• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har personligen inga problem alls med det ... Ser det mer som paneristi-skoj än att man kör kopior. Panerai säljer ju varken just det spännet eller bandet.

Sen både följs och regrammas Oleg av Panerai själva på IG ... Så de verkar vara cool med det själva :hilarious:
Dåså. Så länge du är glad så är jag glad!

0FE5A6FA-7517-4D7A-AF28-0CD4CABCF07A.jpeg

Jag är ju ingen räv i Panerai-träsket direkt men jag förstår vad han menar. Hade en 112 för ett par år sen, det var inte min kopp te pågrund av polerat case och storlek men en annan bidragande orsak bar att Panerai kändes lite mycket ”T-shirt och dekaler”, för att citera Loffe i en av Sverige största kulturskatter.
Att jag tröttnade på Rolex är en annan historia men den osunda hypen och att det finns roligare klockor utseendemässigt är väl ett par orsaker.
Hur som, mitt intryck av panerai idag är att de balanserar på en hårfin egg. Mycket av detsamma, limited editions i lätt rubbade prisklasser, material som är cool på pappret men verkar vara mindre bra ”in action”, släppet av Due, mm. En ny ledning kan förhoppningsvis styra upp saker och med min begränsade kunskap och insikt i märket könns det ändå som att det kan vara på rätt väg. Även om det är en bit kvar att vandra.

I call bullshit! :D

Jag gillar att de når ut till flera numera. Det är inte bara Bettarinis hit och sandwich dit. Det finns ”historiska” modeller i dagens sortiment som t.ex. 721, det finns roliga material (Carbotech, BMG, Eco-Titan osv) som visar att de vill mer än att fortsätta att stampa på samma ställe och sen har vi Due till de som oftast inte är den vanliga Panerai kunden. Det senaste med en upplevelse tillhörande klockköpet är också något som är bra. Deras miljötänk är också trevligt, t.ex. Mike Horn klockorna där det krävs tre PET-flaskor för att göra ett band.

En bra blandning som gör de, iaf för mig, till det roligaste moderna märket att nörda.

Håller med om punkt 1 och 6.. Speciellt med punkt 6 nu efter SIHH 2019. Annars tycker jag att han överdriver lite. Visst, luften gick ur lite när produktionen började matcha efterfrågan, men det är väl egentligen inte så superkonstigt. Tror jag läste någonstans att Panerai just nu säljer fler klockor än någonsin?

Dessutom köper man inte en Panerai för att man vill ha världens bästa urverk med världens bästa tidshållning. Man köper en Panerai för att:
  • Panerais klockor har den där "x-factorn" som andra klockor inte har.
  • Man vill dela sin glädje med sina Paneristibröder
  • Man vill kunna vara med på världens bästa event, dvs Paneristi-GTG:er
  • Man vill ha en annorlunda och ofta maskulin klocka
  • Historian är så jävla cool och charmig
  • Klockorna är strapmonster
  • De är så jävla snygga
  • etc

Från artikeln:

Here are the reasons why I have lost some of the love for the brand:

