Dubbelkupat i mitt hjärta (läses med allsång på skansen melodi)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
HissellihissHiss eller diss med det blå gummit?
Fja. Jag har inte haft exakt 1312, men två stycken väldigt lika (1359 och 1058). Jag har inte heller haft exakt 510, men två stycken väldigt lika där med.Nu har jag varit utan Panerai sedan i somras och suget och saknaden för en ny Panerai börja smyga sig på. När jag sålde min 510 så hade jag siktet inställt på en sub som jag alltid velat prova och främst en 683. Provade en på Nymans i Sthlm i somras och den kändes bra.
Nu har jag även fått upp ögonen för en 1312 som jag även tittat på tidigare.
Just nu känns nog 1312 mest lockande och Suben får ge vika även denna gång men jag känner mig sjukt kluven. Någon som kan ge lite vettig input och ägt båda eller någon av modellerna?
Stort tack @mårt för din input.Fja. Jag har inte haft exakt 1312, men två stycken väldigt lika (1359 och 1058). Jag har inte heller haft exakt 510, men två stycken väldigt lika där med.
Jämfört med 510 är 1312 ett steg upp i dressighet. Den sitter också något högre, lite mer topptung fast inte mycket, för samtidigt har den smalare/kurvigare sidor/horn, så den flyter med handleden. Det gör också mycket för dress-känslan. Sandwichtavlan har blivit grundare med åren, vilket jag tycker är bra för då syns faktiskt siffrorna lite bättre. Vad jag tyckte var minus med 1359 (och 613 för den delen) var att det blev lite väl mörk urtavla, jag vill gärna att index ska poppa lite. Urverket 9010 rullar på bra. Det är ju ett automatverk, så det är ju stor skillnad mot 510 i känsla på armen, men rotorn har varit ganska tyst jämfört med många andra automatare och sitter 2mm närmare handleden än 312 (p.9000). Uhm... vad mer ... jag har nog mycket mer att säga. Vad undrar du över?
Det är ju en rotor som rör sig. Klockan får lite mer eget liv. Och i och med att det är en rotor så måste den få plats, så klockan blir lite mer upphöjd. En Bettarini sitter ju lågt mot handleden (iaf på mig).Stort tack @mårt för din input.
Det var inget specifikt jag undrade över utan mer lite generella insikter från de som haft modellerna
Hur menar du att det är stor skillnad i känsla på armen med automatare?
Jag har tidigare bara haft manuella urverk från Panerai så jag hänger inte riktigt med på vad du syftar på?
Stort tack @mårt för din input.
Det var inget specifikt jag undrade över utan mer lite generella insikter från de som haft modellerna
Hur menar du att det är stor skillnad i känsla på armen med automatare?
Jag har tidigare bara haft manuella urverk från Panerai så jag hänger inte riktigt med på vad du syftar på?
I said that!Sen är det skillnad på bettarini case och 1950, bettarini sitter plattare på handleden och därmed kan känslan blir annorlunda.
Absolut, jag förstår.Det är ju en rotor som rör sig. Klockan får lite mer eget liv. Och i och med att det är en rotor så måste den få plats, så klockan blir lite mer upphöjd. En Bettarini sitter ju lågt mot handleden (iaf på mig).
Jag har två bettarini och en 1950 Så, ungefär så. Jag gillar båda.Absolut, jag förstår.
Vilken av boetterna föredrar du?
Jag har dessvärre inte provat 1950 boetten.
1312 är inte stor och klumpig, men den är större och klumpigare. Prova!683 upplevde jag att den bars väldigt smidigt. Dock är ju den bara 42mm så att den kändes smidigare än min 510 är kanske inte så konstigt
Blir lite orolig att 1312 kanske kommer upplevas som lite stor och klumpig då.
Ja det är rätt!1312 är inte stor och klumpig, men den är större och klumpigare. Prova!
I said that!
Nu har jag varit utan Panerai sedan i somras och suget och saknaden för en ny Panerai börja smyga sig på. När jag sålde min 510 så hade jag siktet inställt på en sub som jag alltid velat prova och främst en 683. Provade en på Nymans i Sthlm i somras och den kändes bra.
Nu har jag även fått upp ögonen för en 1312 som jag även tittat på tidigare.
Just nu känns nog 1312 mest lockande och Suben får ge vika även denna gång men jag känner mig sjukt kluven. Någon som kan ge lite vettig input och ägt båda eller någon av modellerna?
Snyggt!Ingen 683 eller 1312 men väl en 682 och en 1313 så det borde duga som referens.
Grymt, tack så mycket.Ingen 683 eller 1312 men väl en 682 och en 1313 så det borde duga som referens.
Det är absolut bezeln som luras en del. Skulle säga att jag använder dem 50/50 men som tidigare påtalats är de ju ganska olika vilket gör att 1313 blir mer ”bling” och därför åker den på när jag ska låtsas vara lite mer proper. Suben är mer av en alltiallo som funkar i alla lägen.Grymt, tack så mycket.
1313 upplevs ju som mycket större speciellt på bilden där man ser båda tavlorna men det är väl bezel på 683 som lurar en lite
Vad är dina spontants åsikter om dem och vilken får mest handledstid?
Var till min AD och skulle hämta banden jag beställt bland annat. De bjöd på dom, fint gjort! Fick ett etui också.
Det som du tipsade om för några veckor sen, kommer inte ihåg vad dom kallar just detta?Det kanske är bildens färger som luras men är det vänstra deras ”vanliga” gröna?
Grymt!Det som du tipsade om för några veckor sen, kommer inte ihåg vad dom kallar just detta?
Haha! Do it!Grymt!
Det såg nästan grått ut på första bilden. Jäklar vad toppen det är på suben. Fan nu måste jag byta till mitt också
Jag vill ha!Fasiken, detta var ju inte planen.
Den har verkligen inget som jag söker i min nästa panna och är ju fullständigt ologisk att äga.
Men med det sagt…..har vi någon input kring 1616?
Hur länge är den kul att ha?
Sneglade på den efter att ha tittat en kväll på massa friidrott och alla stjärnor där med kolfibers RM på armarna. Hade ett kort sug dåFasiken, detta var ju inte planen.
Den har verkligen inget som jag söker i min nästa panna och är ju fullständigt ologisk att äga.
Fasiken, detta var ju inte planen.