• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
The what now?!
1620503305800.png
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Tog mig tio år från det att jag första gången provade en 422 tills dess att jag var redo att slå till (i ärlighetens namn inte bara pga storleken), det enda jag kan säga nu är: varför väntade jag så länge?!? 422:an är den bästa klocka jag haft! (Och det kunde lika gärna blivit en 372, som ju på sitt sätt är lika bra.)
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
IMG_20210509_215752.jpg
Brukar panerais OEM-gummi mjukna med tiden? Gummit som följde med min panna ser helt flawless ut så kan mycket väl vara oanvänt.

Problemet är att det är extremt styvt så klockan hamnar fel på handleden, och ser för stor ut helt enkelt. När jag kör tjocka läderband från Mays känns klockan fortfarande stor, men det känns mer naturligt och det funkar liksom.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
IMG_20210509_215752.jpg
Brukar panerais OEM-gummi mjukna med tiden? Gummit som följde med min panna ser helt flawless ut så kan mycket väl vara oanvänt.

Problemet är att det är extremt styvt så klockan hamnar fel på handleden, och ser för stor ut helt enkelt. När jag kör tjocka läderband från Mays känns klockan fortfarande stor, men det känns mer naturligt och det funkar liksom.
Jag har liknande problem med den modellen av Panerais gummi. Jag rekommenderar antingen Panerais OEM accordion eller RubberB, det sistnämnda gör att klockan dessutom känns och ser mindre ut. :)
BE173B96-34C1-44C1-BFEC-71576ADE3F1C-4104-000005716F84853B.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
IMG_20210509_215752.jpg
Brukar panerais OEM-gummi mjukna med tiden? Gummit som följde med min panna ser helt flawless ut så kan mycket väl vara oanvänt.

Problemet är att det är extremt styvt så klockan hamnar fel på handleden, och ser för stor ut helt enkelt. När jag kör tjocka läderband från Mays känns klockan fortfarande stor, men det känns mer naturligt och det funkar liksom.

Det ger med sig som alla band. Vill du vara aggressiv kan du spänna bandet runt en glasflaska och sätta ner flaska med bandet på i kokande ish vatten. Då formas gummit efter flaskan och därmed sitter bättre runt handleden

Jag har inte gjort detta själv, tänker bara lite logiskt och spawnar idéer :)
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
IMG_20210509_215752.jpg
Brukar panerais OEM-gummi mjukna med tiden? Gummit som följde med min panna ser helt flawless ut så kan mycket väl vara oanvänt.

Problemet är att det är extremt styvt så klockan hamnar fel på handleden, och ser för stor ut helt enkelt. När jag kör tjocka läderband från Mays känns klockan fortfarande stor, men det känns mer naturligt och det funkar liksom.
Ett bastu bad gjorde mitt mkt mjukare och mer följsamts, basu är väl inget som ngn klocktillverkare rekommenderar dagligen men ngn vända är inget problem imo.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det ger med sig som alla band. Vill du vara aggressiv kan du spänna bandet runt en glasflaska och sätta ner flaska med bandet på i kokande ish vatten. Då formas gummit efter flaskan och därmed sitter bättre runt handleden

Jag har inte gjort detta själv, tänker bara lite logiskt och spawnar idéer :)
Det fungerar fint eller helt enkelt bara ta gummit och stoppa det i ett glas där innerdiametern på glaset känns så där lite lagom. Sedan i med hett vatten och låt stå tills vattnet svalnat. Vill man skynda på processen så spolar man kallt vatten efter ett tag. Det snabbformar gummit.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Intressant och nykter måndagsläsning om man nu vill/orkar ta av sig fanboy-glasögonen en stund.

En mer övergripande artikel där bl.a Herr Pontroué ger sin syn på saken.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Intressant och nykter måndagsläsning om man nu vill/orkar ta av sig fanboy-glasögonen en stund.

En mer övergripande artikel där bl.a Herr Pontroué ger sin syn på saken.
Jag skulle inte kalla det nykter. "On the surface, the Swiss-masquerading-as-Italian brand went to considerable lengths to get on Swedish Death Metal artist Greta Thunberg‘s good side." Den formuleringen får mig inte att ta personen det minsta seriöst.

Det är klart att Panerai inte är riddare i skinande rustning som bara bryr sig om folks väl och inte alls deras egna plånböcker. Men att kläcka ur sig att man inte ska bry sig om miljöproblem idag, med den uppsjö forskare, placerar de där personerna i samma fack som anti-vaxxers och andra vetenskapsfientliga människor med egocentrerade motiv. Så, tack men nej tack från min sida sett.

Och om inte annat så kommer vi off-topic egentligen.
 
