• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Håller med på de punkterna. Finns absolut fördelar också (även om jag ändå föredrar att få se urverket). 👍

Har svårt att köpa en finare klocka utan att se (en del av) urverket. Spelar ingen roll om det inte är så mycket man kan se som t.ex. 8-dagars men man ser ändå att det är något som fysiskt rör på sig och att det inte är ett vanligt kvarts-urverk. När jag köpte 915 var jag inne på att köpa den ny, men då hade Panerai av ngn anledning stängt baksidan. Tur nog hittade jag ett perfekt begagnat ex med öppen baksida. Och ja, jag vänder då och då på klockan bara för att beundra 😉

Jag tror det är en vanesak också. Har du klockor med öppen baksida blir det nog lite kortslutning i känslodelen av hjärnan då det känns som man "går ner" ett snäpp. Men en täckt baksida ger också en mer sportig look och enligt mig är mer i linje med "militärklocka" vilket också kan vara snyggt. :)
Håller med, en sportklocka (vilket man får räkna panerai som) ska ha stängd baksida. Det är mest historisk rätt och glaset utgör ännu en eventuell felkälla för otäthet. Dels för att glaset och metallen måste sammanfogas på något sätt för att bli tätt och det finns alltid en risk för spricka i glas.
Sen tycker jag att panerai inte har så många verk att visa upp förutom i ex 520.

Håller med, en sportklocka (vilket man får räkna panerai som) ska ha stängd baksida. Det är mest historisk rätt och glaset utgör ännu en eventuell felkälla för otäthet. Dels för att glaset och metallen måste sammanfogas på något sätt för att bli tätt och det finns alltid en risk för spricka i glas.
Sen tycker jag att panerai inte har så många verk att visa upp förutom i ex 520.
De körde väl 682:a med glasbaksida en kort period innan de (iaf enligt elaka tungor) ändrade pga av just riskerna med otäthet.
Oavsett - det hör inte hemma på klockor ämnade för dykning. Varken estetiskt, historiskt eller praktiskt.

De körde väl 682:a med glasbaksida en kort period innan de (iaf enligt elaka tungor) ändrade pga av just riskerna med otäthet.
Oavsett - det hör inte hemma på klockor ämnade för dykning. Varken estetiskt, historiskt eller praktiskt.
Föredrar stängd baksida men, om vi pratar historia och dykning så används ju merparten av alla dykare på land så man kan ju diskutera vad som är mest fel ?😉

Svårt att titta bort när denna skönhet står på skrivbordet och stirrar mot en 😍

20210901094520_IMG_9761-01_1sa.jpeg

Många fina tips på GTG härrom veckan, skinnet åkte på för att mjuka upp det, snappades upp av snart 372 ägare😂😂😂

Har även mest raka spännen och har inte funderat på att man kan köpa och byta ut dem! Iallafall till mitt favorit canvas😀👍👍

Tack för att du delar.

Ni är för härliga gubbar 😂 här kommer det! Lite spännan blev det denna gången bara. Från banden köpta på gtgn 😃
IMG_20210831_180407.jpg
IMG_20210831_180621.jpg
IMG_20210831_191049.jpg
IMG_20210831_191019.jpg
IMG_20210831_191006.jpg

Har upplevt något extremt konstigt de senaste dagarna. Sedan jag bytte band på 510an så har jag efter en hel dags användning känt stickningar i fingrarna och allmänn trötthet i armen. Tror att klockan hamnar konstigt och trycker på någon sena, nerv eller liknande. Har det hänt någon av er? (Klockan sitter relativt löst)

BFU (bandet på bilden är inte det som ger upphov till det konstiga fenomenet)
20210827_154935.jpg
Kan återrapportera att ett annat band gjorde susen :) Skönt att inte behöva flippa 510an :D
20210902_111136.jpg

Coolt, men det var fan den sämsta säljposten ever, tom. med C24:s mått mätt.
Horribla foton och noll information/beskrivning. Det handlar fasiken om en vintagepjäs där information inkluderande historik är allt..
Precis, ska man hosta upp en knapp miljon på en vintage-Panerai tänker jag att det behöver finnas rätt tydlig historik och en massa information om objektet ifråga. Efter att skummat lite av det Perezcope skriver så inser man att vintage-Panerai kryllar av Frankenvarianter - så frågan är vad detta är...

Har upptäckt 2 mindre skador på visarna på min 1389, vet att det har varit uppe för diskussion tidigare men har då för mig att det gällde guldvisare?
Hur som helst så var jag i kontakt med panerai och fick följande svar ”……However if the timepiece has not been damaged, the 2 years warranty will cover the hand replacement.”
Varför täcker inte den förlängda 8-års garantin detta och är det någon som nyttjat garantin för visarbyte?
Syns inte så mycket i daglig användning men när ljuset ligger rätt och skapar reflektioner framträder det rätt tydligt
A3FCD9C2-8A02-4A6A-9BA4-5E46CE907A76.jpeg
141ABBFC-A42D-45DB-A727-B51F8981C010.jpeg

Har upptäckt 2 mindre skador på visarna på min 1389, vet att det har varit uppe för diskussion tidigare men har då för mig att det gällde guldvisare?
Hur som helst så var jag i kontakt med panerai och fick följande svar ”……However if the timepiece has not been damaged, the 2 years warranty will cover the hand replacement.”
Varför täcker inte den förlängda 8-års garantin detta och är det någon som nyttjat garantin för visarbyte?
Syns inte så mycket i daglig användning men när ljuset ligger rätt och skapar reflektioner framträder det rätt tydligt
A3FCD9C2-8A02-4A6A-9BA4-5E46CE907A76.jpeg
141ABBFC-A42D-45DB-A727-B51F8981C010.jpeg
Har du sagt att du har 8-årsgaranti? Den får man ju bara om man registerar klockan, och snubben du pratar med kanske inte vet att du har registrerat klockan (möjligen pga lathet).

Har du sagt att du har 8-årsgaranti? Den får man ju bara om man registerar klockan, och snubben du pratar med kanske inte vet att du har registrerat klockan (möjligen pga lathet).
Den är reggad för 8-års garantin och skrev det i frågan till dem så verkar som det bara är 2-års garantin som täcker sånt. Vilket jag finner mycket märkligt. Vad är det då för nytta med en förlängd garanti?

Tillbaka
Topp