Ska göra vårt bästa...Haha, lugnt. Men nästa storm kan nån annan ta det tycker jag![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ska göra vårt bästa...Haha, lugnt. Men nästa storm kan nån annan ta det tycker jag![]()
Nej, nej! Han gillar bara fina bilder och letade upp mitt flöde.Äh, nu verkar han ju gilla allt som rör sig.![]()
![]()
![]()
Har en fråga om ETA6497 eller kanske om urverk generellt. Är i dialog gällande ett eventuellt köp där det saknas kvitto på gjord full service. Fick en bild på en timegrapher date samt kommentaren: "you can tell, the watch had a new main-spring, because of the strong amplitude of 345 and it runs well between COSC-standards."
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=ccb6e870822d8028a3fe1b1c4ef019a4&oe=5D1099DF
Vad är er take på detta? Jag är inte alls insatt på den detaljnivån gällande urverk mm.
Ett kritiskt perspektiv är väl också att en sådan bild kan väl användas till försäljning av klockor generellt? Finns väl inget som visar kopplingen till en specifik klocka.
Enligt säljaren så var det en full service på urverket och då byttes mainspring. Tack för länkarna!-4/+6 per dag för COSC atpletuden är jag dock osäker på men frågan har diskuterats tidigare https://klocksnack.se/threads/amplitud-på-klocka-vad-är-normalt-video-klipp.2130/
Även här
https://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/
Verkar som 345 är högt om man ska lita på dessa trådar, och det väljer jag att göra. Så den klockan är i behov av service, varför servades inte klockan när dom bytte mainspring?
Skumt!Enligt säljaren så var det en full service på urverket och då byttes mainspring. Tack för länkarna!
Har en fråga om ETA6497 eller kanske om urverk generellt. Är i dialog gällande ett eventuellt köp där det saknas kvitto på gjord full service. Fick en bild på en timegrapher date samt kommentaren: "you can tell, the watch had a new main-spring, because of the strong amplitude of 345 and it runs well between COSC-standards."
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=ccb6e870822d8028a3fe1b1c4ef019a4&oe=5D1099DF
Vad är er take på detta? Jag är inte alls insatt på den detaljnivån gällande urverk mm.
Ett kritiskt perspektiv är väl också att en sådan bild kan väl användas till försäljning av klockor generellt? Finns väl inget som visar kopplingen till en specifik klocka.
Eller en med brun tavla, lite kul hur dom ändrar beroende på ljusetNähä. Nu är det vår. Jag behöver en vit panna, kanske en 1523 (bilden) som @kmg hatar innerligt, för nu har jag sålt min krämvita Anonimo. Sälj mig en?
![]()
Källa: instagramnånstans
Vår, sa jag. Inte höstEller en med brun tavla, lite kul hur dom ändrar beroende på ljuset
Hata är ett så starkt ord. Ligger inte på min inköpslista baraNähä. Nu är det vår. Jag behöver en vit panna, kanske en 1523 (bilden) som @kmg hatar innerligt, för nu har jag sålt min krämvita Anonimo. Sälj mig en?
![]()
Jag trodde du var starkt avvisande mot framförallt bebisblå subsekund?Hata är ett så starkt ord. Ligger inte på min inköpslista bara![]()
Ja. Jo. Men jag är alltid uppmuntrande om någon annan gillar något. Så säger jag köp.Jag trodde du var starkt avvisande mot framförallt bebisblå subsekund?![]()
Nähä. Nu är det vår. Jag behöver en vit panna, kanske en 1523 (bilden) som @kmg hatar innerligt, för nu har jag sålt min krämvita Anonimo. Sälj mig en?
![]()
I gotta shop around.Vad hände med 602-planerna?
Skumt!
@Echo Delta berätta för oss
Tack!Är inte insatt helt i situationen i vad som skett, men fjäderhuset och tillhörande fjäder ska alltid bytas vid full service.
I fallet av för hög amplitud, så som 330+ på ETA/Valjoux baserade verk, lite längre på andra, om alla komponenter är korrekta, hakpaletterna som är inkorrekt justerade (sitter för långt in och vilytan är därmed för liten, vilket innebär att mindre kraft krävs att tvinga flytten av haken.) eller den vanligare orsaken att fjädern kan helt enkelt vara ett måndagsexemplar som är aningen för stark.
Verket tar ingen skada så länge balansen inte börjar slå över (overbanking, minns inre exakt vad det heter på Svenska längre.) där liverstenen har gått hela vägen runt och slår i utsidan av hakgaffeln igen.
På ETA 7750 börjar detta ske omkring 345-347 grader. Andra verk kan detta ske betydligt tidigare, beroende på konstruktion osv.
Tldr; Ja, fjädern ska alltid bytas på helservice. Är verket nyservat och i perfekt skick men för hög amplitud kan det bli en s.k. Intervention service där enstaka delar byts ut om samtliga andra punkter är felfria utan anmärkning.
Hoppas det hjälpte och förtydligade lite!
Är inte insatt helt i situationen i vad som skett, men fjäderhuset och tillhörande fjäder ska alltid bytas vid full service.
I fallet av för hög amplitud, så som 330+ på ETA/Valjoux baserade verk, lite längre på andra, om alla komponenter är korrekta, hakpaletterna som är inkorrekt justerade (sitter för långt in och vilytan är därmed för liten, vilket innebär att mindre kraft krävs att tvinga flytten av haken.) eller den vanligare orsaken att fjädern kan helt enkelt vara ett måndagsexemplar som är aningen för stark.
Verket tar ingen skada så länge balansen inte börjar slå över (overbanking, minns inre exakt vad det heter på Svenska längre.) där liverstenen har gått hela vägen runt och slår i utsidan av hakgaffeln igen.
På ETA 7750 börjar detta ske omkring 345-347 grader. Andra verk kan detta ske betydligt tidigare, beroende på konstruktion osv.
Tldr; Ja, fjädern ska alltid bytas på helservice. Är verket nyservat och i perfekt skick men för hög amplitud kan det bli en s.k. Intervention service där enstaka delar byts ut om samtliga andra punkter är felfria utan anmärkning.
Hoppas det hjälpte och förtydligade lite!
Lutar det åt att spika ett datum för GTG? Det börjar fyllas på i kalendern.