• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sol i pannan, och pannan på armen :cigar:
image.jpg

Har provat Sub, GMT, Explorer 2 och kan omöjligt se mig själv bära dem inom någon snart framtid.
De känns som barnklockor. Bara mina 2 cent :)
Beror också på hur stora handleder man har och vad man är ute efter. Jag gillar personligen både stora och små klockor. Jag älskar min 112a, men är samtidigt sugen på att testa en lite äldre exp1 på läder. Kan tycka det ser snyggt och stiligt ut med små klockor med, speciellt om det är vintage. Men ja, en stor panna i samlingen är iaf ett måste!

Beror också på hur stora handleder man har och vad man är ute efter. Jag gillar personligen både stora och små klockor. Jag älskar min 112a, men är samtidigt sugen på att testa en lite äldre exp1 på läder. Kan tycka det ser snyggt och stiligt ut med små klockor med, speciellt om det är vintage. Men ja, en stor panna i samlingen är iaf ett måste!
Sjävklart är det väldigt subjektivt och de finns många som hoppar mellan 38 mm och 44 utan problem. Jag är tyvärr inte en av dem :(

Någon som kan rekommendera en bra urmakare som kan ta en titt på min 112a som inte vill dra upp längre?
Bor i Göteborg men kan så klart skicka.

Läste någonstans (det det va här på forumet) att när man ska välja sin första Panerai (läs instegsmodell) kan man inte få allt. Det är alltid minst en "komplikation"/funketion som saknas.

Va precis på Nymans och klämde lite (tyvärr inga bilder) och blev bara mer kär.
Det kommer nog bli så att jag kommer hugga en PAM 176 i framtiden. Tickar flest boxar inom budget.

Men efter att ha prövar lite olika modeller har jag kommit fram till att vad jag egentligen vill ha är
44mm
Luminor
Handdragen
Med datum
Med sekundvisaren
Och Titan.

Men just denna kombo finns inte till som "instegsmodell"
Men en Titan kommer det garanterat bli i alla fall!!

Det här ska bli kul!

Läste någonstans (det det va här på forumet) att när man ska välja sin första Panerai (läs instegsmodell) kan man inte få allt. Det är alltid minst en "komplikation"/funketion som saknas.

Va precis på Nymans och klämde lite (tyvärr inga bilder) och blev bara mer kär.
Det kommer nog bli så att jag kommer hugga en PAM 176 i framtiden. Tickar flest boxar inom budget.

Men efter att ha prövar lite olika modeller har jag kommit fram till att vad jag egentligen vill ha är
44mm
Luminor
Handdragen
Med datum
Med sekundvisaren
Och Titan.

Men just denna kombo finns inte till som "instegsmodell"
Men en Titan kommer det garanterat bli i alla fall!!

Det här ska bli kul!

Ett solitt val, tycker jag! Min 176:a hälsar.

Hej, jag kan väldigt lite om Panerai till att börja med så därför vänder jag mig till er redan frälsta hehe.
Två snabba frågor.
Finns det några sjyssta Panerai som är i storleken 40-42 mm? Alltså inga superstora.
Fråga två, är det realistiskt att hitta någon beg Panerai i fullset för runt 30 ?
Kanske dumma frågor men jag chansar :)

Hej, jag kan väldigt lite om Panerai till att börja med så därför vänder jag mig till er redan frälsta hehe.
Två snabba frågor.
Finns det några sjyssta Panerai som är i storleken 40-42 mm? Alltså inga superstora.
Fråga två, är det realistiskt att hitta någon beg Panerai i fullset för runt 30 ?

Nja
Nej
Att säga att det inte finns några sjyssta pannor i 40-42 är kanske inte helt sant men nästan... panerai sak vara stora.
http://www.panerai.com/en/search.ht...=42+mm&material=0&color=0&setTop=setTopSearch
Mellan 30-40 hittar du säker någon instegsmodell men vill du inte åka på service direkt är det nog närmare 40...

Två snabba frågor.
Beror på om du är på jakt efter Luminor eller Radiomir. Finns några trevliga Luminor på 42mm; kan dock upplevas lite höga i relation till diametern. Finns däremot några oerhört trevliga Radiomir på 42 mm som också är slimmade och fina; pam512 och efterträdaren 574 är sådana exempel.
Dem hittar du dock inte för 30k..
Med lite tur kanske du kan få fatt på en 512:a för runt 45k..

Två snabba frågor.
Tycker du bör prova en 44. De känns faktiskt inte så stora som det låter. Visst är Panerai en stor klocka men formen på den gör att den känns behaglig trots storleken. LUMINOR 44mm känns mindre än Rolex 42 mm

Tycker du bör prova en 44. De känns faktiskt inte så stora som det låter. Visst är Panerai en stor klocka men formen på den gör att den känns behaglig trots storleken. LUMINOR 44mm känns mindre än Rolex 42 mm
Bra tips! Hoppas att någon tar med en sån på en gtg snart :) finns väl en hel del pannor här på forumet :)

Håller med men man bör ha koll på vad man provat om man sen köper på distans, en Luminor 1950 är betydligt klumpigare att bära än en "modern" tycker jag.

Senast ändrad:
A
Två snabba frågor.
Använd chrono24.com. Välj Panerai/diameter 40 mm och 42 mm och vips så har du en del att välja på.

Det finns två boetter, en som heter 1950-case och en betarini. De är båda moderna.
Visst är det så, dock så står det sällan eller aldrig Bettarini i annonser utan endast Luminor eller Luminor 1950 (en nutida flirt med den första generationen Luminor case som kom 1949/50). Bettarini casen blev väl till långt senare?

Hursom har en av varje sort, Bettrinin är favorit att bära men 1950'n är trevligat att titta på imho.

Tillbaka
Topp