• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag och 26an har varit på par terapi idag och bestämt oss för att fortsätta, hon får helt enkelt acceptera att jag inte kan hålla mig till bara en utan behöver omväxling. Hon har nu lovat att det är ok så hon har fått lämna säljforumet 😍😉

PS. Vi har vinter...
20210112_203506.jpg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har börjat bli lite sugen på att testa en Panerai för första gången. För mig som aldrig tidigare ens kollat åt det hållet kan jag behöva lite hjälp av er proffs😁

Har tänkt mig en Pannamax på:
  • Max 44mm (helst 42mm)
  • Max 14-15mm tjock
  • Manuellt urverk, minst 3 dagars power reserve
  • Minst 10ATM
  • Max budget (för en begagnad) ca 30-35k

Vilka modeller skulle jag då kunna kolla närmare på, om det ens finns något som passar mig i den prisklassen?

Uppskattar alla tips jag kan få då jag är helt lost och tycker det verkar finnas miljoner av olika refereser som för mitt otränade öga ser likadana ut😂
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har börjat bli lite sugen på att testa en Panerai för första gången. För mig som aldrig tidigare ens kollat åt det hållet kan jag behöva lite hjälp av er proffs😁

Har tänkt mig en Pannamax på:
  • Max 44mm (helst 42mm)
  • Max 14-15mm tjock
  • Manuellt urverk, minst 3 dagars power reserve
  • Minst 10ATM
  • Max budget (för en begagnad) ca 30-35k

Vilka modeller skulle jag då kunna kolla närmare på, om det ens finns något som passar mig i den prisklassen?

Uppskattar alla tips jag kan få då jag är helt lost och tycker det verkar finnas miljoner av olika refereser som för mitt otränade öga ser likadana ut😂

Kliv på 44mm på en gång, både 111 och 112 är två bra contenders som första panna. Kolla in https://watchbase.com/ och sök på dina kriterier och låt letandet börja.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har börjat bli lite sugen på att testa en Panerai för första gången. För mig som aldrig tidigare ens kollat åt det hållet kan jag behöva lite hjälp av er proffs😁

Har tänkt mig en Pannamax på:
  • Max 44mm (helst 42mm)
  • Max 14-15mm tjock
  • Manuellt urverk, minst 3 dagars power reserve
  • Minst 10ATM
  • Max budget (för en begagnad) ca 30-35k

Vilka modeller skulle jag då kunna kolla närmare på, om det ens finns något som passar mig i den prisklassen?

Uppskattar alla tips jag kan få då jag är helt lost och tycker det verkar finnas miljoner av olika refereser som för mitt otränade öga ser likadana ut😂
Jag säger som @metamorfos ... gå på 44mm. Det är klurigt att hitta vettiga modeller mindre än 44mm som har manuellt urverk och är max 14-15mm tjock (eller rättare sagt, sitter vettigt på armen och inte är en s.k. "boll på snöre").

000, 005, 111, 112, 914, 915 ... etc.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Har börjat bli lite sugen på att testa en Panerai för första gången. För mig som aldrig tidigare ens kollat åt det hållet kan jag behöva lite hjälp av er proffs😁

Har tänkt mig en Pannamax på:
  • Max 44mm (helst 42mm)
  • Max 14-15mm tjock
  • Manuellt urverk, minst 3 dagars power reserve
  • Minst 10ATM
  • Max budget (för en begagnad) ca 30-35k

Vilka modeller skulle jag då kunna kolla närmare på, om det ens finns något som passar mig i den prisklassen?

Uppskattar alla tips jag kan få då jag är helt lost och tycker det verkar finnas miljoner av olika refereser som för mitt otränade öga ser likadana ut😂

Kliv på 44mm på en gång, både 111 och 112 är två bra contenders som första panna. Kolla in https://watchbase.com/ och sök på dina kriterier och låt letandet börja.
Skulle vilja lägga till att det nog är så att utbudet i 30-35k klassen är i princip noll, tittar du 38-45k så är det troligare att du hittar ngt vettigt.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kliv på 44mm på en gång, både 111 och 112 är två bra contenders som första panna. Kolla in https://watchbase.com/ och sök på dina kriterier och låt letandet börja.

Jag säger som @metamorfos ... gå på 44mm. Det är klurigt att hitta vettiga modeller mindre än 44mm som har manuellt urverk och är max 14-15mm tjock (eller rättare sagt, sitter vettigt på armen och inte är en s.k. "boll på snöre").

000, 005, 111, 112, 914, 915 ... etc.

Skulle vilja lägga till att det nog är så att utbudet i 30-35k klassen är i princip noll, tittar du 38-45k så är det troligare att du hittar ngt vettigt.
Tack för svar! Ska börja kolla runt lite, men låter som att det är 44mm jag ska satsa på om jag väl ska testa Panerai. Tycker att jag ha dett en del Panerai en bit under 40k, men kanske får vara öppen för att gå upp lite i pris.
 

Ducati996

Cartier
Tack för svar! Ska börja kolla runt lite, men låter som att det är 44mm jag ska satsa på om jag väl ska testa Panerai. Tycker att jag ha dett en del Panerai en bit under 40k, men kanske får vara öppen för att gå upp lite i pris.
Kul att se att det finns fler som jag som är sugen på Panerai, har aldrig ägt någon men nu är det dags, finns så sjukt mycket snygga modeller men vill ha den clean 👍
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kul att se att det finns fler som jag som är sugen på Panerai, har aldrig ägt någon men nu är det dags, finns så sjukt mycket snygga modeller men vill ha den clean 👍
Ja då är vi två! Precis som dig vill jag ha en clean, typ någon av dessa:
4C35620D-8F40-4A87-82B8-7E5BFC82BCE1.jpeg
E4688773-3521-4694-B967-CA19EB6568A9.jpeg

Min fråga till er Panerai-ägare är hur Luminor 44mm känns storleksmässigt jämfört med 45mm Radiomir?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
45mm Radiomir bärs klart mindre.
Vilken tur, för jag tycker nog att Radiomir tilltalar mig mer än vad Luminor gör i dagsläget. Verkar som att en ny Radiomir går loss på ca 45k (PAM00753). Känns som att den bockar i alla mina ”krav” också:
3 dagar PR, 10ATM, 12,7mm tjock.
Vad tycker panelen, är PAM00753 en vettig instegsklocka?
 

Ducati996

Cartier
Vilken tur, för jag tycker nog att Radiomir tilltalar mig mer än vad Luminor gör i dagsläget. Verkar som att en ny Radiomir går loss på ca 45k (PAM00753). Känns som att den bockar i alla mina ”krav” också:
3 dagar PR, 10ATM, 12,7mm tjock.
Vad tycker panelen, är PAM00753 en vettig instegsklocka?
Har aldrig fattat det med instegsklocka?
Bättre att köpa någon som tilltalades fullt ut annars kommer man aldrig bli nöjd
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har aldrig fattat det med instegsklocka?
Bättre att köpa någon som tilltalades fullt ut annars kommer man aldrig bli nöjd
Kanske för att först och främst testa om modellen ens är något för mig? Tycker absolut den tilltalar mig fullt ut, sedan menar jag mer att den får väl anses som en ”instegsklocka” då det är en av de billigaste Panerais?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vilken tur, för jag tycker nog att Radiomir tilltalar mig mer än vad Luminor gör i dagsläget. Verkar som att en ny Radiomir går loss på ca 45k (PAM00753). Känns som att den bockar i alla mina ”krav” också:
3 dagar PR, 10ATM, 12,7mm tjock.
Vad tycker panelen, är PAM00753 en vettig instegsklocka?
Kör. Det blir bra. Sen kommer du inse att du vill ha en 720. Men det är sen. :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Vilken tur, för jag tycker nog att Radiomir tilltalar mig mer än vad Luminor gör i dagsläget. Verkar som att en ny Radiomir går loss på ca 45k (PAM00753). Känns som att den bockar i alla mina ”krav” också:
3 dagar PR, 10ATM, 12,7mm tjock.
Vad tycker panelen, är PAM00753 en vettig instegsklocka?
Det är absolut en bra instegare. Kika gärna på en beg 380 också som borde gå att få för strax över 30k. Vill du ha sandwich är 183 riktigt trevlig också..
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kör. Det blir bra. Sen kommer du inse att du vill ha en 720. Men det är sen. :)

Det är absolut en bra instegare. Kika gärna på en beg 380 också som borde gå att få för strax över 30k. Vill du ha sandwich är 183 riktigt trevlig också..
Tack för era tips👍 Då vet jag att 00753 kan vara ett vettigt alternativ till att börja med! Ska även hålla utkik efter 380 och 183😃
 
Topp