  • Like
Reactions: MAV

v0n

Patek
2-Faktor
Jag skulle inte kalla det nykter. "On the surface, the Swiss-masquerading-as-Italian brand went to considerable lengths to get on Swedish Death Metal artist Greta Thunberg‘s good side." Den formuleringen får mig inte att ta personen det minsta seriöst.

Det är klart att Panerai inte är riddare i skinande rustning som bara bryr sig om folks väl och inte alls deras egna plånböcker. Men att kläcka ur sig att man inte ska bry sig om miljöproblem idag, med den uppsjö forskare, placerar den där personen i samma fack som anti-vaxxers och andra vetenskapsfientliga människor med egocentrerade motiv. Så, tack men nej tack från min sida sett.

Och om inte annat så kommer vi off-topic egentligen.
Nyktrare än det som tidigare presenterats..."googla?"
Jag tar miljöproblem ytterst seriöst, trist att du inte gör det men kan såklart inte tvinga någon, det är heller inte min poäng.
Förstå mig rätt, hade Panerai när de flesta här fortfarande gick i kortbyxor och tycker bara det är sorgligt att se vad märket har blivit. Kan man väl få tycka?

Varför skulle det vara off-topic, är eventuella baksidor av branschen ingenting som skall diskuteras på ett klockforum för entusiaster? 🤔
 

azcii

Patek
2-Faktor
Förstå mig rätt, hade Panerai när de flesta här fortfarande gick i kortbyxor och tycker bara det är sorgligt att se vad märket har blivit. Kan man väl få tycka?
Detta får du gärna berätta mer om :) Vilka Panerai har du ägt och vad var det som ledde till att du ångra dig och sålde de?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nyktrare än det som tidigare presenterats..."googla?"
Jag tar miljöproblem ytterst seriöst, trist att du inte gör det men kan såklart inte tvinga någon, det är heller inte min poäng.
Förstå mig rätt, hade Panerai när de flesta här fortfarande gick i kortbyxor och tycker bara det är sorgligt att se vad märket har blivit. Kan man väl få tycka?

Varför skulle det vara off-topic, är eventuella baksidor av branschen ingenting som skall diskuteras på ett klockforum för entusiaster? 🤔

Jag håller inte med om nyktrare, som jag redan sagt, han skriver för att uppröra och provocera, inte helt olikt vad jag föreställer mig att du gör, det känns i alla fall så.

Jag håller inte med om att jag inte skulle ta miljöproblem ytterst seriöst. Jag skippar Pday exempelvis, inte framförallt för Covid även om det är en stor faktor, utan för att jag flyger inte flygplan. Det fanns inget i det jag skrev förut som antyder att jag inte tar miljöproblem ytterst seriöst, så det vet jag inte vad du fick det ifrån.

Kortbyxor? Hur gammal är herrn? Hur gamla tror du vi är? Man kan få tycka saker ja. Jag säger bara att hur de artiklarna var skrivna gör att jag inte tycker de är seriösa. "Death Metal artist Greta". Väldigt seriöst uttryckt. Låter inte som att han tar henne (och därmed miljön) seriöst, som exempel.

Och det är off-topic för att vi är uppenbarligen inne på politik, miljöpolitik. Det är inte därför folk är här.
 
  • Like
Reactions: MAV

v0n

Patek
2-Faktor
Detta får du gärna berätta mer om :) Vilka Panerai har du ägt och vad var det som ledde till att du ångra dig och sålde de?
Har dykt sen jag var liten grabb och har alltid fascinerats av gamla tiders dykare, speciellt rejäla verktygsdykare som Panerai en gång var.
Kom över en härlig krabat slutet 90-tal nånting på en resa i sydeuropa, visste inte så mycket om den då förutom att jag hade sett liknade i en dykartidskrift, vet lika lite nu om den tyvärr, klockan försvann i någon korkad bytesaffär några år senare 😭
 

azcii

Patek
2-Faktor
Har dykt sen jag var liten grabb och har alltid fascinerats av gamla tiders dykare, speciellt rejäla verktygsdykare som Panerai en gång var.
Kom över en härlig krabat slutet 90-tal nånting på en resa i sydeuropa, visste inte så mycket om den då förutom att jag hade sett liknade i en dykartidskrift, vet lika lite nu om den tyvärr, klockan försvann i någon korkad bytesaffär några år senare 😭
Det var tråkigt. Strax efter Richemont(Vendome) köpte upp de alltså. Du minns inte ens om det var en Luminor eller Radiomir?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det var tråkigt. Strax efter Richemont(Vendome) köpte upp de alltså. Du minns inte ens om det var en Luminor eller Radiomir?
Kan inte historian så väl, skulle inte tro att den var tidigare än 70-tal i alla fall. Luminor garanterat, skitjobbigt när man försöker minnas hur den såg ut och hade väl inte riktigt öga för detaljer då heller (mer än att den var kool hehe).
 
Topp