• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ponte Vecchion och sen självklart det som dyker upp från Anders!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ska ta bättre bilder på själva färgen lite senare men riktigt nöjd med den..

Hej!
Jag är oerfaren i Paneraisammanhang: först den här veckan fick jag upp ögonen för märkets design och historia. Det som ännu gör mig tveksam är storleken - de ser onekligen stora ut på vissa bilder. Jag har inte så stor handled (17,5 cm) och bär sedan tidigare klockor runt 40 mm, som Rolex Explorer 1. Men jag har större klockor som Seikos Turtle reissu (SRP777) som är riktigt bekväm trots 43 mm typ. Jag har fastnat för instegmodellerna PAM000/112 som är 44 mm - och skulle vara tacksam för lite feedback om dem. Tack och fortsatt trevlig helg!
Båda 2 är riktiga klassiker:).
Har du 17,5cm så är det no problemo men generellt sett så tycker isf jag att Panerai bärs större än sina mått.
Gillar du glasbaksida eller inte? Sandwich eller målade index?

Gummit är till en 47 mm Luminor och där gör det sig bäst, tycker jag, men det är helt ok sätt att göra en Radiomir badbar. Sen slipper jag svettas in ett svindyrt alligatorband också. Bättre att det får vila. Jag gillar de riktigt infettade banden i läder här ovan. Var hittar man ett sånt?
Dra ett pm till @Anders W !!

Båda 2 är riktiga klassiker:).
Har du 17,5cm så är det no problemo men generellt sett så tycker isf jag att Panerai bärs större än sina mått.
Gillar du glasbaksida eller inte? Sandwich eller målade index?
Tack för input.
Jo, jag har sett skillnaderna vad gäller urtavla och baksida och har väl egentligen inte någon särskilt stark preferens där. Urverket är väl detsamma i båda? När du säger "bärs större" menar du då att den sitter högt och tar stor plats? Det är lite den känslan jag har svårt för - eller bara är ovan vid ;-).

Tack för input.
Jo, jag har sett skillnaderna vad gäller urtavla och baksida och har väl egentligen inte någon särskilt stark preferens där. Urverket är väl detsamma i båda? När du säger "bärs större" menar du då att den sitter högt och tar stor plats? Det är lite den känslan jag har svårt för - eller bara är ovan vid ;-).
Urverket e detsamma o funkar felfritt vad jag har läst iaf.
Storleken vänjer man sej vid ruggigt snabbt o sen sitter den precis där den ska. Upplevde mer problem med min Sub14060M att den gled runt på handleden medan Pannan sitter som ett smäck;)

Urverket e detsamma o funkar felfritt vad jag har läst iaf.
Storleken vänjer man sej vid ruggigt snabbt o sen sitter den precis där den ska. Upplevde mer problem med min Sub14060M att den gled runt på handleden medan Pannan sitter som ett smäck;)
Härligt att höra, tack.
Nu ska jag bara slå till - fick en offert av en handlare i Tyskland, van Houten Uhren, på 39000 kr för en ny 000.
Allt gott!

Det är väl ungefär vad den kostar på nymans ? Har för mig att den jag tittade på kostade runt 40k, det slutade med en 112a för mig istället
Har just den modellen verkligen kostat så lite? De verkar inte sälja 000an längre. Nu hittar du inte en luminor för under 60 på nymans.

Har just den modellen verkligen kostat så lite? De verkar inte sälja 000an längre. Nu hittar du inte en luminor för under 60 på nymans.
Jag köpte min 112a för 2-3 månader sen. Då hade dom både 000 och 112 inne, 000 kostade då 40k ish, 112 gick för 52k. Men nu hittar jag dom inte på hemsidan så som du säger. Märkligt

De listar långt ifrån alla modeller på hemsidan men de säljer självklart allt som Panerai fortfarande har i sitt standardsortiment!
Problemet som jag råkade ut för är att de kan ha svårt att ta hem vissa modeller som ändå är rätt standard. Kan berätta vad som hände mig.
Ville köpa klocka från AD. Hade fått för mig att jag prompt skulle ha en Luminor. Testade div 44 mm och 42 mm men ville ha mindre. Tyckte båda blev för stora och kronskyddet skavde då jag har klockan långt ner på handleden. Hittade 048an. Tänkte: den ska jag ha! Frågade Nymans om de kunde ta hem denna. Nej blev svaret, och det är kö, din plats är nr 7. De sa att de inte kunde ta hem modeller utan blev tilldelade x antal klockor av Panerai, så jag skulle få vänta på leveranser och min väntetid kunde bli allt mellan 1-2 år eller längre... Mailar Panerai om mitt problem och frågar om Nymans har rätt ang att de inte kan ta hem klockor. Blir uppringd av en trevlig Italienska. Hon förklarar att Nymans inte vill ta hem modeller men att jag var välkommen att kontakta henne om jag hade vägarna förbi en Panerai Boutique så kunde de ordna fram en 048a. Väldigt oklart vad som är sant. Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan.
Så vad hände? Jag la ner projekt 048. Kanske lika bra då jag i efterhand läst att den helt förlorar sina proportioner och bygger osymmetriskt mycket på höjden. Köper en Radiomir 45 mm istället och är väldigt nöjd.
Vad har ni för erfarenheter om liknande situationer?
(När ni svarar, försök att bortse från att ni inte gillar 048an. Låt den enbart vara ett exempel på den hyfsat standardmodell som jag inte lyckades få hem :) )

Nån som har ett Calf Casmere Gold till sin Panna? Gärna bilder o åsikter vore uppskattat:)
image.png

Tillbaka
Topp