• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu är jag fast! Från att jag kanske vill köpa en Paneria så har det blivit att jag BEHÖVER en…. Har kollat på bilder hela natten och nu även under morgonkvisten.. Vill inte göra ett impulsköp utan mer läsa på om dem olika modellerna och testa mig fram.

Kan någon rekommendera en bra sida att börja läsa om själva märket? Typ historia, olika modellerna och ev urverk osv….

Mina gamla chef hade en Panerai som jag fick testa för ungefär 2-3 år sedan som jag tyckte satt enrom på mig då. Och idag väger man betydligt mindre än vad man gjorde då. Lägger upp en bild för liten bedömning. Vad är det för ref på den?

4DB400B2-9FFA-4CB7-8ECC-CA6D08CB8973.jpeg
423. Kolla gärna 422 som har PR-mätaren på baksidan, snyggare imho :)
Paneristi Swedens lathund | Klocksnack
och watchbase

Nu är jag fast! Från att jag kanske vill köpa en Paneria så har det blivit att jag BEHÖVER en…. Har kollat på bilder hela natten och nu även under morgonkvisten.. Vill inte göra ett impulsköp utan mer läsa på om dem olika modellerna och testa mig fram.

Kan någon rekommendera en bra sida att börja läsa om själva märket? Typ historia, olika modellerna och ev urverk osv….

Mina gamla chef hade en Panerai som jag fick testa för ungefär 2-3 år sedan som jag tyckte satt enrom på mig då. Och idag väger man betydligt mindre än vad man gjorde då. Lägger upp en bild för liten bedömning. Vad är det för ref på den?

4DB400B2-9FFA-4CB7-8ECC-CA6D08CB8973.jpeg
Kul att du är inne på rätt spår ;)

Pannan på bilden du postat är en 423. Det är en variant av 422 med PR-indikator på framsidan istället för baksidan. Den är 47mm och bärs väldigt stort. Det finns mindre Paneraier om du trivs bättre med lite mindre klockor. 44mm brukar vara en sweet spot för de flesta. Hur många cm har du runt handleden?

Om du vill läsa på om Panerais historia rekommenderar jag Perezcope. Han har lite starka åsikter om saker och ting, men när det kommer till Panerais historia och research tycker jag han är en av de allra bästa:

Sen är vår lilla lathund också lite skoj :

När det kommer till dagens klockor är nog det bästa att titta lite överallt (typ sociala medier, här i tråden, google etc). Känn efter vad du gillar och dra dig inte för att fråga här i tråden; vi hjälper gärna till :) Jag brukar först och främst använda mig utan watchbase.com och panerai.com för att läsa på om tekniska detaljer om urverk etc.

423. Kolla gärna 422 som har PR-mätaren på baksidan, snyggare imho :)
Paneristi Swedens lathund | Klocksnack
och watchbase

Kul att du är inne på rätt spår ;)

Pannan på bilden du postat är en 423. Det är en variant av 422 med PR-indikator på framsidan istället för baksidan. Den är 47mm och bärs väldigt stort. Det finns mindre Paneraier om du trivs bättre med lite mindre klockor. 44mm brukar vara en sweet spot för de flesta. Hur många cm har du runt handleden?

Om du vill läsa på om Panerais historia rekommenderar jag Perezcope. Han har lite starka åsikter om saker och ting, men när det kommer till Panerais historia och research tycker jag han är en av de allra bästa:

Sen är vår lilla lathund också lite skoj :

När det kommer till dagens klockor är nog det bästa att titta lite överallt (typ sociala medier, här i tråden, google etc). Känn efter vad du gillar och dra dig inte för att fråga här i tråden; vi hjälper gärna till :) Jag brukar först och främst använda mig utan watchbase.com och panerai.com för att läsa på om tekniska detaljer om urverk etc.
Tack för snabb återkoppling!

Spontat känns det som att 44mm och mindre kan ev passa. Kommer nog hålla mig borta från 47mm då även du tycker att den bärs väldigt stort. Mäter mellan 16-17cm runt handleden, får nog ”investera” i ett måttband ;).

Finns det några speciella ref man ska beakta? Jag är väldigt förtjust i Radiomir då den saknar kronskyddet men tänkte läsa på först och inte stänga några dörrar innan jag har testat olika modeller osv.

Detta ska bli jättespännande. Detta känns precis likadant som det gjorde när jag var sugen på en vintage speedy. Några månader senare med lite hjälp av andra entusiaster och eldsjälar i forumet slog jag till. :) tack för att såna som er finns!

Spontat känns det som att 44mm och mindre kan ev passa. Kommer nog hålla mig borta från 47mm då även du tycker att den bärs väldigt stort. Mäter mellan 16-17cm runt handleden, får nog ”investera” i ett måttband ;).

Finns det några speciella ref man ska beakta? Jag är väldigt förtjust i Radiomir då den saknar kronskyddet men tänkte läsa på först och inte stänga några dörrar innan jag har testat olika modeller osv.

Detta ska bli jättespännande. Detta känns precis likadant som det gjorde när jag var sugen på en vintage speedy. Några månader senare med lite hjälp av andra entusiaster och eldsjälar i forumet slog jag till. :) tack för att såna som er finns!
Testa, testa och testa.
Men gör det med sinnet att hellre gå över 44mm än det motsatta.

Testa gärna om du har möjlighet. Jag har ca 17cm handled och tycker att 47mm Luminor (den du postade) är för stor men jag har haft en 425, alltså en 47mm Radiomir med wirelugs, den bärs betydligt mindre :)

Kan ni inte berätta lite vad som göra Panerai så trevligt? Speciellt du @Palenkovich som har haft så många andra klockor av olika märken. Jag vet att nivåerna på många övriga märken har blivit så sofistikerad att man tappar lusten på mycket, men det behöver vi inte diskutera ÄVEN här :).

Kan ni inte berätta lite vad som göra Panerai så trevligt? Speciellt du @Palenkovich som har haft så många andra klockor av olika märken. Jag vet att nivåerna på många övriga märken har blivit så sofistikerad att man tappar lusten på mycket, men det behöver vi inte diskutera ÄVEN här :).
Designen, närvaron, tydligheten/enkelheten samt smidigheten i att köra tusen olika band... det är det för mig.

Designen, närvaron, tydligheten/enkelheten samt smidigheten i att köra tusen olika band... det är det för mig.
Det @mårt nämner stämmer definitivt för min del också. Designen är unik och således allt annat än generisk, och är i mitt tycke givetvis högst attraktiv. Närvaron (och då inte med storleken som primär anledning) är oslagbar.
@azcii myntade någon gång begreppet "X-factor" kopplat till Panerai; att bärande av Panerai ger den där grymma känslan som inte riktigt går att beskriva.

Särskilt två klockor jag tidigare ägt var helt fantastiska och jag älskade dem båda; VC Overseas Chrono (49150) och AP Diver (15703), men de gav mig ändå inte den där känslan Panerai ger..

Det @mårt nämner stämmer definitivt för min del också. Designen är unik och således allt annat än generisk, och är i mitt tycke givetvis högst attraktiv. Närvaron (och då inte med storleken som primär anledning) är oslagbar.
@azcii myntade någon gång begreppet "X-factor" kopplat till Panerai; att bärande av Panerai ger den där grymma känslan som inte riktigt går att beskriva.

Särskilt två klockor jag tidigare ägt var helt fantastiska och jag älskade dem båda; VC Overseas Chrono (49150) och AP Diver (15703), men de gav mig ändå inte den där känslan Panerai ger..
Kan bara instämma, sen tror jag hela fenomenet med den otroligt starka comunity som finns runt märket i Sverige och globalt är en stark faktor som bidrar. Trevligt, prestigelöst och otroligt välkomnande och hjälpsamt.

