• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Han är speciellt kritisk mot dagens Panerai.. Han tycker man återberättar historian helt fel och att "Radiomir 1940", "Luminor 1950" etc endast är påhitt. Men han brukar även gå hårt mot vintagepjäserna och säga att dessa egentligen är tillverkade av Rolex med tavlor från Panerai och borde räknas som Rolexklockor.

Med det sagt har han många artiklar jag finner extremt intressant.. Mycket han skriver låter väldigt logiskt och han är utan tvekan extremt kunnig inom området. Men jag tycker hans "personliga vendetta" mot Panerai ibland kan bli lite för mycket...

Ah ok, tråkigt, med det argumentet skulle väl det stå kinesiska fabriksnamn på samtliga "mode klockor".

Hans kunskap inom Angelusurverket är ju magisk, han verkar ju lägga enormt mycket tid på samtliga "artiklar", många bilder osv som är för mig är helt nya.

PAM911 på Mr Tip Top .. ett riktigt mjukt band som påminner om mina Mays-band

IMG_20191125_142617_991.jpg

Funderingar på submersible. 305, 1305, 389, 1389. För-nackdelar? Bärs dom olika?
305 resp 389 bärs/är väsentligt tjockare. 389 är en riktigt tjock mofo (dock grymt fin). Föredrar den vita subsekundvisaren på 305/389, men i mitt tycke smäller 1305/1389:s bättre "bärbarhet" högre.
Skillnaden i utseende mellan 1305 och 1389 är ju förstås en ren smaksak. Båda är förbaskat fina.. 1389 känns lite mer ovanlig iom. stavindex då detta är väsentligt mindre vanligt bland Panna-subbarna numera..

• Like
Reactions: MAV
1xxx är tunnare pga tunnare verk. Jag anser att de bärs avsevärt bättre.

305 resp 389 bärs/är väsentligt tjockare. 389 är en riktigt tjock mofo (dock grymt fin). Föredrar den vita subsekundvisaren på 305/389, men i mitt tycke smäller 1305/1389:s bättre "bärbarhet" högre.
Skillnaden i utseende mellan 1305 och 1389 är ju förstås en ren smaksak. Båda är förbaskat fina.. 1389 känns lite mer ovanlig iom. stavindex då detta är väsentligt mindre vanligt bland Panna-subbarna numera..
Tack för input!

Palle tog upp det mesta..

305 är den enda med "vad-vi-nu-än-ska-kalla-det"-glas som ger ripple-/ubåtseffekten.

Har även läst att 389 har krämigare index än 1389, vilket innebär att den oftast är lättare att matcha med band
Enligt vad jag har läst skall även rotorn i 1389 låta som ett tröskverk. Panerai borde göra manuella submersible utan datum, alternativt sälja ett kit så du kan klistra för datumhålet. Det är extremt sällsynt att jag inte vet vilket datum det är och skulle jag någon gång vakna utan att veta vilket datum det är så är det sannolikt att jag skulle ha supit bort klockan kvällen innan hur som helst.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp