CSI Paneristi
Classic zoom to enhance
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
CSI Paneristi
När jag sökte runt lite här och på nätet om BMG i förra veckan för att läsa in mig igen så såg jag bilderna. I nuläget hoppas jag på att de är måndagsexemplar, men om det är nåt mer systematiskt så tänker jag att Panerai kommer ta på sig att fixa inom garanti.
Verkar ju konstigt av Panerai att lansera nya modeller med BMG på årets SIHH om de inte ser en framtid i materialet.
Jag kan tycka att det ger lite extra charm.Jag har fått möjlighet att köpa ett parti schweiziska ammoväskor av modell K31. För dem av er som sett mina ammoband så använder jag vanligen en yngre väska gjord för STGW57.
K31-väskorna är oftast mer luggslitna, mörkare och på många sätt charmiga MEN...
På väskan sitter en söm som lägger sig som en sprättlinje/ser ut som en spricka rakt över remmen. Jag har lite svårt att bestämma mig för om detta blir bra eller dåligt och jag tror att det finns två rätt tydliga läger där, dock oklart för mig vilket läger som är störst.
Kort sagt skulle jag vilja ha er syn på detta, gillar man eller gillar man inte en "spricka" rakt över remmen?
Exempel nedan:
https://www.instagram.com/p/BtGkqNqH8aO/
Jag hoppas att inte frågan anses som trådkapning eller för OT men jag tänker att om man kan prata remmar i någon tråd så är det väl denna.
Om inlägget väcker anstöt får mod helt enkelt radera det.
Tack på förhand för input innan jag köper på mig ett ganska stort antal väskor (för en relativt ansenlig summa, väskorna är inte billiga).
/Micke
Jag har fått möjlighet att köpa ett parti schweiziska ammoväskor av modell K31. För dem av er som sett mina ammoband så använder jag vanligen en yngre väska gjord för STGW57.
K31-väskorna är oftast mer luggslitna, mörkare och på många sätt charmiga MEN...
På väskan sitter en söm som lägger sig som en sprättlinje/ser ut som en spricka rakt över remmen. Jag har lite svårt att bestämma mig för om detta blir bra eller dåligt och jag tror att det finns två rätt tydliga läger där, dock oklart för mig vilket läger som är störst.
Kort sagt skulle jag vilja ha er syn på detta, gillar man eller gillar man inte en "spricka" rakt över remmen?
Exempel nedan:
Jag hoppas att inte frågan anses som trådkapning eller för OT men jag tänker att om man kan prata remmar i någon tråd så är det väl denna.
Tack på förhand för input innan jag köper på mig ett ganska stort antal väskor (för en relativt ansenlig summa, väskorna är inte billiga).
/Micke
Funkar inte för mig!Jag har fått möjlighet att köpa ett parti schweiziska ammoväskor av modell K31. För dem av er som sett mina ammoband så använder jag vanligen en yngre väska gjord för STGW57.
Exempel nedan:
/Micke
Jag har fått möjlighet att köpa ett parti schweiziska ammoväskor av modell K31. För dem av er som sett mina ammoband så använder jag vanligen en yngre väska gjord för STGW57.
Exempel nedan:
/Micke
PAM662 är fantastico. Den vita texten + guldvisarna + mysiga tavlan = übersexigt. Önskar att den hade sandwich bara.
PAM662 är fantastico. Den vita texten + guldvisarna + mysiga tavlan = übersexigt. Önskar att den hade sandwich bara.
Tycker om patinan och stämplarna, men måste tyvärr säga att revan tvärs över bandet stör mig.Jag har fått möjlighet att köpa ett parti schweiziska ammoväskor av modell K31. För dem av er som sett mina ammoband så använder jag vanligen en yngre väska gjord för STGW57.
Exempel nedan:
/Micke
Sa precis mitt om de nya SIHH-lanseringarna i vår podd... Är inte helt positiv till utvecklingen.Håller med om punkt 1 och 6.. Speciellt med punkt 6 nu efter SIHH 2019. Annars tycker jag att han överdriver lite. Visst, luften gick ur lite när produktionen började matcha efterfrågan, men det är väl egentligen inte så superkonstigt. Tror jag läste någonstans att Panerai just nu säljer fler klockor än någonsin?
