• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förstå mig rätt, hade Panerai när de flesta här fortfarande gick i kortbyxor och tycker bara det är sorgligt att se vad märket har blivit.

...är eventuella baksidor av branschen ingenting som skall diskuteras på ett klockforum för entusiaster? 🤔
Nu när Panerai har blivit så sorgligt är det ju tur att det finns härliga mikros/affordables att avnjuta på annat håll! Där finns både originalitet och miljöhänsyn i överflöd!

Japp, att en tillverkare utifrån sina ambassadörer, tillverkningsprocesser, sin fabrik, sitt UNESCO-stöd och annat lägger strålkastarljuset på miljöfrågor får väl verkligen anses utgöra en mörk baksida av branschen...

Senast ändrad:
Kan inte historian så väl, skulle inte tro att den var tidigare än 70-tal i alla fall. Luminor garanterat, skitjobbigt när man försöker minnas hur den såg ut och hade väl inte riktigt öga för detaljer då heller (mer än att den var kool hehe).
Riktigt imponerande om du ägt en Panerai tillverkad innan 93 :) Det är det inte många som gjort

Funderar på att beställa ett deployment buckle till min 682:a.
Är det någon som sitter inne på ett och känner en behov av att sälja det?

Lika bra att fråga innan jag lägger en beställning direkt från deras hemsida.

9E0A19FD-00F2-42EC-AABA-3AAEB7CFE3A3.jpeg

Nu när Panerai har blivit så sorgligt är det ju tur att det finns härliga mikros/affordables att avnjuta på annat håll! Där finns både originalitet och miljöhänsyn i överflöd!

Japp, att en tillverkare utifrån sina ambassadörer, tillverkningsprocesser, sin fabrik, sitt UNESCO-stöd och annat lägger strålkastarljuset på miljöfrågor får väl verkligen anses utgöra en mörk baksida av branschen...
Vet inte hur alla utropstecken ska tolkas, men tror du försöker markera att du skriker!!!
(märklig vinkling om det är mig du syftar på, du vet inte ett skvatt om mina preferenser).

Du anger fortfarande inga källor på dina påståenden jag frågade om sist? "Det finns 83 sökresultat om miljöfabriken" gav inte så mycket mer än att fabriken använder LED-ljus i taket och ombeder sina anställda att ta tåg istället för flyg. Hittar ingenting om tillverkningsprocesser förutom
eLAB-ID (Panerais egen information).

UNESCO-samarbetet verkar som sagt mycket lovande men finns inget konkret program mig veterligen utan är mer av en framtidssatsning?
Min poäng hela tiden är att strålkastarljuset INTE ska riktas på miljöfrågorna innan man åstadkommit någonting, därav mina
"provokativa greenwashing-kommentarer" som lika gärna kunde gälla vilken tillverkare som helst. Nu råkade det vara Panerai, ni får vara hur sura och arga på mig ni vill men tycker fortfarande det är ett för viktigt ämne att sopa under mattan 🙂

Vet inte hur alla utropstecken ska tolkas, men tror du försöker markera att du skriker!!!
(märklig vinkling om det är mig du syftar på, du vet inte ett skvatt om mina preferenser).

Du anger fortfarande inga källor på dina påståenden jag frågade om sist? "Det finns 83 sökresultat om miljöfabriken" gav inte så mycket mer än att fabriken använder LED-ljus i taket och ombeder sina anställda att ta tåg istället för flyg. Hittar ingenting om tillverkningsprocesser förutom

UNESCO-samarbetet verkar som sagt mycket lovande men finns inget konkret program mig veterligen utan är mer av en framtidssatsning?
Min poäng hela tiden är att strålkastarljuset INTE ska riktas på miljöfrågorna innan man åstadkommit någonting, därav mina
"provokativa greenwashing-kommentarer" som lika gärna kunde gälla vilken tillverkare som helst. Nu råkade det vara Panerai, ni får vara hur sura och arga på mig ni vill men tycker fortfarande det är ett för viktigt ämne att sopa under mattan 🙂
Vad de de facto har gjort än så länge är eLAB-ID, eSteel-modellerna och några mindre grejer runt recycling av delar samt framförallt listat alla sina leverantörer så att andra ska kunna göra samma sak. Det senare tycker jag är det absolut mest intressanta, för det hjälper hela branschen att ta steg i rätt riktning.

