• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
024/A
2BC3A7B8-6F41-4355-827B-814A0A22CE71.jpeg
Stort grattis till den i mina ögon ultimata sub:en!!
 

larsbeg

Panerai
Hello. Tänkte att nästa gång jag ger mig in i Panerais gyllene värld så ska det bli med 422. Nu är ju det en rätt bitig pjäs den där men jag tänkte att om vi jämför med Arnie’n som undertecknad har på armen i bifogad bild, skulle 422 funka eller är den ännu större? Förövrigt så mäter Arnie dryga 47 mm. Kanske rentav är någon som haft erfarenhet av båda? Tacksam för svar.
97B08EA6-C86C-4715-A22B-A7538A7E9028.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hello. Tänkte att nästa gång jag ger mig in i Panerais gyllene värld så ska det bli med 422. Nu är ju det en rätt bitig pjäs den där men jag tänkte att om vi jämför med Arnie’n som undertecknad har på armen i bifogad bild, skulle 422 funka eller är den ännu större? Förövrigt så mäter Arnie dryga 47 mm. Kanske rentav är någon som haft erfarenhet av båda? Tacksam för svar.
97B08EA6-C86C-4715-A22B-A7538A7E9028.jpeg
@Palenkovich som har en Arnie och även haft en 422 kan nog hjälpa till !
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Hello. Tänkte att nästa gång jag ger mig in i Panerais gyllene värld så ska det bli med 422. Nu är ju det en rätt bitig pjäs den där men jag tänkte att om vi jämför med Arnie’n som undertecknad har på armen i bifogad bild, skulle 422 funka eller är den ännu större? Förövrigt så mäter Arnie dryga 47 mm. Kanske rentav är någon som haft erfarenhet av båda? Tacksam för svar.
97B08EA6-C86C-4715-A22B-A7538A7E9028.jpeg
422 är 57,5 lugnt to lug not 51,5 på Arnie. 422 17,5 tjock mot 14,5 på Arnie. Men det är bara mått så ngn som burit båda har nog bästa svaret so AZ skrev. Även @cjperry har väl en Arne och haft 372 som är snarlik.
 

larsbeg

Panerai
422 är 57,5 lugnt to lug not 51,5 på Arnie. 422 17,5 tjock mot 14,5 på Arnie. Men det är bara mått så ngn som burit båda har nog bästa svaret so AZ skrev. Även @cjperry har väl en Arne och haft 372 som är snarlik.
Tackar för det svaret. Det nog lug till lug som jag faller på, är inte överförtjust när bandhornen sticker utanför handleden. Ska prova och känna efter riktigt ordentligt jag får tillfälle att prova en 422.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hello. Tänkte att nästa gång jag ger mig in i Panerais gyllene värld så ska det bli med 422. Nu är ju det en rätt bitig pjäs den där men jag tänkte att om vi jämför med Arnie’n som undertecknad har på armen i bifogad bild, skulle 422 funka eller är den ännu större? Förövrigt så mäter Arnie dryga 47 mm. Kanske rentav är någon som haft erfarenhet av båda? Tacksam för svar.
97B08EA6-C86C-4715-A22B-A7538A7E9028.jpeg
Skulle nog påstå att 422 bär aningen större än Arnien pga längre lug to lug och lite rejälare case.
 

ItalianSwiss

Breitling
Hej! Jag är i behov av er hjälp.

Jag köpte denna klocka för några år sedan och vill minnas att det är en 44mm PAM104? - 2007 enligt certet. Ink. två armband (Se bild).

Vill ni hjälpa mig med detaljer och info kring klockan, och en möjlig uppskattning på värde.

Tacksam för all hjälp.
 

Bilagor

  • 75AFA258-EF43-4D24-9496-334668E0C251.jpeg
    75AFA258-EF43-4D24-9496-334668E0C251.jpeg
    344.9 KB · Visningar: 50
  • 3C4CACF2-C8F4-4B73-A5E4-36ADC874AEDD.jpeg
    3C4CACF2-C8F4-4B73-A5E4-36ADC874AEDD.jpeg
    555.2 KB · Visningar: 52

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Jag är i behov av er hjälp.

