• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ping @mårt @Startpistolen

Efter mycket letande lyckades jag hitta denna fina 428 (Milano boutique edition) intill mint condition, bilden blev mycket snabb och där av blev den ganska osexig och med damm på glaset. Men med många fina minnen från Milano blir denna definitivt en keeper.

Juste, måste nämna.. Certet är daterat min födelsedag för ca. 8 år sedan, erhm.. sjukt..

thumbnail_20210319_201702.jpg
Kul! Grattis. Nöjd med baksidan?

Vad är en värdig uppgradering från en 510?
Är sugen på att testa en ny panna då denna varit med ett tag nu. Jag är egentligen riktigt nöjd med den och den tickar alla boxar. Skulle vilja ha sandwich tavla och tagit bort ”8 days” raden annars är den perfekt.
Har från och till varit lite sugen på att testa en sub 683 eller 682 men är lite tveksam.
6D689321-64F9-437D-9DBF-BD5F25DFF7DC.jpeg
Inte så ofta vi pratar om den serien i tråden men har du funderat på 44mm 1950, typ 1312 och alla dess nya kompisar? Jag vet att det är datum och automat, men boetten är riktigt nice (de nya fyrsiffriga i alla fall).

Ping @mårt @Startpistolen

Efter mycket letande lyckades jag hitta denna fina 428 (Milano boutique edition) intill mint condition, bilden blev mycket snabb och där av blev den ganska osexig och med damm på glaset. Men med många fina minnen från Milano blir denna definitivt en keeper.

Juste, måste nämna.. Certet är daterat min födelsedag för ca. 8 år sedan, erhm.. sjukt..

thumbnail_20210319_201702.jpg
Stort grattis!

Inte så ofta vi pratar om den serien i tråden men har du funderat på 44mm 1950, typ 1312 och alla dess nya kompisar? Jag vet att det är datum och automat, men boetten är riktigt nice (de nya fyrsiffriga i alla fall).
Tack, nej jag vet att sub har en egen tråd numera.
Ja det är väl 1950 som ligger närmst till hands och att det är automat gör väl inte jätte mycket egentligen fast att det är lite mysigt med manuella verk :)
Har dock lite svårt för datumet men det kanske är en vanesak.

Tack, nej jag vet att sub har en egen tråd numera.
Ja det är väl 1950 som ligger närmst till hands och att det är automat gör väl inte jätte mycket egentligen fast att det är lite mysigt med manuella verk :)
Har dock lite svårt för datumet men det kanske är en vanesak.
Jag menade alltså inte submersible som serie... utan bara om du övervägt 1950 44mm-serien, vilken vi inte snackar så mycket om här tyvärr.

Är sugen på att testa en ny panna då denna varit med ett tag nu. Jag är egentligen riktigt nöjd med den och den tickar alla boxar. Skulle vilja ha sandwich tavla och tagit bort ”8 days” raden annars är den perfekt.
Har från och till varit lite sugen på att testa en sub 683 eller 682 men är lite tveksam.
En uppgradering handlar väl mest om att "uppgradera utseende" om du är sugen på ngt nytt och då är det ju ditt tycke och smak, för du har ju en riktigt bra och omtyckt klocka. Sitter bra, bra verk, mkt "Panerai" osv... så väldigt många med samma case är varianter. Jag gillar det gamla caset ex 111, 005, 390 etc men det är ju egentligen "enklare" klockor sett till verk men återigen tycke och smak.

233 med 1950 case är en riktigt bra 44mm med lite GMT, PR, datum, sandwich och ett otroligt trevligt kupat glas och sitter riktigt bra.

Och Submersible som du nämnde är också fantastiska även om jag aldrig haft någon 42mm. Och sen finns ju många trevliga 47mm såklart och Radiomir...

• Like
Reactions: DIR
Jag menade alltså inte submersible som serie... utan bara om du övervägt 1950 44mm-serien, vilken vi inte snackar så mycket om här tyvärr.
Jag tittar ofta tillbaka på 1950 44mm med de nyare verken. Panerai har under året släppt en del kul där, och boetten är verkligen bra. Det är lite trist att man inte har kört lite enklare tavlor (mer åt Due eller Rad1940 45mm), men det är fortfarande sjukt bra klockor. Och jag tycker på riktigt att vi pratar lite för lite om dem här :)

Jag tror personligen att 682, 683 och andra 42mms 1950 subbar kommer kännas rätt små om du trivs med storleken på din 510. Detta betyder dock inte att du inte kommer trivas med en, mer bara så du är beredd på det :) I och med vridringen blir tavlan väldigt små på de och det gör att klockan upplevs jätteliten.

