• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej

behöver inputs....

1F1AE167-8173-4F94-82BD-A2F92C2DA610.jpeg

eller 682.....
E4DCD32B-B4AD-4982-A220-5689C1B3541F.jpeg

vad säger panelen???
683! Jag blev totalt kär när jag provade den för två veckor sen på Krons. Jag fick tyvärr inte provat 682 men på bild föredrar jag 683.
Sitter 682 lika bra så är det ju kanon dock, för 683 sitter verkligen som gjuten på armen - iaf på min arm.
En sak störde mig liiiite och det var grovheten i vridringen, jag antar att den har 60 klick eller? Jämför med Submariner (framför allt de 6-siffriga jag har/har haft) så fattas en del i känslan tyvärr. Det var dock det enda lilla aber jag märkte och jag kommer själv skaffa en 683 vad det lider. Ska bara bestämma mig för om nåt annat ska lämna först...

Bildbevis på perfektionen:
9DA9FD9F-E75A-4FC5-A970-9FB084C215AC.jpeg

Hur stor är skillnaden?
Testade båda och måste säga att jag inte märkte någon skillnad på armen.
prövade båda samtidigt hos en ad och skillnaden är stooor tycker jag!
683 bärs mer som en 1392 som jag visserligen endast prövat kort tid men den är mycket tunnare!

683 känns mer lik en bronzo med inlägget i vridringen och jag tror den blir snyggare på läder än en 682 men hey jag är noob så stryk den kommentaren...

enda som man kan sakna på 683 är den cleana dialen som 682 har!

Det finns två-tre saker som stör mig på 682an, den dåliga lumen, den extremt lättrepade vridringen samt det högljudda urverket. Vet att urverken skiljer åt och 692 har inhouse men tänker att richemontverket inte är dåligt eftersom det finns i många andra pannor och det är betydligt tystare än inhouseverket. Antar att lumen är lika sunkiga i samtliga modeller men inget jag kollat....
Förhoppningsvis är vridringen inte lika ömtålig med den keramiska ringen

Svårt val.... och är rätt osäker på vilken..är dock helt på det klara med att en av dem blir keeper eftersom jag inte vart så nöjd med en klocka tidigare, trots de saker som stör:)
Tänker att richemontverket är minst lika bra, lumen är väl det samma och sen är nog den keramiska ringen mycket tåligare (personligen tycker jag att den repiga beezeln är halva grejen). Tänk på tjockleken också, gör rätt stor skillnad på hur de bärs, tror det skiljer typ 1mm, 682=14 683=13.
Så det hela handlar nog om vilken du tycker om mest rent estetiskt och hur de känns på just din handled.

Tänker att richemontverket är minst lika bra, lumen är väl det samma och sen är nog den keramiska ringen mycket tåligare (personligen tycker jag att den repiga beezeln är halva grejen). Tänk på tjockleken också, gör rätt stor skillnad på hur de bärs, tror det skiljer typ 1mm, 682=14 683=13.
Så det hela handlar nog om vilken du tycker om mest rent estetiskt och hur de känns på just din handled.
När Richemont-verket sitter i Baume & Mercier har det 120h PR. De B&M modellerna ligger på ca 2.600 € kontra 983 på 9.500 €.

När Richemont-verket sitter i Baume & Mercier har det 120h PR. De B&M modellerna ligger på ca 2.600 € kontra 983 på 9.500 €.
Joo men vet du vad produktionskostnaden för panerai's inhouse verk är? Gör Panerai några ändringar/förbättringar på Richemont-verken innan det sätter i dem? Säger varken bu eller bä bara tänker om det finns någon konkret fakta på om det är bättre/sämre? Panerai lämnar väl samma garanti på klockor med Richemont-verk så kan ju inte vara så dåligt :)

En öppen fråga, kollade precis på Bark&Jack QA episode 12 på youtube. Där nämns Panerai som att märke gått genom en kris senaste året och tappat stort. Stämmer det enligt er?
På vilket sätt menar han i så fall...

Jag har inte märkt av detta på något sätt...

Joo men vet du vad produktionskostnaden för panerai's inhouse verk är? Gör Panerai några ändringar/förbättringar på Richemont-verken innan det sätter i dem? Säger varken bu eller bä bara tänker om det finns någon konkret fakta på om det är bättre/sämre? Panerai lämnar väl samma garanti på klockor med Richemont-verk så kan ju inte vara så dåligt :)
Säger inte att de är dåliga, för det vet jag inget om. Var mest ett konstaterande då det skiljer ca 70 brak mellan B&M och Pannan med samma urverk i. Såklart att en klockan består av mer, men ändå.