1. Terrible service reputation. Though I have not had the opportunity to deal with PASC first hand, I have read many horror stories online. I acknowledge that the number of negative posts on watch forums will undoubtedly be higher than the positive posts (people usually resort to public outlets to complain rather than to compliment), but I must also say that reading through a few of these negative posts will cast a doubt on anyone (serviced watch shipped to the wrong address, handling damage, rubber gasket sticking out from case back, and so forth). This problem seems to also be affecting other brands... I just do not get it. When you pay hundreds of dollars to service your thousands of dollars watch, you should expect nothing short of perfection. To not have an excellent final quality control before shipping the watches back to the customers is just unacceptable and ridiculous, particularly in this industry. I am totally dreading the day that I have to deal with PASC myself... with my luck, who knows what will happen to my watches.
  2. Reissues of previous limited editions. The first Panerai with a bronze case, the PAM 382 (released in 2011), is without much debate one of the best and hottest model that Panerai has released in recent years (it also lead the way to the bronze case craze). Being limited to only 1,000 pieces, people went crazy looking for one and second hand prices were outright ludicrous. With this kind of success, it was hard to imagine that they would not release another bronze watch. And of course they did, in 2013 the PAM 507 was released... another 1,000 bronze watches. Another example is the PAM 249 (released in 2006) with the famous Cali dial. For years it was a collector's piece due to its limited edition status and unique Cali dial. Then in 2012 they released the PAM 448 as a limited edition and the PAM 424 as a regular production model. Though not "identical" to the original PAM 249 (though the PAM 448 is pretty damn close to being identical), they are just too similar. Not only does it affect the resale value of the original limited edition model, but it also raises the next question... what is the point of calling it a limited edition model if you will release an almost identical model later on? Now, just to be clear, I do not consider this the same as making a homage of a previous model like many brands do nowadays (which is usually marketed as a homage too).
  3. Distribution of limited editions. This is perhaps my biggest issue. No transparency in their distribution of limited editions. The so called "waiting lists" are just complete BS. They basically offer the limited editions to their VIPs and friends first and if there are any leftovers then they go through the list... which is not exactly an insane practice as I understand that they are trying to take care of their VIPs first. But when your VIP customer is a notorious flipper, then it is quite annoying that the only way to obtain one of these hot pieces is by paying an absurd premium to the VIP customer. Also just as annoying, is to see the same person owning both versions of the Bronzos (or in some cases even owning two of the same limited edition watch). Just does not seem fair to me... should not all customers have an equal chance at purchasing the limited edition watches?
  4. Too many limited editions. Everyone loves limited editions... they somehow make you feel more special. But when Panerai announces more limited editions than regular production models, it inevitably takes away from that special feeling. People in the watch community always make fun of Hublot for releasing too many limited editions, Panerai is not too far behind. Less limited editions please, more outstanding regular production models.
  5. Infinite iterations of essentially the same watch. The so called "new" watches often have minor minor changes such as moving the crown to the left side or just adding a few more texts on the dial. Not sure that really makes them a new model... It gets old at some point.
  6. Price. Most brands suffer from this disease as well, though some more than others. Prices increase constantly and before you know it the retail price for the entry level watch is now not so entry level anymore. Back in 2007 when I first bought my Panerai, the PAM 111 (which I consider part of their entry level group) had a retail price of $4,600. In 2014, the PAM 510 (which will replace the PAM 111) is $7,700. That is a 67% price increase. The 67% increase is quite modest (other brands like Rolex have taken price increases to a completely new level) when you consider that it has been 7 years and that the new models come with the new manufacturer 8-day movement ... but think of it this way, a watch that was more affordable to most at under $5K, is now a lot less affordable at almost $8K. At $8K I no longer consider it an entry level watch.

Man kan ju fråga sig hur man i en marknad där det krävs att man släpper massa nya modeller varje år antingen till slut upprepar gamla modeller (för att behålla DNA) eller går i ny riktning (utveckling av brandet). I båda fallen blir det till slut massa kritik (reissues av exempelvis Bronzo vs släpp av Due). Det är fan inte lätt att hålla kunderna nöjda.

Man kan ju fråga sig hur man i en marknad där det krävs att man släpper massa nya modeller varje år antingen till slut upprepar gamla modeller (för att behålla DNA) eller går i ny riktning (utveckling av brandet). I båda fallen blir det till slut massa kritik (reissues av exempelvis Bronzo vs släpp av Due). Det är fan inte lätt att hålla kunderna nöjda.
Folk är idioter och företagen försöker göra idiotiska saker för att matcha? :D

Jag vet inte om det är rätt att göra nya bronzon till en "regular collection"-modell eller inte.. Är verkligen ingen expert i ämnet. Men jag har personligen inga problem med att de släpper fler bronzos. Hur stor är sannolikheten att jag kommer stöta på ägaren till ett av dessa 4001 ex ( förutom @Palenkovich:D ) ute? Skulle faktiskt vara ganska kul att stöta på en nu när jag tänker efter. Skulle nog bli en trevlig samtalsstund. Jag köpte inte min Bronzo för att tjäna pengar på den. Då hade jag köpt en Aquanaut eller Nautilus istället.

Men visst, är man en flippare (flippzci ) så gör det såklart lite extra ont i plånboken när man vill prova en ny modell från Panerai men är osäker på om man kommer behålla den eller inte. För jag antar att det är den enda anledningen till att folk klagar över att det släppts för många modeller? Att de inte längre kan kränga sina pannor till "över list"-priser.