Dessutom köper man inte en Panerai för att man vill ha världens bästa urverk med världens bästa tidshållning. Man köper en Panerai för att:
- Panerais klockor har den där "x-factorn" som andra klockor inte har.
- Man vill dela sin glädje med sina Paneristibröder
- Man vill kunna vara med på världens bästa event, dvs Paneristi-GTG:er
- Man vill ha en annorlunda och ofta maskulin klocka
- Historian är så jävla cool och charmig
- Klockorna är strapmonster
- De är så jävla snygga
- etc
Från artikeln:
Here are the reasons why I have lost some of the love for the brand:
- Terrible service reputation. Though I have not had the opportunity to deal with PASC first hand, I have read many horror stories online. I acknowledge that the number of negative posts on watch forums will undoubtedly be higher than the positive posts (people usually resort to public outlets to complain rather than to compliment), but I must also say that reading through a few of these negative posts will cast a doubt on anyone (serviced watch shipped to the wrong address, handling damage, rubber gasket sticking out from case back, and so forth). This problem seems to also be affecting other brands... I just do not get it. When you pay hundreds of dollars to service your thousands of dollars watch, you should expect nothing short of perfection. To not have an excellent final quality control before shipping the watches back to the customers is just unacceptable and ridiculous, particularly in this industry. I am totally dreading the day that I have to deal with PASC myself... with my luck, who knows what will happen to my watches.
- Reissues of previous limited editions. The first Panerai with a bronze case, the PAM 382 (released in 2011), is without much debate one of the best and hottest model that Panerai has released in recent years (it also lead the way to the bronze case craze). Being limited to only 1,000 pieces, people went crazy looking for one and second hand prices were outright ludicrous. With this kind of success, it was hard to imagine that they would not release another bronze watch. And of course they did, in 2013 the PAM 507 was released... another 1,000 bronze watches. Another example is the PAM 249 (released in 2006) with the famous Cali dial. For years it was a collector's piece due to its limited edition status and unique Cali dial. Then in 2012 they released the PAM 448 as a limited edition and the PAM 424 as a regular production model. Though not "identical" to the original PAM 249 (though the PAM 448 is pretty damn close to being identical), they are just too similar. Not only does it affect the resale value of the original limited edition model, but it also raises the next question... what is the point of calling it a limited edition model if you will release an almost identical model later on? Now, just to be clear, I do not consider this the same as making a homage of a previous model like many brands do nowadays (which is usually marketed as a homage too).
- Distribution of limited editions. This is perhaps my biggest issue. No transparency in their distribution of limited editions. The so called "waiting lists" are just complete BS. They basically offer the limited editions to their VIPs and friends first and if there are any leftovers then they go through the list... which is not exactly an insane practice as I understand that they are trying to take care of their VIPs first. But when your VIP customer is a notorious flipper, then it is quite annoying that the only way to obtain one of these hot pieces is by paying an absurd premium to the VIP customer. Also just as annoying, is to see the same person owning both versions of the Bronzos (or in some cases even owning two of the same limited edition watch). Just does not seem fair to me... should not all customers have an equal chance at purchasing the limited edition watches?
- Too many limited editions. Everyone loves limited editions... they somehow make you feel more special. But when Panerai announces more limited editions than regular production models, it inevitably takes away from that special feeling. People in the watch community always make fun of Hublot for releasing too many limited editions, Panerai is not too far behind. Less limited editions please, more outstanding regular production models.
- Infinite iterations of essentially the same watch. The so called "new" watches often have minor minor changes such as moving the crown to the left side or just adding a few more texts on the dial. Not sure that really makes them a new model... It gets old at some point.
