• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har en "rolig" historia till er :D

Var hos Nymans och lämnade in min Pre-A 001 förra veckan för en koll (den tappade lite tid).

Fick samtal idag från Nymans där jag fick höra att klockan är en kopia.

Blev såklart sjukt förvånad då klockan kommer från en betrodd och respekterad säljare i Tyskland. Men inga problem sa jag då jag bara kan skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka om det är så (även om jag inte tror på det själv).

När jag frågade varför de trodde klockan var en kopia sa de att baklocket saknar "bokstav för årgång" och för att siffrorna på tavlan har "annorlunda font". Enligt deras katalog finns bara två variationer av 001 (A serien och framåt) och 001 Firenzen (med Pre-A font men Firenze på tavlan och Luminova).

Jag informerade de om att detta är en Pre-A 001 som endast tillverkades 1997-1998 precis efter Richemont och Bonati tog över rodret för att testa den italienska marknaden. Nu har jag skickat de massor av information om Pre-A pannor och de ska kika vidare på klockan.

Kul :D

Har i alla fall informerat de om att den absolut inte får åka ner till Neuchatel för en äkthetskontroll.
Inget fel med att vara osäker eller att inte kunna/känna till vissa saker om ett märke. Den största bristen här består i att till kunden säga saker och ting som inte stämmer baserat på ren okunskap. Man bör i stället givetvis anta en ödmjuk ansats och se till att ta reda på fakta innan man far med osanning gentemot sin kund.

Klantigt bemötande, men jag är säker på att Nymans lär av sitt misstag. Om inte annat kan säkert @Ernesto bjuda på ett vänligt påpekande nästa gång han träffar på sina kollegor från systerbutiken :)

Testar Lume

IMG_9380.jpg

När jag var i samma roliga kretsar som José verkar ha varit i (dvs. HomageForum) så rekommenderades det inte att ha någon form av Panerai-liknande (fast inte Panerai) klocka på sig överhuvudtaget när man passerar någon italiensk gräns. Richemont hade visst instruerat gränspolisen i vad som var en Panerai och inte, så det hade slagits sönder några homage på plats. Jag kan tycka att det är lite pushing it om man inte bryter mot någon copyright, designskydd, m.m., men det som var värst var stackarn med en Magrette som fick den krossad på plats. Han blev ersatt pengamässigt, men det var en modell som var jobbig att få tag på.
Sjukaste jag hört

Bedrövligt, ett svart med Ecru borde ju vara standard, det finns ju med röd o Blå stitch:mad:
Är det verkligen säkert att det inte finns?
Nymans sa till mig när jag jagade min första panna 2016 att 048 hade utgått ur sortimentet. Det visade sig att de inte ville ta in den och sa att den inte fanns att beställa. Med det sagt skulle jag göra min egna DD.
Jag försökte söka på panerais hemsida efter ett svart PV men den där hemsidan är ju ett tekniskt haveri. Syntax error....

Lite för bra pris? Jag tolkar, baserat på presenterade tillbehör, att det är en pam01000. Men cert och box verkar finnas.
Om något är för bra för att vara sant så är det oftast det... Slår man på hans namn så verkar han heller inte bo i Danderyd som det sägs i annonsen. Inte ens en adress finns. Kanske skyddad identitet?

• Like
Reactions: kmg
Om något är för bra för att vara sant så är det oftast det... Slår man på hans namn så verkar han heller inte bo i Danderyd som det sägs i annonsen. Inte ens en adress finns. Kanske skyddad identitet?
Det brukar ju det. Å andra sidan kan det finnas personer som äger en klocka men inte är initierade i värdering av klockor. Han kanske bara vill bli av med den?
Svårt när man inte kan göra en DD av personen som du skriver.

Det brukar ju det. Å andra sidan kan det finnas personer som äger en klocka men inte är initierade i värdering av klockor. Han kanske bara vill bli av med den?
Svårt när man inte kan göra en DD av personen som du skriver.

Klockan är nu såld!
Jag va två på bollen :(

Va det nån här som lyckades knipa den?

Tillbaka
Topp