• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka menar du med de andra svenska parallellimportörerna? Finns det fler än Nymans ur som tar in Panerai till Sverige? Hur fungerar det? Hur fungerar den försäljningskanalen?
Jag tittade på MyWatch och Uret. Deras priser var lägre än Nymans men avsevärt högre än Chrono24.

Panerai, och de flesta andra märkena, har garantier som gäller över hela världen. Om jag är på semester i Italien ska jag ju kunna handla en klocka :)

På Chrono24 kan man köpa från ADs i andra länder och garantikortet kan vara stämplat tex i Italien, Spanien, England etc.

Jag tittade på MyWatch och Uret. Deras priser var lägre än Nymans men avsevärt högre än Chrono24.

Panerai, och de flesta andra märkena, har garantier som gäller över hela världen. Om jag är på semester i Italien ska jag ju kunna handla en klocka :)

På Chrono24 kan man köpa från ADs i andra länder och garantikortet kan vara stämplat tex i Italien, Spanien, England etc.
Ja, jag vet att det är så med världsgarantin och jag vet att många här handlar så, men hur positionerar sig Panerai i följande scenario: Du köper en ny Panerai av en gråhandlare i Italien. Denna gråhandlare har haft den 2 år i lager och när du köper den får du inget ifyllt certifikat. Din klocka går sönder 1,5 år efter att du fått hem den. Vart ska du skicka klockan? Tycker Panerai att det är deras ansvar att serva en klocka som tillverkades för 3,5 år sedan vars historik är okänd?

Ja, jag vet att det är så med världsgarantin och jag vet att många här handlar så, men hur positionerar sig Panerai i följande scenario: Du köper en ny Panerai av en gråhandlare i Italien. Denna gråhandlare har haft den 2 år i lager och när du köper den får du inget ifyllt certifikat. Din klocka går sönder 1,5 år efter att du fått hem den. Vart ska du skicka klockan? Tycker Panerai att det är deras ansvar att serva en klocka som tillverkades för 3,5 år sedan vars historik är okänd?
Ingen aning. Skulle aldrig köpa en ny klocka utan certifikat/garantikort från AD stämplat med aktuellt datum.

Har du inget stämplat certifikat kan du nog glömma garantiservice i de flesta fall, oavsett märke.

Med det scenariot gäller inte garantin om klockan så skulle gå sönder dag 1. De flesta gråhandlare har ifyllda cert och redovisar datum i annonserna, se t ex C24. Gäller dock självklart att vara vaksam. Med korrekt cert gäller världsgaranti, då kan du lämna in den hos valfri AD för service eller garantireparation.

Passande titel.
image.jpg

Vart får gråhandlaren tag i en Panerai utan ifyllt cert?

Hos en AD som han känner
Tack för att du gick in och svarade på en fråga jag inte kunde svaret på. För att verkligen förstå det här med certifikat så har jag en fråga till. Vad jag förstår så har ingen gråhandlare rätt att utfärda giltiga certifikat. Är det bara certifikat utfärdade av AD som är giltiga i Panerais ögon? Om gråhandlaren fyllt i certet så är det tack och hej till världsgarantin? Har jag förstått det rätt då?

Senast ändrad:
Tack för att du gick in och svarade på en fråga jag inte kunde svaret på. För att verkligen förstå det här med certifikat så har jag en fråga till. Vad jag förstår så har ingen gråhandlare rätt att utfärda giltiga certifikat. Är det bara certifikat utfärdade av AD som är giltiga i Panerais ögon? Om gråhandlaren fyllt i certet så är det tack och hej till världsgarantin? Har jag förstått det rätt då?
Alltså, ingen gråhandlarna utfärdar cert, det gör bara tillverkaren. Sedan skall de fyllas i/aktiveras då AD säljer klockan. Är det cert som skall aktiveras syns datum i datorn. Skulle en AD ej fylla i cert och sälja klockan till en grå som i sin tur fyller i datum då den säljs vidare så är det nog svårt för tex Panerai eller annan AD att veta detta om klockan skulle behöva åka in på garantijobb.

Vet inte hur det funkar med Panerai men Rolex har magnetremsor på sina garantikort som dras i den vanliga kortterminalen hos AD när klockan säljs. Antar att det går att slå in informationen förhand precis som man kan göra med vanliga kontokort. Om gråhandlaren har klockan och garantikortet gissar jag att de meddelar sin AD om försäljningen och att denne då aktiverar garantikortet.

Generellt är det så att det sista tillverkarna vill ha är missnöjda kunder så jag tror de tar på sig garantijobben så länge klockan är äkta oavsett vart den är köpt.

Som tillägg förstår jag att folk vänder sig utomlands med tanke på de stora prisskillnaderna. I Sverige kostar en Rolex Explorer II ca 68.000:- och det går att få ner den minst 10% hos svensk AD men på C24 får man den för 52-53.000:- från europeiska säljare, ännu billigare från HK och Taiwan.

