• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Deklaration 2016 öppen nu

Fick 17000kr tillbaka!! Men glädjen blev kortvarig.
Skulle behöva lite hjälp om nån kan..

Under 2017 hade jag en förmånsbil/tjänstebil med reducerat förmånsvärde. Lyckades dock inte köra 3000mil i tjänst :bag:

Normalt förmånsvärde 4267kr (skulle varit detta under 2017)

Reducerat förmånsvärde 3158kr
(Detta har jag haft under 2017)

Hur betalar jag tillbaka detta när jag deklarerar?

Tack på förhand
Har det löst sig?

Du adderar skillnaden mellan det normala förmånsvärdet och det reducerade förmånsvärdet till beloppet i ruta 1.1 och anger under övriga upplysningar vad förändringen beror på. Du kommer sedan få ett Beslut om slutlig skatt med vidare information.

Edit: Slå gärna Skatteupplysningen en signal och stäm av för säkerhets skull.

Har det löst sig?

Du adderar skillnaden mellan det normala förmånsvärdet och det reducerade förmånsvärdet till beloppet i ruta 1.1 och anger under övriga upplysningar vad förändringen beror på. Du kommer sedan få ett Beslut om slutlig skatt med vidare information.

Edit: Slå gärna Skatteupplysningen en signal och stäm av för säkerhets skull.

Tack för hjälpen ringde skatteverket men det alldeles för lång kö :banghead:

Jag får tillbaka en hyfsad sudd i år, men undrar en sak. Jag skulle verkligen behöva pengarna nu i april, men jag har också möjlighet till ytterligare avdrag för tex förlust i samband med försäljning av aktier.

Jag ringde Skatteverket och fick köplats 283! När jag till slut kom fram så var handläggaren överstresssad och lyssande knappt på vad jag sa. Min fråga gällde om jag har chans att få tillbaka pengarna i April om jag gör egna tillägg i deklarationen. Hon menade att det inte gick, men då hon lät velig på rösten i kombination med hennes stressnivå tänkte jag dubbelkolla om det är någon här som vet. Nu när jag skulle ringa tillbaka till Skatteverket går det inte ens att köa...alla köplatser är upptagna plus att de har problem med sina system och kan inte få fram all info.

Jag får tillbaka en hyfsad sudd i år, men undrar en sak. Jag skulle verkligen behöva pengarna nu i april, men jag har också möjlighet till ytterligare avdrag för tex förlust i samband med försäljning av aktier.

Jag ringde Skatteverket och fick köplats 283! När jag till slut kom fram så var handläggaren överstresssad och lyssande knappt på vad jag sa. Min fråga gällde om jag har chans att få tillbaka pengarna i April om jag gör egna tillägg i deklarationen. Hon menade att det inte gick, men då hon lät velig på rösten i kombination med hennes stressnivå tänkte jag dubbelkolla om det är någon här som vet. Nu när jag skulle ringa tillbaka till Skatteverket går det inte ens att köa...alla köplatser är upptagna plus att de har problem med sina system och kan inte få fram all info.
Vad jag vet om man ska göra något mer än att bara "godkänna" och skicka in den tar det tid och dom ska gå igenom dina tillägg och det kommer göras i augusti... Det svaret fick jag för ett par år sedan, kan ju ha ändrats :)

Vad jag vet om man ska göra något mer än att bara "godkänna" och skicka in den tar det tid och dom ska gå igenom dina tillägg och det kommer göras i augusti... Det svaret fick jag för ett par år sedan, kan ju ha ändrats :)

Suck...typiskt. Frågan om det är värt att vänta till augusti för några tusen. Tack för svar i alla fall :)

Du får vänta om du gör tillägg.

Du kan skicka in deklarationen direkt, få pengarna till påsk och sedan begära omprövning av taxeringsår 2017 där du yrkar avdrag för förlusten.

Men för all säkerhets skull, stäm gärna av med Skatteupplysningen.

Du kan skicka in deklarationen direkt, få pengarna till påsk och sedan begära omprövning av taxeringsår 2017 där du yrkar avdrag för förlusten.

Men för all säkerhets skull, stäm gärna av med Skatteupplysningen.

Med reservation för att omprövningen troligen kommer ta längre tid än en normal handläggning så fungerar det där.

/B

Fiffigt! Så får det bli :) Det spelar ingen roll alls att omprövningen kommer att dröja. Tack!

Tänkte höra med er. Jag har tidigare dragit av för dubbelt boende då jag bott med min far i boende A men jobbat i en annan stad som krävt boende B. Jag har redan dragit av i två år för dubbelt boende A och B.