En öppen fråga, kollade precis på Bark&Jack QA episode 12 på youtube. Där nämns Panerai som att märke gått genom en kris senaste året och tappat stort. Stämmer det enligt er?
På vilket sätt menar han i så fall...

Jag har inte märkt av detta på något sätt...
Det verkar ha gått någon våg hos en del bloggare att det är dags att dissa Panerai. Jag tänker mig att antingen är de influerade av José Perez eller så är de köpta av / kåta på andra märken. Jag har för mig att CEO JMP nyligen sa att Panerai går mycket bra.

Joo, måste bara bli av med lite annat skit (läs Rolex) först... :D

Men va tycker du och resten av panelen, vad skulle vara okej att betala för just det där exemplaret?
Personligen skulle jag nog passa på just det exemplaret. Verkar ganska slitet och oxiderat. Det kostar redan 115.000kr inkl klubbavgift och skatt men excl frakt och då är inte reservationspriset uppnått.

Senast ändrad:
Lite svårt att hålla med om det han säger om finish då jag tittat på en hel del andra dyra klockor med macro och ofta hittar man "småfel". Dock mycket fina bilder på 968an :)

Lite svårt att hålla med om det han säger om finish då jag tittat på en hel del andra dyra klockor med macro och ofta hittar man "småfel". Dock mycket fina bilder på 968an :)
Fin clickbait titel.. Känns som lite otur med just det exet också.. jag har tagit massor av makrobilder på mina pannor och ingen har varit sådär illa, förutom min Pre-A1 som har oxiderade visare och trots allt listade typ 1/20 av vad bronzon listar idag när den kom 1997.

Sen som du säger.. Kolla t.ex. denna Richard Mille för 1 miljon SEK vid 1:32 .. Inte mycket bättre

upload_2019-11-25_10-25-28.png

Senast ändrad:
Fin clickbait titel.. Känns som lite otur med just det exet också.. jag har tagit massor av makrobilder på mina pannor och ingen har varit sådär illa, förutom min Pre-A1 som har oxiderade visare och trots allt listade typ 1/20 av vad bronzon listar idag när den kom 1997.

Sen som du säger.. Kolla t.ex. denna Richard Mille för 1 miljon SEK vid 1:32 .. Inte mycket bättre

upload_2019-11-25_10-25-28.png
Agreed. Känns dock som att folk älskar att hata på Panerai av olika anledningar, men att skylla på dålig finish är att greppa efter strån.

Agreed. Känns dock som att folk älskar att hata på Panerai av olika anledningar, men att skylla på dålig finish är att greppa efter strån.
Är inte Panerai lite som Hublot och Breitling, man ska inte riktigt gilla dem? sen spelar det ingen roll vad de släpper, man dömer utifrån märket.
Själv tycker jag det finns fina klockor av alla möjliga märken, liksom det finns trista.
Blir väl så när du är en "uppstickare" att man uppskattas för sin originalitet och arv o historia men senare, uppköpt och stor och man ska vara i finrummet så är man inte den där roliga underdogen längre och då ska det synas o letas fel allt det går.

Det verkar ha gått någon våg hos en del bloggare att det är dags att dissa Panerai. Jag tänker mig att antingen är de influerade av José Perez eller så är de köpta av / kåta på andra märken. Jag har för mig att CEO JMP nyligen sa att Panerai går mycket bra.
Hittade nyligen Perezcope, har hunnit läsa igenom en del men har inte fått nån känsla av att han är kritisk mot panerai? han har snarare lyckats få mig att bli mer sugen :)
eller är det nått han håller på med på instagram eller dylikt?

Gick ju igång på PAM673 och har därför lagt lite tid på att få tag på ett nytt ex.
Hittade en på C24 men annonsen var tydligen gammal och klockan såld. Finns en annons till men det är inte inom EU.

Någon som sett säljesannonser på andra ställen eller är den helt enkelt svår att få tag på?

Hittade nyligen Perezcope, har hunnit läsa igenom en del men har inte fått nån känsla av att han är kritisk mot panerai? han har snarare lyckats få mig att bli mer sugen :)
eller är det nått han håller på med på instagram eller dylikt?
Han är speciellt kritisk mot dagens Panerai.. Han tycker man återberättar historian helt fel och att "Radiomir 1940", "Luminor 1950" etc endast är påhitt. Men han brukar även gå hårt mot vintagepjäserna och säga att dessa egentligen är tillverkade av Rolex med tavlor från Panerai och borde räknas som Rolexklockor.

Med det sagt har han många artiklar jag finner extremt intressant.. Mycket han skriver låter väldigt logiskt och han är utan tvekan extremt kunnig inom området. Men jag tycker hans "personliga vendetta" mot Panerai ibland kan bli lite för mycket...

Tillbaka
Topp