Jag köpte denna klocka för några år sedan och vill minnas att det är en 44mm PAM104? - 2007 enligt certet. Ink. två armband (Se bild).

Vill ni hjälpa mig med detaljer och info kring klockan, och en möjlig uppskattning på värde.

Tacksam för all hjälp.
Jag tycker det där ser ut som en 104 ja. Vad är det för detaljer och info du önskar? Typ https://watchbase.com/panerai/luminor/pam00104 eller?

Skraltigt band du har på den, du. :) Ser ut att trilla sönder vilken sekund som helst.

Värde är svårt. Den är gissningsvis inte servad på ett tag, och då går värdet ner med typ 6-7kkr minst (eftersom det är vad minsta servicen kostar). Nånstans mellan 30-40K kanske, beroende på skick.
 

ItalianSwiss

Breitling
Jag tycker det där ser ut som en 104 ja. Vad är det för detaljer och info du önskar? Typ https://watchbase.com/panerai/luminor/pam00104 eller?

Skraltigt band du har på den, du. :) Ser ut att trilla sönder vilken sekund som helst.

Värde är svårt. Den är gissningsvis inte servad på ett tag, och då går värdet ner med typ 6-7kkr minst (eftersom det är vad minsta servicen kostar). Nånstans mellan 30-40K kanske, beroende på skick.

Tack för svar! Din länk var absolut till nytta.

Haha ja, armbandet har sett bättre dagar;)

Det stämmer, en service och polering kan vara aktuell. Jag tänkte sälja klockan och ville veta vad jag kan förvänta mig, tack!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar! Din länk var absolut till nytta.

Haha ja, armbandet har sett bättre dagar;)

Det stämmer, en service och polering kan vara aktuell. Jag tänkte sälja klockan och ville veta vad jag kan förvänta mig, tack!
Du kan kolla vad modellen tycks gå för på Chrono24, sök på PAM00104 och på SecondHander.com, inkl. index som finns på watchbase. Sen om du ska sälja den på KS så får du nog dra bort 5-10K.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Testade gångreserven på min zero här i dagarna, första gången jag testade stannade den efter 59 timmar, och nu några månader senare 60 timmar och 45 min.

Är det vanligt att gångreserven är bättre än vad som utlovas? Positivt hursom👍
 

Simeone

Cartier
Nästa år är ju om man vill ha en 44 sub. Spontant gissar jag att det inte kommer mycket nytt i 47, men vad fan vet jag.

Jag tänker nog en 47sub nästa år, så jag har tiden med mig
Exakt. Har dock inget problem med 47mm.. bättre proportioner än 42mm imo. Mer nyfiken på hur de nya 44 subbarna kommer att se ut / bäras
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Exakt. Har dock inget problem med 47mm.. bättre proportioner än 42mm imo. Mer nyfiken på hur de nya 44 subbarna kommer att se ut / bäras
Jag tror det blir ett ganska bra format. Lite mindre än 47mm men tillräckligt mycket större än 42mm för att ge lite mer platt känsla än bullig. Dock mindre urtavla än vanliga 44mm så de kommer kännas mindre.
 

ClownenJac

Panerai
Nån som har lite bilder att bjuda på på en Radiomir 45mm på gummi eller annat badvänligt band? :) Kan inte sluta tänka på PAM00754 eller liknande instegsradiomir, men tycker det är svårt att hitta bra bilder med annat än läderband när jag googlar. Man kanske inte kör gummi etc på Radiomirs i nån större utsträckning? 🤔
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nån som har lite bilder att bjuda på på en Radiomir 45mm på gummi eller annat badvänligt band? :) Kan inte sluta tänka på PAM00754 eller liknande instegsradiomir, men tycker det är svårt att hitta bra bilder med annat än läderband när jag googlar. Man kanske inte kör gummi etc på Radiomirs i nån större utsträckning? 🤔
Vi är några galningar här som kör gummi på radiomir, men 47mm. Jag har dock haft 45mm rad, kanske har något foto på det... Återkommer.
 
Topp