• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deklaration 2016 öppen nu

D

Deleted member 5780

Guest
Nja! Men du kan göra det lätt för dig och använda följande formel.

6 000 * 18,50 kr = 111 000 kr

111 000 kr - 11 000 kr = 100 000 kr

Efter avdrag så minskas din beskattningsbara inkomst med 100 000 kr. Du betalar därmed inte skatt på dessa 100 000 kr. Resultat blir ca 32 500 kr ner i din ficka.
...eller upp till det dubbla om herrn betalar statlig- och värnskatt...
 

carlanton

Audemars
Någon som är duktig på säsongsarbete och avdrag? Finns det några schablonbelopp för hemresor eller måste jag ha kvitton på allt? Flygkvitton kan jag såklart fiska fram, men svårare när jag kört bil upp och ner ett par gånger. Sen undrar jag hur schablonbeloppet för "första månaden" fungerar. Jag hade tre olika tidsbegränsade anställningar (på samma företag) förra året med en resp. två månader mellan anställningarna. Kan jag göra avdraget (69 kr per dag) för varje "första" månad (alltså tre månader totalt) eller finns det någon spärr? Och måste man kunna visa att man haft en faktiskt utgift för sitt gamla boende om man bara drar av schablonbeloppet för dubbelt boende? Finns det några fler kreativa avdrag jag kan göra?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Någon som är duktig på säsongsarbete och avdrag? Finns det några schablonbelopp för hemresor eller måste jag ha kvitton på allt? Flygkvitton kan jag såklart fiska fram, men svårare när jag kört bil upp och ner ett par gånger. Sen undrar jag hur schablonbeloppet för "första månaden" fungerar. Jag hade tre olika tidsbegränsade anställningar (på samma företag) förra året med en resp. två månader mellan anställningarna. Kan jag göra avdraget (69 kr per dag) för varje "första" månad (alltså tre månader totalt) eller finns det någon spärr? Och måste man kunna visa att man haft en faktiskt utgift för sitt gamla boende om man bara drar av schablonbeloppet för dubbelt boende? Finns det några fler kreativa avdrag jag kan göra?
Skatteupplysningen kan vara den bästa telefonsupport som någon av våra myndigheter erbjuder, alla kategorier. Testa där. ;)
 

Zingo

Rolex
Skatteupplysningen kan vara den bästa telefonsupport som någon av våra myndigheter erbjuder, alla kategorier. Testa där. ;)
Nja, kanske den bästa i valet mellan pest eller kolera. De har viss svajighet när det inte gäller fundamentala frågor samt att det inte ger något skydd om de därefter skulle neka och påföra skattetillägg. Frågorna ovan torde dock gå under grundläggande nivå.
 

Zalath

Panerai
Nja, kanske den bästa i valet mellan pest eller kolera. De har viss svajighet när det inte gäller fundamentala frågor samt att det inte ger något skydd om de därefter skulle neka och påföra skattetillägg. Frågorna ovan torde dock gå under grundläggande nivå.
Vid eventuell osäkerhet går det ju dock att notera det i deklarationen, då blir det inget skattetillägg sen. Dock eventuellt lite mindre chans att avdragen går igenom..
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nja, kanske den bästa i valet mellan pest eller kolera. De har viss svajighet när det inte gäller fundamentala frågor samt att det inte ger något skydd om de därefter skulle neka och påföra skattetillägg. Frågorna ovan torde dock gå under grundläggande nivå.
Om man nu varken har kompetensen själv, eller förmåga att läsa sig till vad som gäller, eller lust/råd att betala för en skattejurist i ett pluttärende så känns nog skatteupplysningen som det bästa ändå...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vid eventuell osäkerhet går det ju dock att notera det i deklarationen, då blir det inget skattetillägg sen. Dock eventuellt lite mindre chans att avdragen går igenom..
Man behöver inte skriva explicit att man är osäker, bara redogöra för uträkningar/underlag, s k öppet avdrag.
Om inte avdragen går igenom så är det sannolikt för att de var felaktiga till att börja med.
 
Någon som är duktig på säsongsarbete och avdrag? Finns det några schablonbelopp för hemresor eller måste jag ha kvitton på allt? Flygkvitton kan jag såklart fiska fram, men svårare när jag kört bil upp och ner ett par gånger. Sen undrar jag hur schablonbeloppet för "första månaden" fungerar. Jag hade tre olika tidsbegränsade anställningar (på samma företag) förra året med en resp. två månader mellan anställningarna. Kan jag göra avdraget (69 kr per dag) för varje "första" månad (alltså tre månader totalt) eller finns det någon spärr? Och måste man kunna visa att man haft en faktiskt utgift för sitt gamla boende om man bara drar av schablonbeloppet för dubbelt boende? Finns det några fler kreativa avdrag jag kan göra?

Det finns inga schablonbelopp vad gäller avdrag för hemresor. Så länge du kan visa det skäligt att du haft dina hemresor så kan du göra avdrag för dessa, med restriktioner om en per vecka. Har du inte kvitton så bör det funka med kontoutdrag.

Avdraget för käk och småutgifter är 66 kr/dag den första månaden. Eftersom att det är så pass kort tid mellan anställningarna, och att det är samma arbetsgivare, så kan det vara så att det räknas som en och samma anställning. Det är klurigt och har med din initiala avsikt att göra när du inledde varje anställning. Kolla Skatteverkets hemsida om detta, finns vettig information där.

Schablonbelopp för dubbelt boende? Du får göra avdrag för boendet på arbetsorten. Förutsatt att du inte tagit familjen med dig. Då kan ni yrka avdrag för boendet på hemorten.

Vad jobbar du med? Du får göra avdrag för de kostnader som uppstått i samband med att förvärva dina intäkter. Jobbar du som läkare och prenumererar på någon soft branschtidning så kör på, annars finns det inte jättemycket att gå på.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fick 17000kr tillbaka!! Men glädjen blev kortvarig.
Skulle behöva lite hjälp om nån kan..

Under 2017 hade jag en förmånsbil/tjänstebil med reducerat förmånsvärde. Lyckades dock inte köra 3000mil i tjänst :bag:

Normalt förmånsvärde 4267kr (skulle varit detta under 2017)

Reducerat förmånsvärde 3158kr
(Detta har jag haft under 2017)

Hur betalar jag tillbaka detta när jag deklarerar?

Tack på förhand
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Får betala 7,5k.
Första gången jag behöver betala, sålde precis en SS och tänkte köpa nåt annat men nu blir det åt andra hållet. Och inte kan jag göra några avdrag heller.
 

par

Patek
2-Faktor
Fick 17000kr tillbaka!! Men glädjen blev kortvarig.
Skulle behöva lite hjälp om nån kan..

Under 2017 hade jag en förmånsbil/tjänstebil med reducerat förmånsvärde. Lyckades dock inte köra 3000mil i tjänst :bag:

Normalt förmånsvärde 4267kr (skulle varit detta under 2017)

Reducerat förmånsvärde 3158kr
(Detta har jag haft under 2017)

Hur betalar jag tillbaka detta när jag deklarerar?

Tack på förhand
Räknas det inte ut 9000mil/3 år?
 

Edin

Panerai
37 lax tillbaka. Sjukt dåligt att ha lånat ut så pass mycket till staten!

Har en fråga gällande reseavdrag till och från jobbet - var är det som gäller?

Ska läsa på lite själv men tänkte att det bör finnas några som har koll på detta här kanske?
 
Topp