Vad de de facto har gjort än så länge är eLAB-ID, eSteel-modellerna och några mindre grejer runt recycling av delar samt framförallt listat alla sina leverantörer så att andra ska kunna göra samma sak. Det senare tycker jag är det absolut mest intressanta, för det hjälper hela branschen att ta steg i rätt riktning.
Och att dela med sig av sin know-how, dvs. leverantörerna och processen, är det som för mig gör att jag har svårt att kalla det greenwashing. Jag har inte hört talas om någon annan lyxprodukt som gjort på det viset. Och även om det såklart har en bra marknadsföringsaspekt, så hade de kunnat göra massor med andra saker istället om det bara handlade om greenwashing. De diskussioner jag hört med VD:n när han pratar om det här, med eller utan miljökämpar som Mike Horn, gör att jag faktiskt tror att de vill göra skillnad.

Resten av det som de gjort spelar mindre roll, även om det är kul med eLAB-ID och eSteel som kanske säger något om hur framtiden hos Panerai kommer se ut i alla fall. Om det nu inte bara är greenwashing då...

Ja, jag gillar också initiativet och att en en gigant som Panerai faktiskt verkar försöka (men egentligen inte behöver).
Min högsta önskan är bara att det utmynnar i annat än tjockare plånböcker, that's all ✌🏼

• Like
Reactions: Jox

Att skrika i skrift görs via versaler. Helt korrekt; svårt att känna till dina preferenser utöver var på KS du väljer att lägga ditt engagemang... Du spenderar ohyggligt mycket mer tid i exempelvis mikrotråden än du på många andra håll; varför du svårligen kan hävda att mitt uttalande var gripet ur luften.

Du har dessutom grovt missuppfattat en sak här... Det är dig bevisbördan ligger på, inte hos mig. Min tid har bättre användningsområden. Var vänlig ange källor till att Panerais fabrik INTE är ett prima exempel på modernt miljötänkande i en tillverkningsindustri.

Jag kan för att vara bussig ange mig själv som källa då jag fått förmånen att besöka fabriken och då bland annat blivit informerad om ett mycket modernt system för energi i form av solkraft, nyttjande av regnvatten till bevattning, ett välutvecklat system för återvinning och återbruk och inte minst konstaterandet att fabriken är CO2-neutral...

Nej, exakt. Ingen greenwashing. Du har nog inte följt med i tråden, men de har för en månad sedan presenterat en helt återvunnen Panerai i titan, ett gäng modeller gjorda med miljöstål, och framförallt så stöttar de UNESCOs miljöarbete samt opensourcar sina återvinningskällor/företag/processer. En smula mer än någon annan klocktillverkare jag känner till.

Du kanske var sarkastisk, men det har du inte mycket för.
Triwa? :)

Min högsta önskan är bara att det utmynnar i annat än tjockare plånböcker, that's all ✌🏼
Nu är vi ju inte så naiva att vi tror att bottom line inte är att tjäna pengar; men i det korta loppet har ju onekligen plånboken blivit lite tunnare eftersom den här typen av investeringar definitivt kostar..
Men självklart räknar man på sikt med att investeringen ska ge positiv effekt inte bara för miljön..

Att skrika i skrift görs via versaler. Helt korrekt; svårt att känna till dina preferenser utöver var på KS du väljer att lägga ditt engagemang... Du spenderar ohyggligt mycket mer tid i exempelvis mikrotråden än du på många andra håll; varför du svårligen kan hävda att mitt uttalande var gripet ur luften.

Du har dessutom grovt missuppfattat en sak här... Det är dig bevisbördan ligger på, inte hos mig. Min tid har bättre användningsområden. Var vänlig ange källor till att Panerais fabrik INTE är ett prima exempel på modernt miljötänkande i en tillverkningsindustri.

Jag kan för att vara bussig ange mig själv som källa då jag fått förmånen att besöka fabriken och då bland annat blivit informerad om ett mycket modernt system för energi i form av solkraft, nyttjande av regnvatten till bevattning, ett välutvecklat system för återvinning och återbruk och inte minst konstaterandet att fabriken är CO2-neutral...
Tycker bara vi kan skippa kring-om-tjafset för misstänker att vi bara uttrycker oss på olika vis men egentligen inte är helt oense i sakfrågan?

Sund och intressant diskussion ger så mycket mer än torra googlingar, roligt att du varit på plats! Upplevde du som att engagemanget fanns där "på riktigt" om du förstår vad jag menar? 🙂

• Like
Reactions: Jox
Ja, jag gillar också initiativet och att en en gigant som Panerai faktiskt verkar försöka (men egentligen inte behöver).
Jag tänker det är en win-win.

...
Vill egentligen inte ge mig in i det här, men jag har en nyfiken och uppriktig fråga. Hoppas den tas emot så.

Anser du att det finns någonting negativt, för miljön, att panerai slår sig på bröstet om vad de har för intentioner innan de faktiskt gjort något?

Varför jag frågar är för att jag själv instinktivt tyckte att det var lite osmakligt och greenwashigt, men har sedan ändrat mig helt. Dels för att jag har läst på, men främst för att jag kom fram till att de nog öppnat ögonen på många. De kunde ha gjort det i tysthet, men då hade inte lika många fått sig en tankeställare om sina egna val, privatpersoner som företag.