- Price. Most brands suffer from this disease as well, though some more than others. Prices increase constantly and before you know it the retail price for the entry level watch is now not so entry level anymore. Back in 2007 when I first bought my Panerai, the PAM 111 (which I consider part of their entry level group) had a retail price of $4,600. In 2014, the PAM 510 (which will replace the PAM 111) is $7,700. That is a 67% price increase. The 67% increase is quite modest (other brands like Rolex have taken price increases to a completely new level) when you consider that it has been 7 years and that the new models come with the new manufacturer 8-day movement ... but think of it this way, a watch that was more affordable to most at under $5K, is now a lot less affordable at almost $8K. At $8K I no longer consider it an entry level watch.
”Beta-test” av materialet.FedEx skötte sig bra och var inte ute på allt för stora äventyr.
Ända sedan SIHH 2017 när de denna modell lanserades så har jag varit väldigt sugen. Sedan det har det ryktats om tillverkningsproblem och som diskuterats i denna tråd är de kanske inte lösta ännu. Runt sommaren 2018 verkar det ha lösts sig hyfsat och ett par exemplar börjar droppa in hos AD. Jag hade turen att få prova ett nyinkommet exemplar när jag var i Florens i somras och ha-begäret blev inte direkt mindre.
Sedan fick Panerai för sig att höja priset rejält samtidigt som det var låg tillverkningstakt, vilket gjorde att den blev både dyr och svår att få tag på.
Förra veckan dök det upp ett par exemplar till hyfsat pris från gråhandlare som gjorde att jag började förhandla lite. Idag tog jag leverans av skönheten PAM692 och är tydligen också med i beta-testet av materialet.
Inget för mig måste jag säga. Ser sönder ut liksom.Jag har fått möjlighet att köpa ett parti schweiziska ammoväskor av modell K31. För dem av er som sett mina ammoband så använder jag vanligen en yngre väska gjord för STGW57.
Exempel nedan:
/Micke
Inte min smak alls - Ser trasig utJag har fått möjlighet att köpa ett parti schweiziska ammoväskor av modell K31. För dem av er som sett mina ammoband så använder jag vanligen en yngre väska gjord för STGW57.
Exempel nedan:
/Micke
Jag sällar mig nog till nej-sidan också. Tyckte inte det var så snyggt...@micke_s @yonsson @MJ24 @Rey @Dixie @metamorfos @mårt
Tusen tack! Man kanske inte kan säga att sju respondenter är ett statistiskt säkerställt underlag men för mig blir det ändå tydligt...
2 säger ja, 5 säger nej. Även om jag att tror jag har fått mitt svar så tar jag gärna fler åsikter.
Tack igen, mycket värdefull input för mig!
/Micke
Tror det blir ett nej från mig också.. Ser lite trasigt ut som många skrivit . Jag gillar sliten look, men det där var lite väl mycket.@micke_s @yonsson @MJ24 @Rey @Dixie @metamorfos @mårt
Tusen tack! Man kanske inte kan säga att sju respondenter är ett statistiskt säkerställt underlag men för mig blir det ändå tydligt...
2 säger ja, 5 säger nej. Även om jag att tror jag har fått mitt svar så tar jag gärna fler åsikter.
/Micke
Då är den alltså inte värd att lyssna påSa precis mitt om de nya SIHH-lanseringarna i vår podd... Är inte helt positiv till utvecklingen.
...och även jag sällar mig till nej-sidan. I övrigt skitsnyggt, och jag är dessutom en sån som uppskattar en rugged/sliten look, men här ser det som nämnts ovan trasigt ut..@micke_s @yonsson @MJ24 @Rey @Dixie @metamorfos @mårt
/Micke
Jag hade tänkt att normal användning borde räcka, med ett bad nån gång ibland. Lite vardagsspänning helt enkelt”Beta-test” av materialet.
Den vill man ju liksom inte höra när man köpt en svindyr klocka, hur är upplägget av testet?
Det är nu man blir sugen på paneraja!
Hittat på insta
400k! Jösses helt klart värt pengenBara 400k och 33ex! Som hittat ju Riktigt fet dock!
Varav alla blev slutsåld direkt, har för mig att Jean Marc sa det under Paneraicentrals lilla frågestund.Bara 400k och 33ex! Som hittat ju Riktigt fet dock!
Det är nu man blir sugen på paneraja!
Hittat på insta