• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

D

Deleted member 21289

Guest
Uj. Jag tycker inte man hör om sådant så ofta. Vad var fel?

Jag tänkte främst känslan av kvalitet när man använder klockan och såklart interagerar med urverket, a.k.a. ställer och drar upp det. Jag har inte fokuserat så hårt på om klockan håller sig tokväl inom cosc, det har alltid varit good enough för mig.

Minns inte vad det var för fel. De fick ju skicka iväg det till Schweiz naturligtvis så det tog ju flera veckor.

Man kanske ska våga sig på en ny i allafall. De är ju ngt speciellt med modellerna och märket.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Den här hittade jag på Facebook denna morgon. Blev jag sugen eller illamående? :)
384570AD-5B1A-4831-BFF3-EBB05AE08DF2.jpeg

590, hemma-PVD:ad
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Definitionen av drygt och poänglöst inlägg. Jag gav ett tips på en möjlig lösning på problemet att skruven inte fäster (husmorstips efterfrågades).
Om du nu förstod frågan bättre så förklara gärna på vilket sätt den skulle ha tolkats alternativt vilka svar som hade varit av relevans, då blir ditt inlägg konstruktivt.
Men herrejäklar vad känslig man får vara. Om man använder en semipermanent lösning på guld eller guld/stål så kommer ju sprinten fastna och när man ska skruva ut den så kommer guldet att vika sig, framförallt om det är guld som möter stål.

Man kan göra rent stålgängor med tandtråd, därav min fråga till @danne10 om sprinten också är i guld.
 

MickeJ

Panerai
Men herrejäklar vad känslig man får vara. Om man använder en semipermanent lösning på guld eller guld/stål så kommer ju sprinten fastna och när man ska skruva ut den så kommer guldet att vika sig, framförallt om det är guld som möter stål.

Man kan göra rent stålgängor med tandtråd, därav min fråga till @danne10 om sprinten också är i guld.

Oklart för mig på vilket sätt mitt svar kan tolkas som att jag är känslig. Jag framförde hur jag uppfattade ditt inlägg ur ett sakfrågeperspektiv och vad kopplat till detta jag saknade. Nu tillförde du det konstruktiva, tack för det. Precis som framkom av mitt ursprungliga inlägg så har jag inte testat gänglås på guld, därav att inlägget även innehöll "OBS OBS OBS" och "ALDRIG" som del av texten. Loctites gänglås går att lösa upp så någon semipermanent lösning är det inte. Vänder man sig till Loctites kundtjänst så kan man säkert få svar på huruvida produkten lämpar sig att använda med guld eller ej.
 

danne10

Panerai
2-Faktor
Men herrejäklar vad känslig man får vara. Om man använder en semipermanent lösning på guld eller guld/stål så kommer ju sprinten fastna och när man ska skruva ut den så kommer guldet att vika sig, framförallt om det är guld som möter stål.

Man kan göra rent stålgängor med tandtråd, därav min fråga till @danne10 om sprinten också är i guld.
Sprinten är också guld, den skulle kunna vara någon annan metall då nyansen skiljer något, men den är inte stål, jag har försökt läsa mig till vilket material det är men utan framgång, jag ska försöka göra rent den ordentligt idag
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oklart för mig på vilket sätt mitt svar kan tolkas som att jag är känslig. Jag framförde hur jag uppfattade ditt inlägg ur ett sakfrågeperspektiv och vad kopplat till detta jag saknade. Nu tillförde du det konstruktiva, tack för det. Precis som framkom av mitt ursprungliga inlägg så har jag inte testat gänglås på guld, därav att inlägget även innehöll "OBS OBS OBS" och "ALDRIG" som del av texten. Loctites gänglås går att lösa upp så någon semipermanent lösning är det inte. Vänder man sig till Loctites kundtjänst så kan man säkert få svar på huruvida produkten lämpar sig att använda med guld eller ej.
Jo, Loctite det är semipermanent. Man löser upp locktite med värme eller aceton (bäst är värme). Värme är inte bra för guld. Att använda Loctite till guld känns spontant tokigt om man inte vill ha en permanent låsning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sprinten är också guld, den skulle kunna vara någon annan metall då nyansen skiljer något, men den är inte stål, jag har försökt läsa mig till vilket material det är men utan framgång, jag ska försöka göra rent den ordentligt idag
Det var ju bra. :) Testa med tvål, vatten och tandtråd.
 

