• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
De senaste 682 har inte glasbaksida men måttet 14.5 är för den med. Så kan nog stämma att det är den solida baksidan som gör den tunnare och därmed är 1055 och senaste 682 samma tjocklek.
Oavsett bryr jag mig inte så jättemycket om P900 vs P9010.. Så länge urverket håller tiden tillräckligt bra så är jag nöjd. För mig är case, glas, WR etc viktigare
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hm, det har du rätt i, inte helt lätt att genomföra ett köp som känns säkert.
Näe, det var där det sket sig för mig. Min släkting ska resa en del nu framöver så han vågade inte beställa hem om det skulle bli någon försening och så var han borta. Men som @mårt skrev. Lär ju dyka upp på c24 vilken minut som helst ;)
 

azcii

Patek
2-Faktor
minns inte, men jag har frågat kontaker inom panerai och urmakare inom koncernen och fått det confirmed
Här står det också lite: https://forums.watchuseek.com/f75/pam-682-vs-pam-973-a-4995899.html

Intressant... Dumt att de inte gick ut med det i pressreleaserna

"Several months ago, I wrote a post inquiring about the movement change in the new 42MM submersibles. Panerai removed the in house 9010 movement and replaced it with a Valfleurier movement that is modified by Panerai, the OP-XXXIV. The Valfleurier will be shared and modified by the different companies under the Richemont umbrella. Last week I was on vacation in NYC, and hit every watch store and boutique there, lol, but that's another story. In Panerai I was able to try on the 973, that's the replacement for the 682. They also had the 683, same watch with ceramic bezel, as well as the 959, again same case but with a grey dial and blue bezel. (Extremely sorry, did not take pics) All the watches looked and felt great, favorite was the 683. I really liked the ceramic bezel on the watch. I asked the sales person about the movement change to see if there was anything to justify it along with the price increase. She didn't seem sure except to say that Panerai was going to be using a lot of the Valfleurier movements. So I finally contacted Panerai, and amazingly, got to speak with someone knowledgeable. It was explained to me that the OP-XXXIV movement was thinner than the 9010 and it allowed Panerai to change the case size of the new watches. The case thickness of the outgoing 682 was 14.37MM, the 973, 959, and 683 are all 13.22MM. I was also informed that OP-XXXIV will be easier and less expensive to service, although, that remains to he seen. It was just nice to see that Panerai did change the case and not just drop in the new movement into the existing case. I still find the price increase a bit much, but the watches were fantastic. If anyone else has any further information, it would be appreciated."
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Här står det också lite: https://forums.watchuseek.com/f75/pam-682-vs-pam-973-a-4995899.html

Intressant... Dumt att de inte gick ut med det i pressreleaserna

"Several months ago, I wrote a post inquiring about the movement change in the new 42MM submersibles. Panerai removed the in house 9010 movement and replaced it with a Valfleurier movement that is modified by Panerai, the OP-XXXIV. The Valfleurier will be shared and modified by the different companies under the Richemont umbrella. Last week I was on vacation in NYC, and hit every watch store and boutique there, lol, but that's another story. In Panerai I was able to try on the 973, that's the replacement for the 682. They also had the 683, same watch with ceramic bezel, as well as the 959, again same case but with a grey dial and blue bezel. (Extremely sorry, did not take pics) All the watches looked and felt great, favorite was the 683. I really liked the ceramic bezel on the watch. I asked the sales person about the movement change to see if there was anything to justify it along with the price increase. She didn't seem sure except to say that Panerai was going to be using a lot of the Valfleurier movements. So I finally contacted Panerai, and amazingly, got to speak with someone knowledgeable. It was explained to me that the OP-XXXIV movement was thinner than the 9010 and it allowed Panerai to change the case size of the new watches. The case thickness of the outgoing 682 was 14.37MM, the 973, 959, and 683 are all 13.22MM. I was also informed that OP-XXXIV will be easier and less expensive to service, although, that remains to he seen. It was just nice to see that Panerai did change the case and not just drop in the new movement into the existing case. I still find the price increase a bit much, but the watches were fantastic. If anyone else has any further information, it would be appreciated."
Nice! Men då är alltså 1055 och 682 samma tjocklek och inte den nyare boetten på 13.22mm. Fick nyss ett mycket trevligt samtal från Panerai som berättade att det fortfarande finns ett fåtal 1055 kvar.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Oh.. men du.. det är nya lådan till den där va? Med "toolkit" eller vad det nu står. Vad ingår i den?
Så här såg det ut, toolkit är endast en mejsel... Så inget stort kit :)
20191106_094412.jpg
20191106_094529.jpg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Så här såg det ut, toolkit är endast en mejsel... Så inget stort kit :)
20191106_094412.jpg
20191106_094529.jpg
En sak som slog mig.. Visst är det skruvar till 968an och inte "strap change"-systemet? Har nämligen sett bilder på båda varianterna.. Känns dock som att versionen med strap change systemet är någon prototyp som gått ut till recensenter då det står "LUMINOR 1950 BRONZE" på baklocket