• Like
Reactions: v0n
Vill egentligen inte ge mig in i det här, men jag har en nyfiken och uppriktig fråga. Hoppas den tas emot så.

Anser du att det finns någonting negativt, för miljön, att panerai slår sig på bröstet om vad de har för intentioner innan de faktiskt gjort något?

Varför jag frågar är för att jag själv instinktivt tyckte att det var lite osmakligt och greenwashigt, men har sedan ändrat mig helt. Dels för att jag har läst på, men främst för att jag kom fram till att de nog öppnat ögonen på många. De kunde ha gjort det i tysthet, men då hade inte lika många fått sig en tankeställare om sina egna val, privatpersoner som företag.
Diskuterar som sagt gärna frågan då den ligger mig varmt om hjärtat både privat och arbetsmässigt.

Nej, egentligen inget negativt för miljön men kan inte riktigt reda ut vad som är intentionerna i detta läget och anledningen till att man gör det just nu.
Om sanningen ska fram så är det lite det jag fiskar efter här också, höra hur ni ägare tänker och resonerar kring det hela.

Samma här, reagerade instinktivt på varningsklockorna men tycker det framkommit bra poänger och har även jag funderat om.
Är inne på samma linje som @mårt , kan ge positiv boost i flera led om man spelar korten rätt och smart.
Kommer även bli intressant att se hur andra schweiziska jättar reagerar om dessa nu måste agera för att kunna hänga med.

Tycker bara vi kan skippa kring-om-tjafset för misstänker att vi bara uttrycker oss på olika vis men egentligen inte är helt oense i sakfrågan?

Sund och intressant diskussion ger så mycket mer än torra googlingar, roligt att du varit på plats! Upplevde du som att engagemanget fanns där "på riktigt" om du förstår vad jag menar? 🙂
Mm, bra fråga. Man vill så klart veta att det är någorlunda på riktigt och inte enbart ett spel för galleriet. Som konstaterats; i slutändan handlar det om att tjäna pengar men menar man samtidigt allvar med miljöfrågorna...

Min upplevelse är att man verkar ta det här på allvar. Det har som nämnts åtminstone på kortare sikt definitivt krävt en hel del investeringar/merkostnader både i samband med byggandet av fabriken och i samband med alla de åtgärder man har vidtagit och vidtar inom produktionen. Man har ju också valt att koncentrera större delen av sitt narrativ kring hållbarhet, miljö, värnande av hav och natur. Så yes, min upplevelse är att engagemanget absolut finns på plats och om inte annat förhoppningsvis kan färga av sig på andra producenter som ännu inte tagit sig an miljöfrågan på riktigt.

Senast ändrad:
Mm, bra fråga. Man vill så klart veta att det är någorlunda på riktigt och inte enbart ett spel för galleriet. Som konstaterats; i slutändan handlar det om att tjäna pengar men menar man samtidigt allvar med miljöfrågorna...

Min upplevelse är att man verkar ta det här på allvar. Det har som nämnts åtminstone på kortare sikt definitivt krävt en hel del investeringar/merkostnader både i samband med byggandet av fabriken och i samband med alla de åtgärder man har vidatgit och vidtar inom produktionen. Man har ju också valt att koncentrera större delen av sitt narrativ kring hållbarhet, miljö, värnande av hav och natur. Så yes, min upplevelse är att engagemanget absolut finns på plats och om inte annat förhoppningsvis kan färga av sig på andra producenter som ännu inte tagit sig an miljöfrågan på riktigt.
Snyggt, håller tummar och tår för att utvecklingen går åt rätt och att vibbarna smittar av sig. Trevligt att det går att diskutera heta potatisar också, är inte riktigt typen som stoppar huvudet i sanden som du säkert räknat ut. Ber om ursäkt om jag framstår brysk emellanåt, menar bara väl ✌🏼

Snyggt, håller tummar och tår för att utvecklingen går åt rätt och att vibbarna smittar av sig. Trevligt att det går att diskutera heta potatisar också, är inte riktigt typen som stoppar huvudet i sanden som du säkert räknat ut. Ber om ursäkt om jag framstår brysk emellanåt, menar bara väl ✌🏼
It takes two to tango ;)

• Love
Reactions: v0n
Även om klockbranchen inte är den största miljöboven så är det häftigt om det Panerai gör är på riktigt. Miljö är ev väldigt het potatis och är man i framkant där kan det säkert smitta av sig på andra. Kolla bara elbilar och hur i princip alla är på väg dit.

Detta gör också att jag dras lite extra till Panerai.

Tillbaka
Topp