Wilmer1894

Breitling
Är det någon som vet var man kan få tag på ett bra 24/22 aligatorband till sin Panna, alternativt har ett över?

Edit: till försäljning givetvis...
 

Jonaz

Rolex
image.jpg
Fråga till samtliga aktiva postare här:

Hur organiserar ni era band??
Själv har jag alla mina i cigarrlådor. Men det känns lite ovärdigt att gräva runt. Jag såg en lösning hos Zeugma som vart djäkligt snygg men dyr som satan såklart och nu hittar jag den inte längre.

Jag tar tacksamt emot lite inspirationsbilder och gärna lite shoppinglänkar på bra bandförvaring. Bifogar en bild på Cersei helt utan anledning.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
Fråga till samtliga aktiva postare här:

Hur organiserar ni era band??
Själv har jag alla mina i cigarrlådor. Men det känns lite ovärdigt att gräva runt. Jag såg en lösning hos Zeugma som vart djäkligt snygg men dyr som satan såklart och nu hittar jag den inte längre.

Jag tar tacksamt emot lite inspirationsbilder och gärna lite shoppinglänkar på bra bandförvaring. Bifogar en bild på Cersei helt utan anledning.
Jag har en bandlåda för 10 band, vilket är bisarrt lite för antalet band jag skulle vilja förvara där, så jag har kastat ned allt som inte går in i den lådan i en Clas Ohlson-förvaringsback och gräver runt hejvilt. Jag tar tacksamt emot information om detta Zeugma som jag aldrig hört talas om samt andras lösningar. :)

Den här har jag. https://www.amazon.com/Caddy-Bay-Collection-Bands-NEW-IMPROVED/dp/B002J3JCW8?ref_=fsclp_pl_dp_1
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
image.jpg
Fråga till samtliga aktiva postare här:

Hur organiserar ni era band??
Själv har jag alla mina i cigarrlådor. Men det känns lite ovärdigt att gräva runt. Jag såg en lösning hos Zeugma som vart djäkligt snygg men dyr som satan såklart och nu hittar jag den inte längre.

Jag tar tacksamt emot lite inspirationsbilder och gärna lite shoppinglänkar på bra bandförvaring. Bifogar en bild på Cersei helt utan anledning.

Så här! Gammal låda för köksknivar som gjorts om. Här utan plastglaset över.

32A8FA15-87F2-49BB-A4CB-EB8A53A1B483.jpeg
 

Jonaz

Rolex
Jag har en bandlåda för 10 band, vilket är bisarrt lite för antalet band jag skulle vilja förvara där, så jag har kastat ned allt som inte går in i den lådan i en Clas Ohlson-förvaringsback och gräver runt hejvilt. Jag tar tacksamt emot information om detta Zeugma som jag aldrig hört talas om samt andras lösningar. :)

Den här har jag. https://www.amazon.com/Caddy-Bay-Collection-Bands-NEW-IMPROVED/dp/B002J3JCW8?ref_=fsclp_pl_dp_1

Hittade zeugma genom ett band som hängde med en klocka jag köpte. Kolla Zeugmaworks på instagram. Väldigt fina grejjer ifrån Istanbul.
 

Maer

Cartier
Hur bred är "tungan" eller vad man ska kalla det på en butterfly clasp? Är den lika bred som en pre-v tunga, alltså 4mm?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
Fråga till samtliga aktiva postare här:

Hur organiserar ni era band??
Själv har jag alla mina i cigarrlådor. Men det känns lite ovärdigt att gräva runt. Jag såg en lösning hos Zeugma som vart djäkligt snygg men dyr som satan såklart och nu hittar jag den inte längre.

Jag tar tacksamt emot lite inspirationsbilder och gärna lite shoppinglänkar på bra bandförvaring. Bifogar en bild på Cersei helt utan anledning.
B5FD7499-FE30-46B9-BC21-3A0A55628770.jpeg

Cheeporulle för 26mm samt skruvmejsel.
Lådor för resten, en för 24mm, en för 22mm osv.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Vad var det för opålitlig tysk på c24? Har sett en beggad i handen på en tysk gråhandlare som jag är väldigt sugen på
 
Topp