Vet inte hur det funkar med Panerai men Rolex har magnetremsor på sina garantikort som dras i den vanliga kortterminalen hos AD när klockan säljs. Antar att det går att slå in informationen förhand precis som man kan göra med vanliga kontokort. Om gråhandlaren har klockan och garantikortet gissar jag att de meddelar sin AD om försäljningen och att denne då aktiverar garantikortet.

Generellt är det så att det sista tillverkarna vill ha är missnöjda kunder så jag tror de tar på sig garantijobben så länge klockan är äkta oavsett vart den är köpt.

Som tillägg förstår jag att folk vänder sig utomlands med tanke på de stora prisskillnaderna. I Sverige kostar en Rolex Explorer II ca 68.000:- och det går att få ner den minst 10% hos svensk AD men på C24 får man den för 52-53.000:- från europeiska säljare, ännu billigare från HK och Taiwan.
Du får en del för de extra pengar du betalar när du köper av en svensk AD onekligen. Du skriver "Om gråhandlaren har klockan och garantikortet gissar jag att de meddelar sin AD om försäljningen och att denne då aktiverar garantikortet." Hur vet du att de verkligen gör det? Tänk om inte och något strular, då kan det kosta mer än du trodde du skulle spara. Nymans ur sitter säkert.

Om din klocka inte har ett ifyllt certifikat av en officiell AD, är det inte troligt att du kan få någon att utföra en kostnadsfri garantiservice. Spelar ingen roll om klockan är helt ok för övrigt.
Kan återförsäljaren där du lämnar in klockan för ett garantiärende inte se att du har en ok garanti, d v s ett ifyllt certifikat, får de bekosta servicen själva, medan kostnaden för en garantiservice normalt täcks av Panerai centralt.

Om din klocka inte har ett ifyllt certifikat av en officiell AD, är det inte troligt att du kan få någon att utföra en kostnadsfri garantiservice. Spelar ingen roll om klockan är helt ok för övrigt. Kan återförsäljaren där du lämnar in klockan för ett garantiärende inte se att du har en ok garanti, d v s ett ifyllt certifikat, får de bekosta servicen själva, medan kostnaden för en garantiservice normalt täcks av Panerai centralt.
Stämmer säkert men jag tänkte mer på att det inte spelar någon roll vart den är köpt så länge man har ett ifyllt/registrerat kort.

Du får en del för de extra pengar du betalar när du köper av en svensk AD onekligen.
Vad exakt får jag för de extra pengarna jag betalar som jag inte får från en seriös handlare på C24?

Du skriver "Om gråhandlaren har klockan och garantikortet gissar jag att de meddelar sin AD om försäljningen och att denne då aktiverar garantikortet." Hur vet du att de verkligen gör det? Tänk om inte och något strular, då kan det kosta mer än du trodde du skulle spara. Nymans ur sitter säkert.
Det vet man aldrig helt säkert men en handlare på C24 bränner sig själv ganska fort om de fuskar med garantierna.

Jag hoppas klockbranschen i Sverige går samma väg som så många andra branscher har gjort. De har fått anpassa sig till att folk kan beställa hem vad som helst med ett par knapptryckningar och det fungerar inte att ta hutlöst betalt bara för att man har en butik på fina gatan.

Vad exakt får jag för de extra pengarna jag betalar som jag inte får från en seriös handlare på C24?

Det vet man aldrig helt säkert men en handlare på C24 bränner sig själv ganska fort om de fuskar med garantierna.

Jag hoppas klockbranschen i Sverige går samma väg som så många andra branscher har gjort. De har fått anpassa sig till att folk kan beställa hem vad som helst med ett par knapptryckningar och det fungerar inte att ta hutlöst betalt bara för att man har en butik på fina gatan.
Men sedan har väl butikerna listpriser att gå efter från tillverkarna?

Stämmer säkert men jag tänkte mer på att det inte spelar någon roll vart den är köpt så länge man har ett ifyllt/registrerat kort.
Tyvärr spelar det roll var den är köpt. Om certifikatet inte är stämplat av en officiell AD är det inte giltigt.
Om klockan köps via en gråhandlare, men stämplats av den officiella AD som levererat klockan, till gråhandlaren, funkar det.

Tyvärr spelar det roll var den är köpt. Om certifikatet inte är stämplat av en officiell AD är det inte giltigt.
Om klockan köps via en gråhandlare, men stämplats av den officiella AD som levererat klockan, till gråhandlaren, funkar det.
Jag menar att om certet/garantikortet är stämplat av AD så spelar det ingen roll vart den är köpt. Ett borttappat cert/garantikort borde inte heller vara ett jätteproblem om man har ett kvitto från en AD.

Tillbaka
Topp