• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min uppfattning är att den inte flagnar av vid normal användning, haft min nu i 3 år och använt den friskt - den är mer eller mindre som den var då jag köpte den. Vet inte om pannan med åren har ’patinerats’ mot en mer mörkgråsvart färg eller om det var en färgblandning panerai använde sig av 97/98, min (004 preA) är iaf mörkgråsvart och är inte 100% svart i färgtonen.
Dyk upp på nästa gtg så får du se den live :)

8CA787B1-C6BE-4C9C-BBE5-81E517818BB0.jpeg

Min uppfattning är att den inte flagnar av vid normal användning, haft min nu i 3 år och använt den friskt - den är mer eller mindre som den var då jag köpte den. Vet inte om pannan med åren har ’patinerats’ mot en mer mörkgråsvart färg eller om det var en färgblandning panerai använde sig av 97/98, min (004 preA) är iaf mörkgråsvart och är inte 100% svart i färgtonen.
Dyk upp på nästa gtg så får du se den live :)

8CA787B1-C6BE-4C9C-BBE5-81E517818BB0.jpeg

Mums! Jag får göra lite research :) Jag har närmare till Berlin än Sthlm :p annars hade jag gärna dykt upp på en GTG

Någon ska säkert, men jag är inte bjuden ;) menade mest att jag bor på sydlig breddgrad långt från Sthlm 😛

Har jag hajjat det rätt att Pre-V är den korta perioden Panerai sålde till civila innan Richemont? Pre-A är typ att klockorna är ihopsatta av gamla delar från pre-v eran?
Yes, typ.

Pre-A tillverkades precis efter Vendome (Richemont) köpte upp Panerai, för att testa den italienska marknaden... Dessa tillverkades av mestadels pre-v delar under en väldigt kort period 1997.

Yes, typ.

Pre-A tillverkades precis efter Vendome (Richemont) köpte upp Panerai, för att testa den italienska marknaden... Dessa tillverkades av mestadels pre-v delar under en väldigt kort period 1997.

Aha, då kan det kvitta om det är pre-a eller v. Då går skick & fullset framför :) 004 är fräcka men avsevärt dyrare än 001.

Tror jag ska börja läsa in mig o sen börja spana efter ett riktigt bra ex utav 001 (använt men inte förstört). NOS känns som snåriga vatten, dyrt och inte så skoj att råka dinga 😛

Aha, då kan det kvitta om det är pre-a eller v. Då går skick & fullset framför :) 004 är fräcka men avsevärt dyrare än 001.

Tror jag ska börja läsa in mig o sen börja spana efter ett riktigt bra ex utav 001 (använt men inte förstört). NOS känns som snåriga vatten, dyrt och inte så skoj att råka dinga 😛
Hittar du NOS av preA/V menar du? Det låter fejk.

Som nästa Panerai, vad hade ni valt? PAM232 eller 90-tals luminor med tritiumtavla? Finns det några tritium radiomir från denna eran? Har ni några bra lästips på pannor från denna tiden?

Ps: i lådan finns pam 127 & 671
Jag gillar 232 riktigt mycket men som tidigare nämnt här kan den verka lite platt pga avsaknad av kupat glas men tycker det är en riktigt bra radiomir som har allt DNA

Har vi några 1086 här i Sverige? Tycker det verkar vara en riktigt bra Luminor. Har haft 510 tidigare och just nu bara en 683. Sugen på både Luminor och Radiomir som komplement. Testade några Radiomir på Krons för några veckor sen och fastnade för 995.
Men som sagt - en baspanna typ Luminor är nog det jag behöver just nu.
995 på mig:
FA407A72-1BA0-4CD9-A2EC-4308F936ACCC.jpeg
Vad lustigt , jag har idag också en 683 och planerar att min nästa Panna ska bli en 1086. 😊

Var i Köpenhamn i helgen och fick klämma lite på olika klockor och jag måste verkligen ha en panna igen...

Bilagor

• IMG_9127.jpg
    IMG_9127.jpg
    74.6 KB · Visningar: 8
  • IMG_9128.jpg
    IMG_9128.jpg
    115.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_9133.jpg
    IMG_9133.jpg
    123.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_9137.jpg
    IMG_9137.jpg