• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det här låter kanske lite nonchalant men den här är liksom vardagstrist på ett bra sätt.
Just att jag inte går runt och är helt nykär gör mig lite orolig men samtidigt precis vad jag var ute efter. En panna som funkar varje dag.
Perfekt storlek, håller hela veckan, alla nödvändiga komplikationer, inget bling bara stabilt och bra.
673B2110-44BD-49D1-94E5-D7AF1243D211.jpeg

233.

Det här låter kanske lite nonchalant men den här är liksom vardagstrist på ett bra sätt.
Just att jag inte går runt och är helt nykär gör mig lite orolig men samtidigt precis vad jag var ute efter. En panna som funkar varje dag.
Perfekt storlek, håller hela veckan, alla nödvändiga komplikationer, inget bling bara stabilt och bra.

233.
Det som gör att jag inte kan tröttna på den är ju hur man får följa klockan under veckan.. Jag skruvar upp min strax innan innebandyn varje söndag.. Vill man bli lite nykär igen så byter jag canvas bara :artist:

233.

Magiskt bra!

Hur ska man göra om man vill få ett grepp om hur Panerais sortiment och modeller egentligen hänger ihop? KÄnns som om det bara är en massa siffror hit å dit. :)

Det finns ingen egentlig logik till alla referenser så man måste lära sig dem men det hjälper att dela upp Panerai i subgrupper. Det man kan säga avseende numreringen (tror jag) är att alla som har en referens som börjar på 1, som t.ex 1392 är uppdaterade versioner av tidigare referenser (i detta fall 392). Ibland ligger också två referenser där klockorna är likadana fast den ena är i guld och den andra i stål bredvid varandra likt 392 (stål) 393 (guld).

Men hur välja Panerai då? Man kan börja med huvudindelningen Luminor (med det typiska halvmåneformade kronskyddet) vs Radiomir (inget kronskyd).

Luminor-caset finns i flera versioner bl.a 1950 case och Bettarini och Radiomir likaså i bl.a 1940-case mfl. Sedan finns dessa i sin tur i flertalet olika storlekar 38-47mm är de vanligaste referenserna. Efter att man valt case och storlek kommer man till lume, tavla, visare, komplikationer, glas osv. Kombinationsmöjligheterna är många och det finns mycket olika saker att fundera över. @azcii gjorde för inte så längesedan en bra lathund med grunderna kring Panerai som du kan titta in för mer detaljer kring allt detta jag nämnt ovan - https://lathund.netlify.com/

Om du verkligen vill djupdyka, börja från sida 1 i denna tråd och jobba dig framåt! Du kommer att lära dig massor av referenser längs vägen och säkert hitta något du är sugen på :)

Tack.

Det var tyvärr en del bilder som gått ur tiden i lathunden men den gav en del i alla fall. Själv är jag en sucker för det enkla och rena, så jag förstår inte varför en i grunden så ren och fin tavla som paneraien ska förses med onödigheter som datum och komplikationer. Och hur ofta behöver man egentligen en sekundvisare? ;)

Tack.

Det var tyvärr en del bilder som gått ur tiden i lathunden men den gav en del i alla fall. Själv är jag en sucker för det enkla och rena, så jag förstår inte varför en i grunden så ren och fin tavla som paneraien ska förses med onödigheter som datum och komplikationer. Och hur ofta behöver man egentligen en sekundvisare? ;)

Några tips att titta på - PAM 000 (44mm), PAM 390 (44mm), PAM 372 (47mm), PAM 605 (47mm) om du vill ha rena tavlor utan några komplikationer. Prisklass från 40-100k

Tack.

Vi är flera härinne som är helt på din linje, det är traditionellt sett bland 'ristis så att man gillar s.k. base mest. 372 is the shit.

Det ligger två härliga Base ute till försäljning nu på K&S. 587 och 605.

Senast ändrad:
Tack för tipsen. Det är nog ett tag innan jag kommer att köpa pga budgetskäl, men börjar titta i alla fall. Vid nästa lämpliga tillfälle nära en butik som säljer dessa ur kommer jag nog prova i alla fall...

Hej alla monsterdiggare. Vad säger ni om PAM210? Är sugen på 45mm Radiomir, lug wires, base och sandwich.. ser ni några solklara alternativ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp