Var har du fått den informationen frånDet är inte uppdaterat, men det finns ett copyright-skydd. Så falska kronskydd är inte okej heller.
Med vänlig hälsning, ännu en snubbe med en IP-expert till fru.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Var har du fått den informationen frånDet är inte uppdaterat, men det finns ett copyright-skydd. Så falska kronskydd är inte okej heller.
Med vänlig hälsning, ännu en snubbe med en IP-expert till fru.
Var har du fått den informationen från
Radiomir med tex 1347 har väl den layouten?Jag grävde tillsammans med frun i patent- och varumärkesskyddsdatabaser för ett antal år sedan. Kronskyddet i den formen som Panerai har, som en mjuk båge, är skyddat. Andra liknande kronskydd, med lite mer hårda former, som jag tror en Seiko har, är godkända.
Vi hittade också att en del tavellayouter är skyddade också, exempelvis 590. Eller var då i alla fall, nu finns det väl ingen sådan tavla i utbudet så då kanske de inte bryr sig.
Good point. Det har de. Då antar jag att de har förnyat skyddet.Radiomir med tex 1347 har väl den layouten?
Är frun också klockintresserad?Jag grävde tillsammans med frun i patent- och varumärkesskyddsdatabaser för ett antal år sedan. Kronskyddet i den formen som Panerai har, som en mjuk båge, är skyddat. Andra liknande kronskydd, med lite mer hårda former, som jag tror en Seiko har, är godkända.
Vi hittade också att en del tavellayouter är skyddade också, exempelvis 590. Eller var då i alla fall, nu finns det väl ingen sådan tavla i utbudet så då kanske de inte bryr sig.
Inte i närheten av lika klockintresserad som jag är, men jag behövde inte linda in saker.Är frun också klockintresserad?Min är så ointresserad att jag fick linda in Panerai frågorna i lite mer generella termer för att hon skulle svara. Hon kanske iofs skulle gå igång på en detektivundersökning, men jag skulle nog ändå få muta henne
![]()
Oväntad tjocklek på 10 days GMTDom som inte kan Panerai tror att alla är lika
Motsatsen bevisad
![]()
![]()
![]()
Troligen av forumets bästa pannor."Skulpturen"
![]()
Väldigt basic video. 5 (högt pris) är nästan alltid en faktor när det gäller Swiss made.
Vad har ni för åsikter? Håller ni med Britt? För mig är det framförallt problem nummer 5 som stör populariteten. Det andra känns lite gammalt.![]()
Väldigt basic video. 5 (högt pris) är nästan alltid en faktor när det gäller Swiss made.
-Vad gäller storlekar så har de ju numera 42mm Sub och som hon själv säger ännu mindre modeller. Hennes tråkiga samling säger ju allt, totalt fantasilöst och inget utanför boxen. Alla märken kan och ska inte tillverka 39mm dykare. Mångfald är bra. Jag hoppas Panerai aldrig förstör sitt märke för att nå fler likt Breitling gjort.
Nedgången ser nästan identisk ut som JLC som har trissat upp priserna på samma, kanske ännu värre, sättDu som har avsevärt mycket bättre koll utanför Panerai-sfären än vad inskränkte jag har ... hur har prisutvecklingen sett ut vs. popularitet generellt?
Mitt perspektiv är att Panerai har höjt priserna avsevärt de senaste åren. Samtidigt har då populariteten sjunkit, enligt bilden nedan. Orsak eller verkan? Jag kan förstå om man noterar sjunkande inkomster och tänker att man ska rikta in sig på en annan målgrupp (de med fett mycket pengar), men då lär ju populariteten generellt droppa. Så, det är en strategi alltså. Vi tar att vi blir mindre poppis, men vi tjänar mer. Det känns lite kortsiktigt i mina ögon, och kortsiktig vinst ser jag bara som en approach när man som bolag ligger risigt till, vilket jag har oerhört svårt att se att Panerai gör generellt. Men, Richemont har säkert orimliga krav som de försöker svara mot. I don't know. Det stör mig i alla fall. Vilka urverk de använder spelar mig mindre roll, jag har ändå inte råd att köpa de modeller jag vill ha.
![]()
Jag tycker det är svårt att dra den slutsatsen hon gör utifrån bilden ovan.Du som har avsevärt mycket bättre koll utanför Panerai-sfären än vad inskränkte jag har ... hur har prisutvecklingen sett ut vs. popularitet generellt?
Mitt perspektiv är att Panerai har höjt priserna avsevärt de senaste åren. Samtidigt har då populariteten sjunkit, enligt bilden nedan. Orsak eller verkan? Jag kan förstå om man noterar sjunkande inkomster och tänker att man ska rikta in sig på en annan målgrupp (de med fett mycket pengar), men då lär ju populariteten generellt droppa. Så, det är en strategi alltså. Vi tar att vi blir mindre poppis, men vi tjänar mer. Det känns lite kortsiktigt i mina ögon, och kortsiktig vinst ser jag bara som en approach när man som bolag ligger risigt till, vilket jag har oerhört svårt att se att Panerai gör generellt. Men, Richemont har säkert orimliga krav som de försöker svara mot. I don't know. Det stör mig i alla fall. Vilka urverk de använder spelar mig mindre roll, jag har ändå inte råd att köpa de modeller jag vill ha.
![]()
Jag håller nog med. Från 13 till 18 är inte så svettigt.Jag tycker det är svårt att dra den slutsatsen hon gör utifrån bilden ovan.
Det är dessutom pandemiår med i tabellen. Dyrare klockor är nog svårt att spontansälja online. Många tillverkare har dessutom haft långa avbrott i sin produktion under pandemin medan mer automatiserade tillverkningsprocesser kunnat pågå.Jag håller nog med. Från 13 till 18 är inte så svettigt.
Snyggt!Det är dessutom pandemiår med i tabellen. Dyrare klockor är nog svårt att spontansälja online. Många tillverkare har dessutom haft långa avbrott i sin produktion under pandemin medan mer automatiserade tillverkningsprocesser kunnat pågå.
Den klarar 27mm, vilket jag skulle ta om det är ett tunnare band du tänker. Annars skulle jag köra ett 26mm för ett tjockare. 24mm blir alldeles för smalt, det blir inte snyggt.Har en PAM00753 på ingång och funderar på att beställa något band till den men blir osäker på lug width då Panerai på sin hemsida föreslår både 27mm och 24mm. Någon som vet vad som stämmer?
Grattis! Det där är (ju) klassiskt. Man landar i 44mm bettarini till slut hur man än beter sig.Kör ett nytt försök med en Panerai i samlingen. Senast prövade jag mig försiktigt fram med en 40mm version. Den här gången gick jag modigt "all in" med en 44mm klassiker, PAM111. Riktigt nöjd!
![]()
![]()
Tack! Så verkar det!Grattis! Det där är (ju) klassiskt. Man landar i 44mm bettarini till slut hur man än beter sig.![]()
Grattis!Kör ett nytt försök med en Panerai i samlingen. Senast prövade jag mig försiktigt fram med en 40mm version. Den här gången gick jag modigt "all in" med en 44mm klassiker, PAM111. Riktigt nöjd!
![]()
![]()
Grattis!!Kör ett nytt försök med en Panerai i samlingen. Senast prövade jag mig försiktigt fram med en 40mm version. Den här gången gick jag modigt "all in" med en 44mm klassiker, PAM111. Riktigt nöjd!
![]()
![]()