Håller med på de punkterna. Finns absolut fördelar också (även om jag ändå föredrar att få se urverket).![]()
Har svårt att köpa en finare klocka utan att se (en del av) urverket. Spelar ingen roll om det inte är så mycket man kan se som t.ex. 8-dagars men man ser ändå att det är något som fysiskt rör på sig och att det inte är ett vanligt kvarts-urverk. När jag köpte 915 var jag inne på att köpa den ny, men då hade Panerai av ngn anledning stängt baksidan. Tur nog hittade jag ett perfekt begagnat ex med öppen baksida. Och ja, jag vänder då och då på klockan bara för att beundra![]()
Håller med, en sportklocka (vilket man får räkna panerai som) ska ha stängd baksida. Det är mest historisk rätt och glaset utgör ännu en eventuell felkälla för otäthet. Dels för att glaset och metallen måste sammanfogas på något sätt för att bli tätt och det finns alltid en risk för spricka i glas.Jag tror det är en vanesak också. Har du klockor med öppen baksida blir det nog lite kortslutning i känslodelen av hjärnan då det känns som man "går ner" ett snäpp. Men en täckt baksida ger också en mer sportig look och enligt mig är mer i linje med "militärklocka" vilket också kan vara snyggt.![]()
Sen tycker jag att panerai inte har så många verk att visa upp förutom i ex 520.