Du har ju annars (1)024, 025, 170 etc om du är sugen på sub. Jag har själv länge varit sugen på en 025 med tritiumtavla. @Matts har en och jag tycker den är asnice

Jag tror personligen att 682, 683 och andra 42mms 1950 subbar kommer kännas rätt små om du trivs med storleken på din 510. Detta betyder dock inte att du inte kommer trivas med en, mer bara så du är beredd på det :) I och med vridringen blir tavlan väldigt små på de och det gör att klockan upplevs jätteliten.

Du har ju annars (1)024, 025, 170 etc om du är sugen på sub. Jag har själv länge varit sugen på en 025 med tritiumtavla. @Matts har en och jag tycker den är asnice
Good point. Jag chippar in med att jag tycker 47mm Luminor är lite för stort för mig, och har insett att det är kombinationen av horn-till-horn-längd och storlek på urtavlan. Ta bort hornen (pam 720) och det känns bra. Ta bort den stora urtavlan (pam 692) och det känns bra. Så, att minska både horn-till-horn-längd och storlek på urtavlan i bytet från 44mm bettarini till 42mm submersible, det kommer som @azcii säger kännas som en väldigt stor skilnad.

I jakten på en Radiomir så har jag fått upp ögonen för ytterligare en referens, nämligen 292.

1. Positiva/negativa erfarenheter av keramiska klockor? Tänker mest på hur stryktålig det är.
2. Någon som vet hur lätt en keramisk blir "chippad".
3. Då står valet mellan 183 och 292, vilken av dessa anser ni vara bäst?

I jakten på en Radiomir så har jag fått upp ögonen för ytterligare en referens, nämligen 292.

1. Positiva/negativa erfarenheter av keramiska klockor? Tänker mest på hur stryktålig det är.
2. Någon som vet hur lätt en keramisk blir "chippad".
3. Då står valet mellan 183 och 292, vilken av dessa anser ni vara bäst?
Positiva erfarenheter här ... bara ... de har känts stryktåliga nog. Har läst om några få chippade, men föreställer mig att vi hör om de dåliga fallen (som med trasiga BMGs) men egentligen är det inga stora problem. Har förstått det som att Panerai byter hela case:t utan att det kostar som att byta ett stålcase också, men vet egentligen inte.

I valet mellan 183 och 292 skulle jag valt 613. :D Nej, men allvarligt. Mitt största skäl till att sälja min 613 var att det är svårare att matcha ett svart case med band. Ett stål(färgat)case är klart enklare. So take that into consideration.

Ahh jag som misstolkade dig :)
Ja 1950 är heller inte så omtalade här i tråden.

En uppgradering handlar väl mest om att "uppgradera utseende" om du är sugen på ngt nytt och då är det ju ditt tycke och smak, för du har ju en riktigt bra och omtyckt klocka. Sitter bra, bra verk, mkt "Panerai" osv... så väldigt många med samma case är varianter. Jag gillar det gamla caset ex 111, 005, 390 etc men det är ju egentligen "enklare" klockor sett till verk men återigen tycke och smak.

233 med 1950 case är en riktigt bra 44mm med lite GMT, PR, datum, sandwich och ett otroligt trevligt kupat glas och sitter riktigt bra.

Och Submersible som du nämnde är också fantastiska även om jag aldrig haft någon 42mm. Och sen finns ju många trevliga 47mm såklart och Radiomir...
Ja det är sant uppgradering var kanske inte rätt ordval då det enbart handlar om utseendet.
Jag är väldigt kluven då jag är sugen på att testa något nytt men samtidigt överlag också väldigt nöjd med min 510.
Att gå upp till 47mm känns för stort då man inte har alltför grova handleder :)

Tack det har jag faktiskt inte riktigt reflekterat över att vridningen tar så pass mycket mer plats på en 683.
Bra insikt då jag får se till och testa en innan om man skulle få för sig att slå till.

