• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MickeJ

Panerai
Nån som råkat ut för sett och har nåt husmorstips?

Japp
http://www.swedol.se/loctite-243-ganglasning-10ml.html?site=priv

Om inte gängorna är helt borta så bör det funka. En liten droppe där skruven ska sitta och sedan gänga i skruven.
OBS! OBS! OBS! Funkar utmärkt på stål. Jag har ALDRIG testat på guld, vet ej hur guldet reagerar eller om det förvärrar problemet när du gängar ur skruven nästa gång. Men... Är det gängpaj så är det. Det långsiktiga alternativet är att ta upp nya gängor om problemet sitter i godset, annars ersätta skruven om det är skruvens gängor som är slut.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
16655E2C-FBB6-4B79-918B-EA466A31C95C.jpeg

416
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Alltså. Jag har förstått det som att klocktillverkarna hoppar av SIHH till höger och vänster these days ... kommer Panerai härda ut?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är det något richemontbolag som hoppat av ännu?
Jag trodde Lange, men det var visst AP. :)
"SIHH is organized by the Fondation de la Haute Horlogerie but is largely recognized as the “Richemont show” as the luxury watch and jewelry brands within the Swiss luxury conglomerate’s portfolio are the dominate exhibitors." Så de lär väl inte hoppa av då. Case closed. :pompus:
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
SIHH ryktas väl bli Richemonts egen mässa och Basels framtid känns osäker då priset för att delta där tydligen ska vara i överkant. Det som påverkar i grund och botten gissar jag är nya försäljning- och marknadsföringskanaler
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
hur står sig 774:an i kvalitet?
Ärligt talat så har jag passerat igenom ett helt gäng Panerai inkl. pillat på 774 och tycker att den håller den vanliga höga kvaliteten som pannor har. Jag har inte galet mycket att jämföra med, men jag har haft Omega, Sinn, m.m., och tycker att Panerai har högre kvalitet än dem.
 
D

Deleted member 21289

Guest
Ärligt talat så har jag passerat igenom ett helt gäng Panerai inkl. pillat på 774 och tycker att den håller den vanliga höga kvaliteten som pannor har. Jag har inte galet mycket att jämföra med, men jag har haft Omega, Sinn, m.m., och tycker att Panerai har högre kvalitet än dem.

Min första base logo jag hade fick jag skicka på service efter ett par veckor, den la bara av. Men det var väl ett måndags ex kanske. På vilket sätt anser du att kvaliteten är högre? Jag tänker främst urverksmässigt?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Min första base logo jag hade fick jag skicka på service efter ett par veckor, den la bara av. Men det var väl ett måndags ex kanske. På vilket sätt anser du att kvaliteten är högre? Jag tänker främst urverksmässigt?
Uj. Jag tycker inte man hör om sådant så ofta. Vad var fel?

Jag tänkte främst känslan av kvalitet när man använder klockan och såklart interagerar med urverket, a.k.a. ställer och drar upp det. Jag har inte fokuserat så hårt på om klockan håller sig tokväl inom cosc, det har alltid varit good enough för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp
http://www.swedol.se/loctite-243-ganglasning-10ml.html?site=priv

Om inte gängorna är helt borta så bör det funka. En liten droppe där skruven ska sitta och sedan gänga i skruven.
OBS! OBS! OBS! Funkar utmärkt på stål. Jag har ALDRIG testat på guld, vet ej hur guldet reagerar eller om det förvärrar problemet när du gängar ur skruven nästa gång. Men... Är det gängpaj så är det. Det långsiktiga alternativet är att ta upp nya gängor om problemet sitter i godset, annars ersätta skruven om det är skruvens gängor som är slut.
Det där är ju motsatsen till vad han efterfrågar. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
6AD09741-3969-450C-9296-2F33C0526687.jpeg
Så hände det där nesliga, nytt inkommet strap, byter som jag gjort 100tals gånger, men nu vägrar den lilla sprinten i spännet att fästa, den bara går runt, jag hoppas gvs att det är sprinten och inte spännet då jag kan tänka mig att Panerai tar bra betalt för guldspännen.

Nån som råkat ut för sett och har nåt husmorstips?
Sprinten är väl också i guld? Hoppas det för din skull för annars är ju det logiska att du drar skruven för hårt och att stålet sabbat gängorna i guldet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SIHH ryktas väl bli Richemonts egen mässa och Basels framtid känns osäker då priset för att delta där tydligen ska vara i överkant. Det som påverkar i grund och botten gissar jag är nya försäljning- och marknadsföringskanaler
Richemont driver SIHH, så har det alltid varit. Att deras egna frontmärken inte skulle vara med känns inte troligt. De tillverkare som hoppas av Basel tycker det är för dyrt och kör egna event istället. Det finns många sätt att ersätta Basel eller SIHH.

Luminox har exempelvis köpt eller hyrt in sig i en lokal 300 meter från Baselmässan. Resterande del av året är det cykelaffär i den lokalen. Modavo Group (har jag för mig det var) hyr in bussar som lassar folk mellan mässan och deras egna showroom. Många märkesbås inne på Basel är så jäkla fullbokade att de inte ens har mötesrum, de har typ lounger istället. Så Basel är döende, nästa år är nog sista året.
 

MickeJ

Panerai
Det där är ju motsatsen till vad han efterfrågar. :)

Definitionen av drygt och poänglöst inlägg. Jag gav ett tips på en möjlig lösning på problemet att skruven inte fäster (husmorstips efterfrågades).
Om du nu förstod frågan bättre så förklara gärna på vilket sätt den skulle ha tolkats alternativt vilka svar som hade varit av relevans, då blir ditt inlägg konstruktivt.
 
  • Like
Reactions: kmg
Topp