Folk är idioter och företagen försöker göra idiotiska saker för att matcha? :D

Haha precis! Sen följer ju ofta med framgång för ett märke en bredare och mer heterogen kundgrupp vilket ännu mer omöjligör att hålla alla nöjda :D Min filosofi är väl att om jag hittar en klocka jag tycker är värd att köpa och ball - köp! Om det sedan finns flertalet modeller jag inte vill ha kan jag inte göra så mycket åt, det är ju klockan jag har på handleden jag ska njuta av när det kommer till kritan. Men visst, såklart har jag förståelse för alla som klagar också då man såklart är mån om att hålla värdet av varumärket och även specifika modeller :)

Haha precis! Sen följer ju ofta med framgång för ett märke en bredare och mer heterogen kundgrupp vilket ännu mer omöjligör att hålla alla nöjda :D Min filosofi är väl att om jag hittar en klocka jag tycker är värd att köpa och ball - köp! Om det sedan finns flertalet modeller jag inte vill ha kan jag inte göra så mycket åt, det är ju klockan jag har på handleden jag ska njuta av när det kommer till kritan. Men visst, såklart har jag förståelse för alla som klagar också då man såklart är mån om att hålla värdet av varumärket och även specifika modeller :)
Jag har köpt Panerai för att jag gillar designen, punkt, och inte vill köpa rena kopior. Jag har inget problem med liknande klockor (som inte bryter mot designskydd och copyrights), men nu på senare tid har jag hittat sköna detaljer hos Panerai som jag hellre vill ha än nyaste Magretten (som iofs är asball också). Så, jag tror att jag alldeles nyss gick från Panerista till total fanboy.

• Like
Reactions: Rey
Jag vet inte om det är rätt att göra nya bronzon till en "regular collection"-mdoell eller inte.. Är verkligen ingen expert i ämnet. Men jag har personligen inga problem med att de släpper fler bronzos. Hur stor är sannolikheten att jag kommer stöta på ägaren till ett av dessa 4001 ex ( förutom @Palenkovich:D ) ute? Skulle faktiskt vara ganska kul att stöta på en nu när jag tänker efter. Skulle nog bli en trevlig samtalsstund. Jag köpte inte min Bronzo för att tjäna pengar på den. Då hade jag köpt en Aquanaut eller Nautilus istället.

Men visst, är man en flippare (flippzci ) så gör det såklart lite extra ont i plånboken när man vill prova en ny modell från Panerai men är osäker på om man kommer behålla den eller inte.

Exakt!! Alltså vad gör egentligen 1000 ex hit eller dit i verkligheten i en värld på 7,5 miljarder människor och miljontals andra lyxklockor i omlopp. Den ekonomiska aspekten finns såklart där för de flesta av oss precis som du säger dock men ibland blir det såklart lite löjligt :)

Jag har köpt Panerai för att jag gillar designen, punkt, och inte vill köpa rena kopior. Jag har inget problem med liknande klockor (som inte bryter mot designskydd och copyrights), men nu på senare tid har jag hittat sköna detaljer hos Panerai som jag hellre vill ha än nyaste Magretten (som iofs är asball också). Så, jag tror att jag alldeles nyss gick från Panerista till total fanboy.

Börjar luta dit jag med ;) har lite orena tankar om att nästa klocka får bli en Glashutte Original men annars är det i nuläget inget annat som lockar i prisklassen kring stål-Panerai.

Exakt!! Alltså vad gör egentligen 1000 ex hit eller dit i verkligheten i en värld på 7,5 miljarder människor och miljontals andra lyxklockor i omlopp. Den ekonomiska aspekten finns såklart där för de flesta av oss precis som du säger dock men ibland blir det såklart lite löjligt :)

Jag har en kompis som jobbar i Stockholms finanskvarter. Där florerar Speedmasters, Submariners och Nautilus typ beroende på lönegrad. Han spanade på mina klockor vid något tillfälle och gillade en Sinn UX som jag sedermera sålt. Men, han ville inte köpa den för han kände att han inte skulle passa in, det var inte vad som förväntades av honom. Om jag skulle jobba där och köra Speedmaster, exempelvis, så skulle jag tycka det vore astråkigt att hela tiden stöta på andra med exakt samma klocka. Att däremot emellanåt se en panna (klart fler sedan Krons börjat skylta med dem, men tillräckligt få fortfarande) är en helt annan grej.

Som relativt ny Paneraiägare (för ca 1 1/2 år sedan spontanköpte jag en 535 hos Krons när jag var i sthlm på besök) så har det där med punkt 6, prisnivåerna, en hälsosam avhållsamhet mot flera spontanköp. Klockorna är faktiskt ganska dyra nu och närmar sig Rolex med stormsteg. Och om vi då håller oss kvar vid den jämförelsen så hjälper verkligen begagnatpriserna inte mig iaf att spontanköpa nya. Värdetappet är helt enkelt alldeles för stort. Priskillnaden mellan gråhandlare och AD är också alldeles för stor och jag hoppas att Panerai kan få bukt med det.
Men det kanske är en bra sak för det håller kanske "massorna" borta? Vad vet jag...