Tack det har jag faktiskt inte riktigt reflekterat över att vridningen tar så pass mycket mer plats på en 683.
Bra insikt då jag får se till och testa en innan om man skulle få för sig att slå till.
Jag vet inte om det är overkill, men jag brukar sno lite bilder från Panerais produktkatalog och lägga bredvid varandra (med lite mätande och skalande), och då blir det här väldigt tydligt. Exempel:
1616234187955.png

Då tycker jag det blir tydligare hur mycket presence man får på klockan. Det är klart att fler faktorer spelar in, men jag brukar börja där. :)

Jag vet inte om det är overkill, men jag brukar sno lite bilder från Panerais produktkatalog och lägga bredvid varandra (med lite mätande och skalande), och då blir det här väldigt tydligt. Exempel:
1616234187955.png

Då tycker jag det blir tydligare hur mycket presence man får på klockan. Det är klart att fler faktorer spelar in, men jag brukar börja där. :)
Tack, riktigt grymt och tydlig ju :)
Vad är den andra från vänster för ref? Antar att det är någon form av en special edition?

Tack, riktigt grymt och tydlig ju :)
Vad är den andra från vänster för ref? Antar att det är någon form av en special edition?
Betänk att 47mm 692 vs 44mm vit 602 bettarini där redan ger en tydlig skillnad i hur mycket plats vridringen tar. 42mm submersible lär vara mycket liten. :)

Long time no see...! Det är precis som @peterc säger! Men vi har saknat dina bilder.
Fasiken vad jag saknar Panerai....

Snickra ihop en snygg och modern Paneristi Sweden logga värdig sitt namn som går att applicera på ex strap mm så är du välkommen tillbaka 😂😍 några alternativ vore bra så kan vi ha omröstning...

Eller det kanske är så att det finns en ordförande som bestämt att det ska se ut som det gör nu? Vad vet jag...

Intressant frågeställning som många hamnar i efter sin första Panerai (som i regel är en Bettarini)

Första frågan är väl om det är en utökning av samlingen eller att byta upp sig. Du vill byta upp dig och då finns ju Bettariniboetten kvar som alternativ. Uppgradering av Bettarini i ditt fall är väl att gå vintage eller mer limiterade modeller, 911 anses av många vara den bästa av moderna och vintage är väl generellt ju äldre desto bättre.

Andra frågan är om man byter för att man tycker Bettariniboetten är för stor, då minskar antalet ”värdiga” alternativ men det finns mycket bra i 45mm med wirelugs som bärs mindre än Bettarini men utan att tappa proportionerna. 42 Submersible är som du skriver ett alternativ och är också populär.

Kan man tänka sig att gå upp i storlek så är möjligheterna enorma. Det blir mer en fråga om tycke och smak. Guld- eller blånerade visare, sekund eller base, boett i stål, titan eller någon legering/keramisk. Plexi eller safir. Platt eller välvt glas.

Vad som är ”värdigt” är svårt att avgöra men min tolkning är att de som mest liknar originalen anses ”värdigast”

För mig blev det 372 efter 112 och jag tror att det är fler än jag som haft den referensen (tillsammans med 422) som andra Panerai.

Snickra ihop en snygg och modern Paneristi Sweden logga värdig sitt namn som går att applicera på ex strap mm så är du välkommen tillbaka 😂😍 några alternativ vore bra så kan vi ha omröstning...

Eller det kanske är så att det finns en ordförande som bestämt att det ska se ut som det gör nu? Vad vet jag...
Håller med föregående talare @cjperry 👍 Jag höjer med en rem eller något annat som muta 😁

Jag har en undran som inte kommer att handla om min andra Panerai (som blev 422) utan min potentiellt sett tredje Panerai. Jag har snöat in på Sub, specifikt de lite äldre 0024 med den blanka vridringen. Den känns nästan lika steampunk som den första Bronzon :cigar:.

Är det någon som vet mer om när 24:n förändrades från blank till matt vridring, och om det hängde ihop med något annat (urverk, tritium)?

Bild på min önskekonfiguration stulen från nätet:

Harrys-watch-050.jpg

Tror bara det är första serien av 24 och 25 som har bezel helt utan minutmarkeringar, de ska därför också ha tritiumtavla, det finns dock många som fått sina tavlor utbytta vid service
Jag har en undran som inte kommer att handla om min andra Panerai (som blev 422) utan min potentiellt sett tredje Panerai. Jag har snöat in på Sub, specifikt de lite äldre 0024 med den blanka vridringen. Den känns nästan lika steampunk som den första Bronzon :cigar:.

Är det någon som vet mer om när 24:n förändrades från blank till matt vridring, och om det hängde ihop med något annat (urverk, tritium)?

Bild på min önskekonfiguration stulen från nätet:

Harrys-watch-050.jpg

Tillbaka
Topp