• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu vet jag inte exakt vad de använder för material till stoppning men risken finns att det torkar långsammare än lädret och börjar mögla alternativt tappar sina egenskaper. Sen är det ju som med läderskor, helst inte använda samma par två dagar i rad utan låta lädret torka i lugn och ro.

Sen är det nog ändå så som @kmg säger att det nog håller längre om man inte badar med det.
Men det är ju coolare att bada med det...

Om man låter bandet torka komplett efter ser jag inte problem med det?

Vad är risken om man ändå badar med ett vintageband? Att det ser mer vintage och patinerat ut gör väl inte saken sämre. Jag köper resonemanget med stoppning dock.

Jag fick ett brev från Sanders med ett band jag köpte av honom att vatten var inga problem, däremot var tvål och andra lösningsmedel ett big no no

Ett välskött läderband är ju inga problem oavsett ålder men ett gammalt torrt slitet riskerar ju att bli sämre av vatten.
Jag känner att jag ska experimentera lite på ämnet i sommar. Tills dess får ni luta er mot @Hoffa empiriska studier kring bastubad:)

Vad är risken om man ändå badar med ett vintageband? Att det ser mer vintage och patinerat ut gör väl inte saken sämre. Jag köper resonemanget med stoppning dock.

Jag fick ett brev från Sanders med ett band jag köpte av honom att vatten var inga problem, däremot var tvål och andra lösningsmedel ett big no no
Testa ta två likadana bitar läder. Blöt ner det ena och låt det torka. Upprepa. Jämför storlek, struktur etc så ska du se att bandet kommer att förändras. Finns ju en anledning till att man behandlar exempelvis skor. Men ingen som avlider om man badar med läderband, däremot ska man vara medveten om att det kan krympa.

Testa ta två likadana bitar läder. Blöt ner det ena och låt det torka. Upprepa. Jämför storlek, struktur etc så ska du se att bandet kommer att förändras. Finns ju en anledning till att man behandlar exempelvis skor. Men ingen som avlider om man badar med läderband, däremot ska man vara medveten om att det kan krympa.
Vilket är skälet till att band på vintage-pannor ofta är smalare än bredden mellan hornen.

0BB0F743-2B34-4495-BD6E-BFFF7991969B.jpeg

Jag trodde du behövde koka lädret för att det skulle krympa. Att det blir mjukare förstår jag, så gör väl skomakarna när de aka lästa ut skor men att blöta-torka visste jag ej att det skulle krympa

Tillbaka
Topp