Rey
Silver
THE Panerai
Alla märken har som bekant en referens/modellserie som på något vis symboliserar hela märket, både i historia, designspråk och funktion. För mig är Sub:en ett bra exempel för Rolex, referensen som "symboliserar" hela märket på något vis.
Nu har jag dessutom gått och kärat ner mig i Panerai, något som jag aldrig trodde skulle hända och jag är därför lite förvirrad av alla serier och referenser. Vilken är THE Panerai?
Dessutom har jag lite små kriterier för att Panerai ska bli riktigt intressant på inköpslistan. Panerai's nya hemsida är, som bekant, lite lätt rörig och jag har svårt att få ett helhetsintryck av alla referenser. Kanske KS kan hjälpa mig på vägen?
- 44mm eller mindre (nu har jag iofs aldrig provat större, men det finns inte en chans att 47mm kan passa).
- Luminor verkar fräckt. Speciellt kronskyddet som bara skriker Panerai!
- Gärna in-house verk (automatiskt eller manuellt spelar nog ingen större roll vid närmre eftertanke).
- Sandwich dial. Också något som bara skriker Panerai.
- En bra bruksklocka har minst 100m WR. Det är sedan gammalt.
- Sub-sekund. Går det att få in med de andra kriterierna?
Stort tack på förhand. Nu, kära KS, do your magic!
BroderJimmy
392 (den jag har) tickar alla de boxarna, 42mm. Finns fler refs som också gör det, ex. 722 och 1392 bland 42mm, kollar du 44mm borde 312 också passa in och 1312!
392