• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

THE Panerai

Alla märken har som bekant en referens/modellserie som på något vis symboliserar hela märket, både i historia, designspråk och funktion. För mig är Sub:en ett bra exempel för Rolex, referensen som "symboliserar" hela märket på något vis.

Nu har jag dessutom gått och kärat ner mig i Panerai, något som jag aldrig trodde skulle hända och jag är därför lite förvirrad av alla serier och referenser. Vilken är THE Panerai?

Dessutom har jag lite små kriterier för att Panerai ska bli riktigt intressant på inköpslistan. Panerai's nya hemsida är, som bekant, lite lätt rörig och jag har svårt att få ett helhetsintryck av alla referenser. Kanske KS kan hjälpa mig på vägen?

- 44mm eller mindre (nu har jag iofs aldrig provat större, men det finns inte en chans att 47mm kan passa).
- Luminor verkar fräckt. Speciellt kronskyddet som bara skriker Panerai!
- Gärna in-house verk (automatiskt eller manuellt spelar nog ingen större roll vid närmre eftertanke).
- Sandwich dial. Också något som bara skriker Panerai.
- En bra bruksklocka har minst 100m WR. Det är sedan gammalt.
- Sub-sekund. Går det att få in med de andra kriterierna?

Stort tack på förhand. Nu, kära KS, do your magic!;)

BroderJimmy

392 (den jag har) tickar alla de boxarna, 42mm. Finns fler refs som också gör det, ex. 722 och 1392 bland 42mm, kollar du 44mm borde 312 också passa in och 1312! :)

392

C6E916B1-814E-43B2-8BDF-9BE9AED4F3EC.jpeg

44mm Luminor, inhouse, subsekund och sandwich...
Då har du inte mycket att välja på, i princip bara PAM510 Q-serie eller tidigare att välja på (R och framåt har inte sandwich). Om du vill ha stål, den finns i titan också.

Eller diverse LE, exempelvis PAM911.
PAM510, senast Q-serie. Nyare modellserier är utan sandwich.

33BE348D-8D8C-405F-919F-F99C2CCC8125.jpeg

Edit: visst sen tvåa på bollen där :D
510 som de tidigare skrivit .. om du kan leva med ETA-verk har du även 111. (H-serie eller senare)

Vill du ha datum finns några till att välja mellan
Stort tack för hjälpen, det verkar som om det är PAM510 som gäller! Ett förtydligande, jag vet inte om Luminor och Luminor 1950 räknas som olika modellserier? Annars kanske det finns mer att hitta i 1950 katalogen också?

PAM911 verkar ju som ett helt fantastiskt litet köp och kanske lite extra roligt att ha någonting som är limiterat. Men en snabb sökning på Chrono24 ger tyvärr en prisbild jag är lite tveksam till...

Stort tack för hjälpen, det verkar som om det är PAM510 som gäller! Ett förtydligande, jag vet inte om Luminor och Luminor 1950 räknas som olika modellserier? Annars kanske det finns mer att hitta i 1950 katalogen också?

PAM911 verkar ju som ett helt fantastiskt litet köp och kanske lite extra roligt att ha någonting som är limiterat. Men en snabb sökning på Chrono24 ger tyvärr en prisbild jag är lite tveksam till...

Luminor 1950 där hittar du dem varianterna som @Rey nämnde i tidigare inlägg.

Stort tack för hjälpen! Ni får ursäkta att jag kapar en av de mest informativa trådarna på forumet med mina fullständigt amatörmässiga frågor. Men få märken är en sådan djungel som Panerai och man måste börja någonstans...
Ingen orsak. Det är tusende gången någon får hjälp här och som alltid blir behandlad som om det var första gången.

Det är olika familjer. Se skillnaderna nedan. 1950 är den ovanpå. 1950 är mer rundad och den designen kommer från 1949 och släpptes sen 1950, därav namnet.

