• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mycket bra inlägg. Jag kan gilla när man använder sig av en militär historia i sin produkt. Men när det istället syftar på en militär framtid så tycker jag att det tappar charmen. Vem vill ha krig?

Det är många nyheter från Panerai som jag tycker inte hör hemma i deras katalog. För mig är Panerai klassisk stil, smak och design. Ett less is more-tänk som jag verkligen uppskattar. Enkelt och rent, vackra linjer. (Detta tycker jag att de delar med en flera andra italienare, tex Ducati)
Men de färgklickar som de nu lagt till gör att för mig tappar de hela grejen. Och det räcker med en blå subsekundvisare för att tappa det.
Jag associerade direkt till leksaker när jag såg tex Luna Rossa klockan.

På bilden nedan har de lyckats använda tre olika blå nyanser (visare, vridring, armband) istället för en och samma. Ett jättefel i min bok.
543DAD74-9100-4A15-80E8-E0289A3F360A.jpeg

Min slutsats är att jag inte är målgruppen. Och det stämmer nog.
Jag håller med. :) Det kanske är ett homage till non-matching dials :D

Jahapp, då var (den redan kända) Bronzon out there också..

En estetiskt tilltalande pjäs i mitt tycke. Har dock lite mentalt svårt att få ihop brons med keramisk bezel. För mig är en Bronzo en lite rough och rugged klocka där patineringen/åldrandet är en väldigt viktig del. Här kommer en del av klockan åldras medan den rejält breda keramiska ringen alltid kommer att se som ny ut.. Gör de dessutom verklighet av planen att producera 1000 st årligen, förvisso som BE, men ändå... Är glad att jag lyckades knipa 671..

Here we go..

9AA17E73-03DB-4B39-B15B-F18615302069.jpeg
6CDFBBAD-28F2-4F9E-9147-ECEB35AE65A3.jpeg

584DADE0-9B9F-489F-BFFF-1DF8DD037F7B.jpeg

974C4B74-3E8B-43F1-AD08-A48216268497.jpeg

D25B7629-3078-44EA-AB36-C49F3D037AEB.jpeg
Föredrar helt klart original bronzon framför keramisk, man dödar looken lite med svart ring tyvärr! :/

Sagt det sen vi såg den allra första läckan på nya bronzon.. Den är inte ful på något sätt, men ger verkligen ingen "wow"-känsla som 382, 671 (och 907) ger

Nu har inte sett en 907 i person, och kommer med 100% chans aldrig göra det, men den har något riktigt magiskt över sig med urtavlan. Kan förstå att det gav sig på att efterlikna det lite med den nya bronzon. Sen är keramisk ring eller ej ett annat diskussionsämne.

Men Panerai är så bundna av sina boettformer så det är genom att ändra andra delar man kan bredda sig, vid sidan av att utveckla och variera Radiomir och Luminor. Sen lyckas man inte alltid och jag tror den gemensamma nämnaren när det händerär när man försöker vara något man inte är. Folka körde i diket med den nya bubblan för att den inte längre var en praktisk folkbil man blev glad av att se. Fiat är på väg att bli mer lyckosamma med den nya 500an än med originalet och Ducati stoppade precis in en V4 i sitt flaggskepp... Jag tycker det är helrätt att söka nya kundsegment via oortodoxa subbar, även om det där med flera olika blåa nyanser är kätteri. Om det sen medför att man inte behöver experimentera med kärnlinjerna Radiomir och Luminor eller hitta på något som inte ligger i Panerais DNA blir jag som heter nostalgi i mellannamn än mer nöjd.

Om nya bronsisen får patineras lite så tror jag den blir sexig. Så förbaskat ljusa när de är nya så första intrycket kan behöva ruckas lite.

Med det sagt så tycker jag ändå helt klart att de tidigare är klart coolare och tooligare.

512 är en mycket vacker klocka. Den blir aldrig simpel, inte ens om hundra år. Årets paneraisläpp speglar vår tid. Den tror att en framgångsrik försäljning finns i målgruppen kapitalstarka grupper med militär lustkänsla. Kanske har panerais marknadsavdelning gjort en korrekt bedömning? Det visar sig. I det perspektivet blir 512 ännu finare. Den sänder ut ett annat budskap. Ett mildare formspråk som visar andra mänskliga egenskaper, som jag håller högre. Du bär på en vacker klocka med en ren tavla. 512 blir aldrig simpel.
Tack! Nu bröstade jag upp mig som en tupp och blev glad över min fina 512:a :) (var rätt glad innan också..;) )

Sitter och funderar på band till min Carbotech! Tror nog att det vanliga assolumento-heter det så? Blir bäst brunt/grått nubuck! Lite segt att Carbon inte har den sjukt smidiga babdbytarlösningen jag har på 653an!

Tillbaka
Topp