Men våren 2017 arbetade jag utomlands och hade således Boende C (utomlands) samt kostnader för Boende B och A (inrikes).
Jag fick logi och kost gratis på C, men kan jag göra avdrag för kostnaderna på B eller A, funkar ett nytt ”dubbelt boende” eftersom C blev min levnadsplats i ett halvår?

Senast ändrad:
Vad tusan? Jag ska tydligen få tillbaka en fyriffrig DJ i halvrisigt skick redan innan reseavdraget? Även om jag eventuellt klåpat litet med f-skatten så kan det ju knappast försvinna helt.
Konstigt, men skönt.

Någon som har lyckats med att deklarera kryptovaluta? När jag ska deklarera på min K4 under övriga tillgångar så måste jag tydligen skriva i HELTAL. Detta är helt absurt. Har jag köp 0,095 bitcoin så blir det 0 bitcoin och har jag köpt 0,51 bitcoin blir det 1 bitcoin. Det är en helt absurd avrundning. Någon som har tips på hur man ska göra? Missar jag något?

Någon som har lyckats med att deklarera kryptovaluta? När jag ska deklarera på min K4 under övriga tillgångar så måste jag tydligen skriva i HELTAL. Detta är helt absurt. Har jag köp 0,095 bitcoin så blir det 0 bitcoin och har jag köpt 0,51 bitcoin blir det 1 bitcoin. Det är en helt absurd avrundning. Någon som har tips på hur man ska göra? Missar jag något?
Var står det att bitcoin ska fyllas i i heltal? Det stämmer ju givetvis inte, lika lite som att aktieinnehav måste anges i heltal. På blanketten står det väl bara att belopp i kronor ska anges i heltal.

Kaa-chinnnngg! Semestern är räddad! En business class-biljett kirrad till Asien, sambon får åka ekonomi :D

Tänkte höra med er. Jag har tidigare dragit av för dubbelt boende då jag bott med min far i boende A men jobbat i en annan stad som krävt boende B. Jag har redan dragit av i två år för dubbelt boende A och B.

Men våren 2017 arbetade jag utomlands och hade således Boende C (utomlands) samt kostnader för Boende B och A (inrikes).
Jag fick logi och kost gratis på C, men kan jag göra avdrag för kostnaderna på B eller A, funkar ett nytt ”dubbelt boende” eftersom C blev min levnadsplats i ett halvår?
1.6 Dubbel bosättning — byte av bostadsort under avdragsperioden
Byte av bostadsort på grund av att arbetet flyttas till annan arbetsort under en pågående tidsperiod innebär inte att en ny avdragsperiod kan påbörjas. Detta gäller oavsett om det är samma arbetsgivare eller ny arbetsgivare på den nya arbetsorten.

Som jag förstår dig har möjligen tidsperioden avslutats när du flyttade utomlands men det vore ju märkligt om man kunde "resetta" en gammal arbetsplats genom secondment en stund.

Var står det att bitcoin ska fyllas i i heltal? Det stämmer ju givetvis inte, lika lite som att aktieinnehav måste anges i heltal. På blanketten står det väl bara att belopp i kronor ska anges i heltal.

Nej. Men läs då.
https://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1k4_markn.htm
"Kolumnen "Antal/Belopp i utländsk valuta"
Här visas det antal du har sålt av varje värdepapper. Det kan också vara värdepapperets nominella belopp som visas. Om uppgiften är fel eller saknas fyller du i rätt uppgift. Du kan bara fylla i heltal. Om du har sålt en del av dina värdepapper avrundar du till närmaste heltal."

Det går INTE att fylla i något annat än heltal och nej, det spelar ingen roll om det är punkt eller komma man använder.
skv.png

Nej. Men läs då.
https://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1k4_markn.htm
"Kolumnen "Antal/Belopp i utländsk valuta"
Här visas det antal du har sålt av varje värdepapper. Det kan också vara värdepapperets nominella belopp som visas. Om uppgiften är fel eller saknas fyller du i rätt uppgift. Du kan bara fylla i heltal. Om du har sålt en del av dina värdepapper avrundar du till närmaste heltal."

Det går INTE att fylla i något annat än heltal och nej, det spelar ingen roll om det är punkt eller komma man använder.
skv.png
Jag har inte sidan framför mig men gissningsvis ska det inte deklareras som "Valuta", det är förvisso en digital valuta men betraktas inte som utländsk valuta i skattemässigt hänseende. Finns det inget annat mer passande alternativ än "Valuta" att välja?

Jag har inte sidan framför mig men gissningsvis ska det inte deklareras som "Valuta", det är förvisso en digital valuta men betraktas inte som utländsk valuta i skattemässigt hänseende.
Du har fel. Det ska deklareras på K4 under övriga tillgångar.
https://www.skatteverket.se/privat/...tuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
https://www.skatteverket.se/privat/...per.4.5c281c7015abecc2e201bbd1.html?q=bitcoin
Varsågod och läs.
Och det går bara att välja valutor där, annars får man fylla i själv.