Jag köpte min första riktiga klocka efter att ha sett Golden Eye på bio 95 (var väl drygt 15 år då). Jobbade som en gnu en sommar och på helger tills jag hade råd med en SMP.
I slutet av nittiotalet såg jag min första Panna och tyckte att det var bland det fulaste jag sett.
Började hänga på Timezone och TTT och tidigt 2000 såg jag en 024:a på ett slitet canvas och började gilla vad jag såg. Men det var alltid annat som kom emellan. Under tjugo år bockade jag av mängder av Rolex, Breitlings, Cartier, Omega, Chopard, Hublot, IWC, JLC osv osv.

Fastnade djupt i reversoträsket i många år (vilket är komiskt med tanke på att de är antitesten till Pannor) och under denna period var hypen kring Panerai som störst vilket gjorde dem mindre attraktiva eftersom de inte längre var den där tillverkaren som slog underifrån.

I ett uttråkat läge knep jag en Luminor och helt plötsligt var det något som bara klickade till i huvudet.

Stötvis åker något annat på handleden men 90% av dagarna sitter det en Panerai där från start.
Det är inte en massa lullull utan de enkla tavlorna och hur de kan kombineras med vand som istället lyfter dem är verkligen grymt.
Jag blir glad varje gång jag tar på mig en Panerai. De är uppkäftiga, naiva och stundtals helt ologiska.

WOW 🤩 inte alls det jag förväntade mig från er! Detta var verkligen något utöver det vanlig. Verkligen exceptionellt hur ni beskriver er genuina intresse för Panerai. Skulle nästan tro att satt sidan om varandena och kom överens om vad var och en ska skriva. Vilket driv ni har, den form av entusiasm har jag inte stött på sen jag blev medlem 2016. Wow jag är mållös!! Vilket gemensak, helt otroligt.

Ser verkligen fram emot att äga en Panerai och vara en del av denna comunity!

Någon som vet - är cal. OP I som bl.a. finns i PAM000 ett helt odekorerat standard ETA6497? Hittar inga bilder på det verket.

OP X/XI är väl något finare finisherade samt har swan neck regulator.

Kolla watchbase.com - Panerai och scrolla ned.

Edit - ah, de hade ingen bild där. Sorry.
Letade där men hittade som sagt ibte.
Huttade dock denna sidan där det fanns lite bilder.

OP XXIX var det mest skrämmande jag någonsin sett :bag:
Stämmer, knappt dekorerat. ETA6497 som sitter i 000 ser ut såhär:
1627975733008.png

I min Pre-A PAM001 sitter ett liknande urverk:
1627976329236.png
Tack, antog att så var fallet. Ser mig själv inte som en "urverkssnobb" men att betala över 40kSEK och få standard 6497 tar emot lite :(

Letade där men hittade som sagt ibte.
Huttade dock denna sidan där det fanns lite bilder.

OP XXIX var det mest skrämmande jag någonsin sett :bag:

Tack, antog att så var fallet. Ser mig själv inte som en "urverkssnobb" men att betala över 40kSEK och få standard 6497 tar emot lite :(
Finns väl massa Tudors och annat som också kör ETA-verk och går för mycket mer än så. Tycker inte du ska stirra dig blind på urverket :)

6497 är en riktig "workhorse" som funkar bra och är framtidssäkert (enkelt att serva). Jag personligen föredrar det framför många nyare in-house verk.

Finns väl massa Tudors och annat som också kör ETA-verk och går för mycket mer än så. Tycker inte du ska stirra dig blind på urverket :)

6497 är en riktig "workhorse" som funkar bra och är framtidssäkert (enkelt att serva). Jag personligen föredrar det framför många nyare in-house verk.
Absolut, ETA finns det gott om där ute och till mycket högre pris så har inget dåligt att säga om det. Synd att man inte finisherat verket lite. OP X/XI tycker jag ser trevliga ut trots att det är eg. samma verk :)

Jag byggde faktiskt ihop en mod en gång i tiden med ett unitas verk när Paneraitankarna började väckas till liv. Tickade på alldeles utmärkt (men högt) :hilarious: Är Panerai verken lika högljuda?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp