• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det du refererar till kallas Bettariniboetten. Den är kantigare, men den sitter samtidigt platt på handleden, så den "bärs" något mindre än 1950-boetten i 44mm (ex. 1312, 1392s storebror).
Undrar du om det finns en 422 i Radiomir-form med wirelugs? Allt är ju relativt. :) Här är så gott som hela listan: https://watchbase.com/panerai/radiomir
1392 har ungefär samma boettform och hörn som 422 och klassiska radiomirs. Och du vet att 422 är 47mm, så om du tyckte en bettarini var för stor ... :)
Tja, 183 tex är ju inte så dum...🥰

Och och 721 gillar att vi har både snö, sol, och brunt slask.

02DE968C-DFA9-45CD-B407-FCB741CEC106.jpeg

190 eller 346 har du två 45 mm radiomir med sandwich, sekund, guldvisare och i 346 också datum om du gillar det:)

Tänkte liksom mer på den här boetten, 0001 som exempel, men jag är helt novis även om jag gillar Pam som fasen. Att det blev en 1392 var mest för datum och 42mm faktiskt, har ägt en Beverly Hills tidigare och den var för stor tycker jag, men all har vi olika preferenser 😊. Tycker ”klassisk” Radiomir också är helgrym. Finns det en sådan 422? Sett den förut i tråden, apa grym 👍.
1392 har lite för ”kantiga” hörn....
A0163321-29BE-446B-BD8C-53A1B62087BD.jpeg

Ställde frågan nedan i värdegtråden men jag lägger in den här också:

Vad ligger en fin 2-3 år gammal Panerai Luminor Marina 1950 ref1392 på?

vad är lug 2 lug måttet på luminor 42 mm?
Tips på annan bra trevlig panna med inte allt för våldsamt stort lug to lug mått?

Ställde frågan nedan i värdegtråden men jag lägger in den här också:

Vad ligger en fin 2-3 år gammal Panerai Luminor Marina 1950 ref1392 på?

vad är lug 2 lug måttet på luminor 42 mm?
Tips på annan bra trevlig panna med inte allt för våldsamt stort lug to lug mått?

Fråga 1: Använd google, kolla in vad de tar för dem på Chrono24, kolla Secondhander och ebay, samt de 1392 som sålts här tidigare.

Fråga 2: L2L är 51,5mm, vilket skiljer blott 1,5-2mm från 44mm Luminor.

Fråga 3: Titta på Radiomir 45mm eller Radiomir 42mm (och då menar jag inte de med horn (s.k. 1950) utan de med wirelugs (s.k. 1936)) som 610 (49,5mm) eller 337 (48,5mm). Om du fortfarande vill ha med kronskydd så är det en gammal 40mm Luminor, typ 048, du får titta efter, eller bara köra Luminor Due direkt. De finns ner till 38 mm.

Fråga 1: Använd google, kolla in vad de tar för dem på Chrono24, kolla Secondhander och ebay, samt de 1392 som sålts här tidigare.

Fråga 3: Titta på Radiomir 45mm eller Radiomir 42mm (och då menar jag inte de med horn (s.k. 1950) utan de med wirelugs (s.k. 1936)) som 610 (49,5mm) eller 337 (48,5mm). Om du fortfarande vill ha med kronskydd så är det en gammal 40mm Luminor, typ 048, du får titta efter, eller bara köra Luminor Due direkt. De finns ner till 38 mm.
Sorry! Jag var 2 sekunder sen på bollen

Det här gjorde mig lite förvånad när jag av en slump såg annonsen, så jag ville kolla hur det ser ut med "Luminor Marina Boutique Edition"-beståndet på KS. Ping @Christopher :)

Skärmavbild 2021-02-11 kl. 16.50.58.png

Jag har en 416, dvs. en Beverly Hills. Om jag inte är ute och seglar så har jag sett en till 416 swisha förbi här, någon på plats som fortfarande har den? Och sen är jag säker på att vi haft en annan referens av denna serie på KS, men jag tror inte det var en Milano. Någon som kan fylla i? :) Om inte så får den här posten vara en introduktion för er som inte hade en aning om serien. :D Kort sagt, samma framsida, sjuttiotolv baksidor ungefär.

1613058912856.png
Väldigt sen på pucken men jag har en 411
@Christopher något speciellt med Milano-gravyren du gillar? Tavlan är riktigt bra och kul med lilla grisen som detalj på dom boutique editionerna

Paniken! Köp en lott och gå vidare
Får nog köpa flera. Råkade svänga vänster in på Odengatan från Torsgatan igår. Där har dom nyligen satt upp förbudsskylt mot detta. Halvvägs in i svängen ser jag, i backspegeln, polisbilen som ligger bakom mig. Jag kom undan med en lektion i trafikregler och slapp boten på 1000kr. Den kommer jag inte göra om, jag kommer också kolla skruvarna bättre i fortsättningen.

Får nog köpa flera. Råkade svänga vänster in på Odengatan från Torsgatan igår. Där har dom nyligen satt upp förbudsskylt mot detta. Halvvägs in i svängen ser jag, i backspegeln, polisbilen som ligger bakom mig. Jag kom undan med en lektion i trafikregler och slapp boten på 1000kr. Den kommer jag inte göra om, jag kommer också kolla skruvarna bättre i fortsättningen.
Haha ja då kan du ringa svenska spel och säga att du tar deras lager.
Bara att tacka för denna veckan, gå och lägga sig och hoppas på nästa vecka blir lika bra!

Väldigt sen på pucken men jag har en 411
@Christopher något speciellt med Milano-gravyren du gillar? Tavlan är riktigt bra och kul med lilla grisen som detalj på dom boutique editionerna
411 är också trevlig, Firenze är en underbar stad skulle nästan kunna överväga en sådan :) Milano är en plats som har stor betydelse för mig.
Jag jobbade, studerade och upptäckte Panerai där samt köpte min första riktiga klocka - PAM111

Därför skulle jag mer än gärna lägga vantarna på en 428..

411 är också trevlig, Firenze är en underbar stad skulle nästan kunna överväga en sådan :) Milano är en plats som har stor betydelse för mig.
Jag jobbade, studerade och upptäckte Panerai där samt köpte min första riktiga klocka - PAM111

Därför skulle jag mer än gärna lägga vantarna på en 428..
Förstår dig!
Lite åt samma håll varför jag valde 411, mycket minnen till Florens!
Bara hålla ögonen öppna. Jag köpte min på c24, dock till överpris men hoppas att det blir en keeper 😊

Tack för svar!

förstår iofs också var jag ska söka priser, men min erfarenhet av c24 är att mycket ligger högt. Tycker också att det är väldigt spretiga priser på modeller och utföranden som jag uppfattar som väldigt lika. Jag är ju dock ingen paneristi (än) så ser ju inte det som är uppenbart för en med koll

skulle gärna ha en panerai med l2l på under 50mm och jag kan tänka mig att lägga 50, men hellre ner mot 40. Vad bör man blicka mot då?

Är den ovanlig? Eller mindre omtyckt?
Den här såldes här på forumet för ngn vecka sedan...

Den här såldes här på forumet för ngn vecka sedan...
Även denna alldeles nyligen...

Tack för svar!

förstår iofs också var jag ska söka priser, men min erfarenhet av c24 är att mycket ligger högt. Tycker också att det är väldigt spretiga priser på modeller och utföranden som jag uppfattar som väldigt lika. Jag är ju dock ingen paneristi (än) så ser ju inte det som är uppenbart för en med koll

skulle gärna ha en panerai med l2l på under 50mm och jag kan tänka mig att lägga 50, men hellre ner mot 40. Vad bör man blicka mot då?
Låt oss vända på det hela. Priserna här på KS ligger rejält lågt. Priserna på c24 tycker jag matchar i mångt och mycket vad man ser på diverse andra begagnat-forum för paneraitomtar.

Tack för svar!

Alltså. Jag tycker på riktigt du ska vända på funderingen. Hur vill du att din blivande Panerai ska vara och se ut?

Min personliga åsikt är att de äldre 40mm Luminorpannorna är på tok för tjocka relativt längden/bredden. Men är man van vid Omega PO (senare modeller) så gillar man kanske boll på snöre-känslan. Så, gå inte bara på horn till horn-måttet.

Så, vad är viktigt för dig mer än bara att det står Panerai på tavlan och att längden är kort?

Tillbaka
Topp