Du har fel. Det ska deklareras på K4 under övriga tillgångar.
https://www.skatteverket.se/privat/...tuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
https://www.skatteverket.se/privat/...per.4.5c281c7015abecc2e201bbd1.html?q=bitcoin
Varsågod och läs.
Och det går bara att välja valutor där, annars får man fylla i själv.
Exakt,

"Försäljning av bitcoin ska kapitalvinstbeskattas enligt bestämmelserna om Andra tillgångar (kapitalplaceringstillgång) eftersom bitcoin inkomstskattemässigt inte kan likställas med en utländsk valuta."

Men om det är på rätt ställe så blanketten kanske är så dum att den måste skickas in för hand för att hantera ojämna tal, ingen aning tyvärr. Hade gärna försökt hjälpa till mer om jag inte redan hade skickat in min deklaration.

Senast ändrad:
Det finns inga schablonbelopp vad gäller avdrag för hemresor. Så länge du kan visa det skäligt att du haft dina hemresor så kan du göra avdrag för dessa, med restriktioner om en per vecka. Har du inte kvitton så bör det funka med kontoutdrag.

Avdraget för käk och småutgifter är 66 kr/dag den första månaden. Eftersom att det är så pass kort tid mellan anställningarna, och att det är samma arbetsgivare, så kan det vara så att det räknas som en och samma anställning. Det är klurigt och har med din initiala avsikt att göra när du inledde varje anställning. Kolla Skatteverkets hemsida om detta, finns vettig information där.

Schablonbelopp för dubbelt boende? Du får göra avdrag för boendet på arbetsorten. Förutsatt att du inte tagit familjen med dig. Då kan ni yrka avdrag för boendet på hemorten.

Vad jobbar du med? Du får göra avdrag för de kostnader som uppstått i samband med att förvärva dina intäkter. Jobbar du som läkare och prenumererar på någon soft branschtidning så kör på, annars finns det inte jättemycket att gå på.

Tack för svar! I SKV-8 utgåva 5 (Tillfäligt arbete på annan ort) står följande:

"Om du inte kan visa din kostnad för boendet, men kan styrka att du har övernattat på arbetsorten, får du dra av 110 kr per natt vid tillfälligt arbete inom Sverige". Det är högre än den faktiska kostnaden jag har för mitt boende. Det står också att "Under den första månaden av vistelsen på arbetsorten får du dra av antingen den faktiska utgiftsökningen för måltider och småutgifter eller ett schablonbelopp. Schablonbeloppet är följande: 110 kr per dag vid tillfälligt arbete inom Sverige."

Det verkar alltså vara skillnad mellan dubbel bosättning och tillfälligt arbete på annan ort, och att avdragen är betydligt högre för det senare.

1.6 Dubbel bosättning — byte av bostadsort under avdragsperioden
Byte av bostadsort på grund av att arbetet flyttas till annan arbetsort under en pågående tidsperiod innebär inte att en ny avdragsperiod kan påbörjas. Detta gäller oavsett om det är samma arbetsgivare eller ny arbetsgivare på den nya arbetsorten.

Som jag förstår dig har möjligen tidsperioden avslutats när du flyttade utomlands men det vore ju märkligt om man kunde "resetta" en gammal arbetsplats genom secondment en stund.
Bra svar av dig, jag missade den punkten!

Så det som krävs är att jag skulle behövt en ny anställnig på ny arbetsort för att kunna börja använda dubbel bosättning igen i två år? För det kan väl inte vara så dumt så man bara kan använda två års dubbelbosättning för resten av ens arbetsliv?
Detta gäller oavsett om det är samma arbetsgivare eller ny arbetsgivare på den nya arbetsorten

Bra svar av dig, jag missade den punkten!

Så det som krävs är att jag skulle behövt en ny anställnig på ny arbetsort för att kunna börja använda dubbel bosättning igen i två år? För det kan väl inte vara så dumt så man bara kan använda två års dubbelbosättning för resten av ens arbetsliv?
Detta gäller oavsett om det är samma arbetsgivare eller ny arbetsgivare på den nya arbetsorten
Nu blir det ju rena spekulationer tyvärr, men en kvalificerad gissning är att dubbel bosättning för arbete på annan ort inte är tänkt att användas för evigt, dvs. syftet med avdraget är att öka det ekonomiska incitamentet att kunna flytta för arbete vilket kan medföra initiala kostnader pga omställning för familj etc., eller för tillfälligt arbete på annan ort, inte att man ska ha "ekonomisk rätt" att ha kvar sin gamla bostad och för alltid få avdrag för boenden på andra platser.

Tillbaka
Topp