• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med!
44mm Luminor med "Bettarinicase" är ikoniska klockor från Panerai och ett klassiskt insteg, samtidigt som många även återvänder till dessa modeller även senare. Kolla in 111/112, 510/560, 914/915 eller varför inte 590? Det finns även enklare och egentligen mer instegsvänliga referenser som 773/774/776/777 och även tidigare klassiska föregångare till dessa. De saknar sandwich-tavlan men har logga och mycket DNA.

Ett val som jag tycker du ska nörda lite i är om du vill ha med sub-sekund eller inte. Tavlan blir oftast renare och mer balanserad utan, medans en sekundvisare förstås har en funktion på en klocka. Valet är ditt :)

jag slår en trumma för 590 också - oerhört nöjd med min
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nya kläder till 025:an. Jobba hemma för med sig ett visst behov av att göra lite andra grejer:)
36DC2BB9-A847-43A5-958E-A1429B3D4034.jpeg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Hej,

Är fullständigt grön och har (ännu) inte ägt någon Panna. Men det skall de ändras på förhoppningsvis.

Vilken är den vanligaste instegspannan? (tänk typ Speedy 005) :) Eller var skall man börja, verkar ju finnas hur mycket som helst! :) är nog inne på kronskyddet, så typ Luminor eller Sub?

Tack på förhand!
Du har fått många bra förslag. Men jag skulle även överväga pam00000 och pam 01000 (förutsatt att du gillar logga på tavlan).
 

kmg

Patek
2-Faktor
Några bilder till. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska snygga till kanterna eller behålla som det är.
188FBD39-BED6-4BB6-AFBA-880276A392F7.jpeg
7599053B-EFBD-42B7-A88F-56A5F5E82080.jpeg
5DC40771-AD5E-42E4-98DB-2CBE40D60B79.jpeg
Röstar för behåll. Men som lädernovis undrar jag om de kommer fransa upp sig och bandet gå sönder? Eller vad händer om man lämnar råa kanter sådär? Finns det någon mellanväg där man behåller looken men får tåligare kanter?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Röstar för behåll. Men som lädernovis undrar jag om de kommer fransa upp sig och bandet gå sönder? Eller vad händer om man lämnar råa kanter sådär? Finns det någon mellanväg där man behåller looken men får tåligare kanter?
Som läderanvändarerfaren så kan jag berätta att jag har många band med sådana råa kanter och det händer i stort sett ingenting över tid.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror mest det är en utseendegrej men det är klart att det blir någon slags svag länk på bandet om man lämnar kanterna obehandlade. Just det här lädret är ju behandlat på något sätt med olja för att få effekten på ytan som gör att det håller ihop lite bättre så risken känns lite mindre.

Det får vara så länge så ser vi var det tar vägen:)

Röstar för behåll. Men som lädernovis undrar jag om de kommer fransa upp sig och bandet gå sönder? Eller vad händer om man lämnar råa kanter sådär? Finns det någon mellanväg där man behåller looken men får tåligare kanter?

Som läderanvändarerfaren så kan jag berätta att jag har många band med sådana råa kanter och det händer i stort sett ingenting över tid.

Ok. Vet dock att vissa som gör band inte alltid är så sugna på att lämna kanterna råa med hänvisning till hållbarheten.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tog ett beslut idag, samlade ihop tillbehören, kvitton, värderingscert m.m. samt satte på original-bandet (hugaligen!). Det är dags för 613 att lämna. :bag: Om någon är intresserad och vill ha ett mycket bra pris så hör av er, annars tänkte jag sälja det här nyservade underverket utanför KS. :(

IMG_6385.jpeg


Det var den här tråden som fick mig att upptäcka klockan för några år sedan. https://www.tapatalk.com/groups/paneristi/new-special-edition-pam-613-t173579.html
 

Aston

Panerai
Att köra på fel arm, eller? För min del handlar det om att jag behöver mer bekväma band på högerarmen, för den är ovan vid att bli plågad. :D
För min del är det ”rätt” arm (vänsterhänt). Det är jobbigt att behöva ta av klockan bara för att slå i en spik. MEN nu behöver jag ju en ny Panerai left-handed:(
 
Topp