• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hojta om någon är sugen på en PAM392? Är som vanligt lite rastlös....Detta är den skönaste Pannan jag haft. 42mm räcker för mig och 17cm handled. Jag har tidigare ägt 000 och 590, men 44mm funkar tyvärr inte :(. Jag vet att ni säger att det skall vara 44, men det blir lite clown-varning på min handled :)

IMG_2870.jpg
@jerka2.0 ? Här är en liten dampanna, var det inte en sån här du ville ha?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Blir verkligen 112:an bra med guldvisare? Det är ju mer som skiljer mot 372:an, lume, färg på text etc.

Hej, är det någon av er som har fått visare på PAM utbytta?
Tycker att de guldfärgade visarna är grymma. Har sandwich 112 och vill byta ut mina vanliga visare mot guldvisare.

Tacksam för svar!

Panerai gör inte det. De kommer inte ta emot den för service sen. Jag har utforskat idén några gånger och blivit ordentligt avrådd. Men om du klarar av att hitta originalvisare så är själva operationen inte svår.

Om 112 hade haft guldvisare hade man Kunnat lägga ned alla andra modeller av Panerai ;)

Tack. Jag har för en månad sedan servat min 112. Min tanke är att byta ut visare, inför nästa service kan jag ju få de utbytta mot orginalvisarna igen.

Vet du var jag kan hitta visarna? Har strosat runt på ebay och hittat, dock är ju kvalitet på visarna omöjlig att förutspå.
 
D

Deleted member 26382

Guest
RÅD
Jag sitter på en PAM000:a, fr 2008.
Jag var i Rom i förra veckan och tittade då såklart in i deras butik. Jag fick lite blodad tand och började lite smått att fundera på om man skulle köpa en ny PAM.

Men denna gång så vill jag i så fall ha en med ett inhouse verk, jag tilltalas av det estetiskt rena i form och linjer. Det är luminor modellen jag är ute efter .
Det behöver inte vara en ny klocka utan det kan vara en used. Jag tänker på urverk och vilket renommé som det i sig har.

Vad skulle ni rekommendera för modell /Johan
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
RÅD
Jag sitter på en PAM000:a, fr 2008.
Jag var i Rom i förra veckan och tittade då såklart in i deras butik. Jag fick lite blodad tand och började lite smått att fundera på om man skulle köpa en ny PAM.

Men denna gång så vill jag i så fall ha en med ett inhouse verk, jag tilltalas av det estetiskt rena i form och linjer. Det är luminor modellen jag är ute efter .
Det behöver inte vara en ny klocka utan det kan vara en used. Jag tänker på urverk och vilket renommé som det i sig har.

Vad skulle ni rekommendera för modell /Johan
312/1312?

Eller ja, 372/422 egentligen.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Misstänker att det kan vara så! Har en 1392 referens! Trodde dock inte den var ETA?
Det är inhouse verk i den. Gjorde en snabb sökning
Movement
Caliber P.9010 is the successor to the P.9000 movement, featuring a slightly slimmer design and a balance bridge secured on two sides.

The automatic P.9010 calibre, entirely developed and created in the Panerai Manufacture in Neuchâtel, has central hour and minute hands, the small seconds dial at 9 o’clock and the date at 3 o’clock. The energy necessary to accumulate a power reserve of three days – the basic standard for Panerai in-house movements – is stored in two spring barrels whose springs are wound by an oscillating weight operating in both directions. Consisting of 200 components including 31 jewels, the calibre has a diameter of 13¾ lignes and it is 6 mm thick. The balance, fixed by a bridge with twin supports, oscillates at a frequency of 28,800 vibrations per hour (4 Hz). It is associated with the device which stops it as soon as the winding crown is pulled out, enabling the watch to be perfectly synchronised with a reference signal. In the P.9010 calibre the hours can be conveniently adjusted without interfering with the movement of the minute hand, thanks to the device which directly moves only the relative hand in jumps of one hour forward or backwards. This function is very useful when changing time zones or moving between summer time and winter time, and conveniently the adjustment of the hour hand is automatically connected to the date indicator.
 
Topp