fyra visare dÄ? Ser ut som att sekund och alarm överlappar? :)

Superfint köp, storlek?
 

acue

Cartier
Har den inte fyra visare dÄ? Ser ut som att sekund och alarm överlappar? :)

Superfint köp, storlek?
Jo precis, det skulle som sagt kunna vara sÄ, men de har i sÄ fall lyckats överlappa vÀldigt exakt. Ju mer man tittar pÄ bilden desto mer ser det sÄ ut.

För tydlighetens skull var det automatfÄgeln pÄ första bilden jag fÄngade. Tror den har likadan boett som denna


SĂ„ 35 mm i sĂ„ fall. Oftast en riktig sweetspot storlek för mig! 🌞
 
IgĂ„r var jag ute med bössan pĂ„ lite fĂ„geljakt 🙂 Knep denna:
9D03AB35-FC0E-4CC1-A4A2-482F0C73917B.jpeg


HÀngde med en stund pÄ den hÀr fÄgeln ocksÄ, men lÀt den flyga sin kos:
A9E33683-1316-4572-AC95-3EB7A03D69EA.jpeg


Blev lite förvirrad av sistnÀmnda fÄgel. Alarm komplikation vad det verkar, men borde den inte ha fyra visare? Funderar pÄ om sekundvisaren kan vara linjerad med alarmvisaren pÄ bild...? Bara en bild. Cool hursomhelst!
IgĂ„r var jag ute med bössan pĂ„ lite fĂ„geljakt 🙂 Knep denna:
9D03AB35-FC0E-4CC1-A4A2-482F0C73917B.jpeg


HÀngde med en stund pÄ den hÀr fÄgeln ocksÄ, men lÀt den flyga sin kos:
A9E33683-1316-4572-AC95-3EB7A03D69EA.jpeg


Blev lite förvirrad av sistnÀmnda fÄgel. Alarm komplikation vad det verkar, men borde den inte ha fyra visare? Funderar pÄ om sekundvisaren kan vara linjerad med alarmvisaren pÄ bild...? Bara en bild. Cool hursomhelst!
Ă…Ă„ hade ocksĂ„ ögonen pĂ„ den dĂ€r. Riktigt tjusig! Grattis till ett fint köpđŸ˜ŠđŸ‘đŸŒ HĂ€rlig patina och grym boett. Bara höra av dig om du nĂ„gon gĂ„ng skulle hamna i sĂ€lj-tankar;)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

foppa13

Cartier
Fantastiskt fin Svalan du har! Vet du frÄn nÀr den Àr? 60-tal?
Tack för det, svÄrt att tidsbestÀmma dessa enklare klockor exakt men denna skulle jag nog sÀga Àr 60-tal.

Rent generellt skulle jag sÀga att gamla loggan, sub sekund och sk zone dial Àr 50-tals klockor, nya loggan och centrumsekund Àr nog mer kÀnntecken för deras 60-tals klockor. Vill man bestÀmma mer exakt fÄr man nog kika pÄ gamla annonser och tidningar för att hitta sin modell, eller om man har tur att veta historien bakom klockan dÄ kan man verkligen tidsbestÀmma exakt.

/Foppa
 
Topp