C26D1FC4-3011-4A43-B174-8325E933077B.jpeg

Inne och spanad på lite Panerai på Nymans precis. Mycket intressant modeller de har inne, ser precis ut som nya Tudor GMT?
16176C6C-A8D9-488A-AE2C-82DEFDE7988C.png

89C3DA28-0CCE-420E-8D4D-6362A77B3099.png

38A907FA-50C4-428E-A8DE-284FD4BEAF90.png
D41DB3B2-7824-444F-B50A-F6B0E9093C62.png

Något som blivit lite galet på hemsidan!
Helt övertygad om att jag hade fått en stroke, efter att ha andats i en påse och läst ditt inlägg lite mer noga så känns det bättre.
@Nymans Ur 1851 och Paneraigänget verkar ha haft gemensam firmafest, grappa skall intas in piccole dosi;)

Kör en fantastisk 111a. Du blir inte missnöjd.

Gott folk!

Senaste dagarna har jag letat febrilt efter nästa Panerai som skall ta mig längre in i märket. Dras mer åt deras tooliga modeller som är lite råare i sin framtoning.
Det har svängt mellan pam 1312, 590, 510, 422... och nu senast submersible modellerna, framför allt 1024. Det som känns lite off med 1024 är datumbubblan och framför allt priset för klockan då det är i grunden ett ETA verk (det är bra grejor men mer magi med in-house).
Har mest kollat på nytt då jag vill vara först på bollen denna gång.

Mina ögon har slutligen fastnat på pam 305 som en möjlig kandidat. Har in house, rå som få och jäkligt biffig.
Undrar mest hur panelen ser på den som ligger/ legat ute ett bra tag till försäljning här på KS, är det något som är off eller är det mest att modellen är svårsåld?

BDF81127-88B3-4FBA-88D1-3700ECDA5C99.jpeg

Gott folk!

Senaste dagarna har jag letat febrilt efter nästa Panerai som skall ta mig längre in i märket. Dras mer åt deras tooliga modeller som är lite råare i sin framtoning.
Det har svängt mellan pam 1312, 590, 510, 422... och nu senast submersible modellerna, framför allt 1024. Det som känns lite off med 1024 är datumbubblan och framför allt priset för klockan då det är i grunden ett ETA verk (det är bra grejor men mer magi med in-house).

Mina ögon har slutligen fastnat på pam 305 som en möjlig kandidat. Har in house, rå som få och jäkligt biffig.
Undrar mest hur panelen ser på den som ligger/ legat ute ett bra tag till försäljning här på KS, är det något som är off eller är det mest att modellen är svårsåld?

Mest att modellen inte är den populäraste. Den klockan är vettigt prissatt tycker jag.

Gott folk!

Halloj och hjärtligt välkommen till tråden och Panerai.

Kul att så många väljer att kika närmare på Panerai.

Nu tänkte jag dela lite av min erfarenhet kring 024an eftersom du tittar på en 1024 men väljer bort den på grund av det som störde mig absolut mest. BUBBLAN!

Förstår din tanke till 100%. Bubblan känns bara fel. Jag köpte en 024 i vintras eftersom jag alltid vart nyfiken på modellen. Den ser stenhård ut, designen tilltalar. Den på inner ju en del om en gammal dykhjälm vilket jag tycker om oerhört mycket. Du har den matta vridringen som kontrast mot boettens glans som också tilltalar mig. Det fanns faktiskt bara en sak som gjorde att jag väntade i år med att prova den och det var bubblan.

Nu dök den upp i vintras och hade ägts av en trevlig medlem som jag kände förtroende för, vilket spelar in när jag köper en klocka som kostar lite mer än en skx vilket gjorde att jag klippte till.

Köpte klockan, kom hem, hatade den!

La rätt direkt ut en säljes men ångrade mig rätt snabbt med att sälja den, borde ge den en chans tänkte jag. Tror det gick dryga veckan innan jag tog på mig den men sakta hände något....fan den där bubblan stör ju faktiskt inte så mkt, den sitter ju dessutom under glaset, alltså i klockan så du känner ingen bubbla.

Nu, 8 månader senare är det lätt den klocka jag använder mest! Ångrar inte en sekund köpet.

Du kan hitta dessa beg för ca 45. Lite upp, lite ner beroende på ålder/service/tillbehör osv.

Med det sagt, uteslut den inte.

Är det någon som har koll på när nya Panerai Due 38mm finns ute hos AD har spanat in alla Stockholms ADs hemsidor utsn resultat? Den specificerar även 30m WR vilket jag även antar är utefter ISO vilket även gör den bad och snorklingstålig....

/Frågar åt en vän

Gott folk!

Den på K&S är lite dyr kanske med tanke på åldern.

Tillbaka
Topp