Panerai-Submersible-Bronzo-PAM00968-1.jpg


panerai-bronzo-submersible-15.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Konstigt.. Ser inte varför 1055 skulle vara tjockare än 973 ? Det är väl exakt samma klocka förutom tavlan?

Panerai-Submersible-Verde-Militare-Front-and-Back.jpg


pam00973-30.png
PAM00973_BACK.png
Inte jag heller, så antingen har hodinkee fel siffror eller så har panerai haft 500 gamla boetter över från 682an. Om jag lyckats fått till att köpa en så hade jag kunnat gjort en jämförelse :)
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
En sak som slog mig.. Visst är det skruvar till 968an och inte "strap change"-systemet? Har nämligen sett bilder på båda varianterna.. Känns dock som att versionen med strap change systemet är någon prototyp som gått ut till recensenter då det står "LUMINOR 1950 BRONZE" på baklocket

Panerai-Submersible-Bronzo-PAM00968-1.jpg


panerai-bronzo-submersible-15.jpg
Ok, det har jag inte uppmärksammat. Det är skruvar på den här iaf.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
En sak som slog mig.. Visst är det skruvar till 968an och inte "strap change"-systemet? Har nämligen sett bilder på båda varianterna.. Känns dock som att versionen med strap change systemet är någon prototyp som gått ut till recensenter då det står "LUMINOR 1950 BRONZE" på baklocket

Panerai-Submersible-Bronzo-PAM00968-1.jpg


panerai-bronzo-submersible-15.jpg
@azcii är det skruvar på grönzo och blånzo också?
 

Dtox

Omega
Näe, det var där det sket sig för mig. Min släkting ska resa en del nu framöver så han vågade inte beställa hem om det skulle bli någon försening och så var han borta. Men som @mårt skrev. Lär ju dyka upp på c24 vilken minut som helst ;)
Jag har precis lagt en beställning och åker till London och hämtar upp 1 ex Om allt går enligt planen och vem vet, mitt ex kanske hamnar i säljtråden här på forumet vad det lider.
 

Rulle

Audemars
De senaste 682 har inte glasbaksida men måttet 14.5 är för den med. Så kan nog stämma att det är den solida baksidan som gör den tunnare och därmed är 1055 och senaste 682 samma tjocklek.
om 1055 har samma boett som 973 och 683 så är den betydligt tunnare än 682!
prövade 682 och 683 häromdagen i en butik och skillnaden är stor pä tjockleken

atort plus till 683 för den är mycket tunnare och inte så jätte bulkig
kändes nästan som en 1392 på armen
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
om 1055 har samma boett som 973 och 683 så är den betydligt tunnare än 682!
prövade 682 och 683 häromdagen i en butik och skillnaden är stor pä tjockleken

atort plus till 683 för den är mycket tunnare och inte så jätte bulkig
kändes nästan som en 1392 på armen
"The 42mm-wide case is 14.37mm-thick and has a lug-to-lug measurement that’s just a tiny bit more than 50mm" enligt ablogtowatch också. Alltså samma som 682. Jäkligt märkligt om detta stämmer som sagt.

Aja nu kanske vi(jag) släpper det tills vi har 100% fakta ;)
 
Topp