• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Angående diskussionen om märkningen av vissa band, typ "74", huruvida de är ett museums märkning eller något annat...
Ser det inte i bilden ut som att det står 38 skrivet på bandet till djupmätaren? Är förvisso inte museiintendent eller konservator men det känns märkligt att en sådan skulle skriva något direkt på ett objekt, att det skulle vara någon form av märkning för att hålla koll på utrustning känns rimligare. Eller?
Bra öga !! Håller med dig helt

Hejsan. Jag har allvarliga problem! Främst beroende av @mårt som rekommenderade Toshi. Läder som jag tänkter köpa ikväll är på bild nr 1.

Vilken tråd jag bör välja? Antingen blir det tråden som är på första bild -natural, eller så blir det -butterscots (en aning gulare tråd), eller den -gröna tråden på andra bilden.

Jag försökte ställa frågan till min käraste, men hon titta på mig som om jag är dum i huvudet och lämnade inget svar. Vilken kombo känns mest paneristisk;)?

Klockan som ska få bära bandet är en 112

B9B57152-742E-408E-BCD5-020820D10B56.png

19C1CBCA-A772-4E66-842C-2CEE161EA586.png

Tycker natural, bild #1 :) kul val med lite färg!

Hur vet jag hur mycket jag ska winda en 112?
Någon som har något annat tips än: winda tills du känner motstånd-jag känner ju en form av motstånd då jag börjar winda.

Jag har näml inte ägt en manuell klocka tidigare, min övriga samling är ju automatisk

Någon som har något annat tips än: winda tills du känner motstånd-jag känner ju en form av motstånd då jag börjar winda.

Jag har näml inte ägt en manuell klocka tidigare, min övriga samling är ju automatisk
Motståndet ökar ju mer färdigwindat urverket blir. När du känner att det blivit lite tyngre motstånd, mot slutet, vrid lite försiktigare då du förr eller senaste kommer "slå emot". På det sättet blir belastningen inte stor när du väl gör det.

Bör sitta ett OPX verk i den. Så gångreserven är på +- 56 timmar. Så du kan gå en dag eller två utan att behöva winda upp den.
Men du märker nog att ju mer du windar så blir det mer motstånd. Tillslut kommer det ta stopp, så som @Palenkovich sa. Ta det försiktigare där, du märker när du slår i taket, kronan ska fjädra lite tillbaka och det går inte att vrida mer.

Automatiska verk kan du winda tills kronan ramlar av om du vill. Dom har bara en annan typ av "spärr" som gör att du kan winda upp den via kronan och rotorn kan snurra, men den windar inte upp klockan då eftersom den är helt uppdragen redan.

Beror på hur jobbigt du tycker det är att vrida upp den. Jag brukar vrida mina ETA-pannor tills det att kronan snurrar tillbaka ganska skarpt när jag släpper den. Då brukar man ligga vid 80%+ .. Behöver ju liksom inte spänna åt fjädern 100% om du inte verkligen vill.

Denna blir en Icke-Boutique Edition, kommer gå att köpa hos AD. 8.500 €

Ej bestämt om den kommer tillverkas fler år eller endast ett år ännu. Jag gissar på ett år förutsatt att det blir över 500ex, har svårt att se framför mig att den kommer sälja som smör.

WhatsApp Image 2019-01-24 at 14.17.42(1).jpeg

Beror på hur jobbigt du tycker det är att vrida upp den. Jag brukar vrida mina ETA-pannor tills det att kronan snurrar tillbaka ganska skarpt när jag släpper den. Då brukar man ligga vid 80%+ .. Behöver ju liksom inte spänna åt fjädern 100% om du inte verkligen vill.
JAHAAAAAA... kan man dra mer alltså. :D :D :D Jag kör bara tills det att kronar snurrar tillbaka skarpt.

Tillbaka
Topp