Jag gillar Panerai mycket för deras egna stil och är för tillfället inne på min 3:e (sålde förövrigt min 535:a och det ångrar jag mycket).

Med det sagt så planeras en ny resa till Sthlm och Krons snart. Den här tråden hjälper inte till avhållsamhet precis:)

lol@finanskvarter och deras ideal

Jag har en kompis som jobbar i Stockholms finanskvarter. Där florerar Speedmasters, Submariners och Nautilus typ beroende på lönegrad. Han spanade på mina klockor vid något tillfälle och gillade en Sinn UX som jag sedermera sålt. Men, han ville inte köpa den för han kände att han inte skulle passa in, det var inte vad som förväntades av honom. Om jag skulle jobba där och köra Speedmaster, exempelvis, så skulle jag tycka det vore astråkigt att hela tiden stöta på andra med exakt samma klocka. Att däremot emellanåt se en panna (klart fler sedan Krons börjat skylta med dem, men tillräckligt få fortfarande) är en helt annan grej.

Ja, det förstår jag! Speedmaster precis som Submariners finns ju i sån extrem utsträckning att det kan bli lite tråkigt. Min poäng var mer klockor som gjorts i tusen ex och sen görs tusen till inte gör en särskild stor skillnad i chansen att stöta på den på stan eller på finanskvarteren i en sådan frekvens att det blir tråkigt ;)

Jag vet inte om det är rätt att göra nya bronzon till en "regular collection"-modell eller inte.. Är verkligen ingen expert i ämnet. Men jag har personligen inga problem med att de släpper fler bronzos. Hur stor är sannolikheten att jag kommer stöta på ägaren till ett av dessa 4001 ex ( förutom @Palenkovich:D ) ute? Skulle faktiskt vara ganska kul att stöta på en nu när jag tänker efter. Skulle nog bli en trevlig samtalsstund. Jag köpte inte min Bronzo för att tjäna pengar på den. Då hade jag köpt en Aquanaut eller Nautilus istället.

Men visst, är man en flippare (flippzci ) så gör det såklart lite extra ont i plånboken när man vill prova en ny modell från Panerai men är osäker på om man kommer behålla den eller inte. För jag antar att det är den enda anledningen till att folk klagar över att det släppts för många modeller? Att de inte längre kan kränga sina pannor till "över list"-priser.

Det där är en rolig fundering. Nu har inte jag någon bronzo men en Oris Carl Brashear (limiterad till 2000x).
Förra sommaren bilade jag till Kroatien men min fru och våra tre kids.
På en random autobahnmack står jag och tömmer blåsan när jag plötsligt ser att grannen har en Oris Carl Brashear på armen.
Jag hade min 422 på armen men skyndar på som faaan för att tvätta händerna och jaga ikapp honom för att växla några ord.
Tyvärr hinner jag inte med det (fick jaga barn istället) och snubben piper iväg i en norskreggad Panamera :)
Världen är sjukt liten ibland.

Grymt stort grattis

Okej, dassiga bilder, men det får bli så. Ni vill ju se. :)

Min nya Panerai blev en PAM 613 Radiomir Ceramica Istanbul Boutique Edition. Släpptes slutet av 2014, just detta exemplar är utplockat 2016, nummer 93 av endast 101 (slut i butiken). Den listade 8300 EUR när den fanns att tillgå. Det är en 45mm Radiomir, tämligen tunn, med DLC:ad stålbaksida, 100m WR(!). Det kom på ett tämligen schletet Assolutamente, but fear not, jag har jagat upp ebay-asso-mästaren så det är ett nytt på ingång. Vad jag är väldigt glad över är att originalspännet är ett DLC:at pre-V som det ska vara. Det sitter ett OP XI inuti, så det är en bra arbetshäst. Millesimation är laser-etsat på baksidan av boetten, alltså inte på bakboetten. :)

Ahh, nu har jag min svarta keramiska Panerai med #mårtdial i lagom storlek. Awesomeness. :smug:

IMG_1734.jpeg

IMG_1725.jpeg

IMG_1728.jpeg

Tillbaka
Topp