• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IMG20220215185728-01.jpeg

IMG20220215185636-01.jpeg

Pam01312
"stor" och trevlig
Men ska de inte ha glasbaksida?
Snyggt och stort grattis👍
 
Slutet 2020 är den, körde pamguard nu så jättemycket garanti 🤣
Ecru... Är det fuskvintagelume? Bra eller anus? Ursäkta okunskapen
(personligen såg glasbaksidan trevlig ut så lite ledsen i ögat)
Ecru är det korrekta färgnamnet för vad folk kallar fauxtina ja. Det som är bra med den är att lysmassan inte skiner igenom och missfärgat index, som det gör på många "vita" a.k.a. fisgröna index. Det som är dåligt är att ecruindex har något sämre luminans. I övrigt är färgen en smaksak.

Jag lovar att inte dissa människorna som gillar "vita" index. 😁
 
Ecru är det korrekta färgnamnet för vad folk kallar fauxtina ja. Det som är bra med den är att lysmassan inte skiner igenom och missfärgat index, som det gör på många "vita" a.k.a. fisgröna index. Det som är dåligt är att ecruindex har något sämre luminans. I övrigt är färgen en smaksak.

Jag lovar att inte dissa människorna som gillar "vita" index. 😁

Det gör du visst det, försök inte spela blyg nu!
 
Åh. Hejsan min gamla? :)

Äh, den väger inte så mycket ju.
Det var på Nymans/KRONS - Uttagen 2021 tror jag. Hade 2 små dings på högre övre bandhornet.

Jag gjorde misstaget att jag hade på mig en klocka i kolfiber som endast väger 45g. Kanske det som gav lite hjärnspöken. Priset har jag för mig var 65-70kSEK.

Edit: Är 1058 discontinued och ersatt av 1316?
 
Det var på Nymans/KRONS - Uttagen 2021 tror jag. Hade 2 små dings på högre övre bandhornet.

Jag gjorde misstaget att jag hade på mig en klocka i kolfiber som endast väger 45g. Kanske det som gav lite hjärnspöken. Priset har jag för mig var 65-70kSEK.

Edit: Är 1058 discontinued och ersatt av 1316?
Korrekt. Det är min gamla klocka. Priset är rätt. Och ja, den är discontinued och ersatt.
 
Mycket bra!
1312 är verkligen en ypperlig ”do it all-panna”.
Håller med dig! 1950, sandwich, inhouse, 44(dvs lagom 🤣)
Tittat mer på 1392 egentligen då jag tyckte den var lite mer harmonisk utan9an bredvid sekund. Testat den men inte fallit helt. Köpte denna och aldrig provat innan men den är riktigt bra. Är nöjd 😃
(hade önskat glasbaksida men inte koll på att det ändrats... Men å andra sidan är den nyare 😃)
 
Håller med dig! 1950, sandwich, inhouse, 44(dvs lagom 🤣)
Tittat mer på 1392 egentligen då jag tyckte den var lite mer harmonisk utan9an bredvid sekund. Testat den men inte fallit helt. Köpte denna och aldrig provat innan men den är riktigt bra. Är nöjd 😃
(hade önskat glasbaksida men inte koll på att det ändrats... Men å andra sidan är den nyare 😃)

Glasbaksida ger inte så mycket glädje på majoriteten av Panerai. De flesta nya urverken ser ut som en slät diskbänk more or less. De var sexigare på ETA 6497-tiden ;)
 
Hallå.

Jag har blivit väldigt sugen på en 683.
Är det en vettig nybörjar-panna? tror ni att de finns goda chanser att hitta en begagnad här på KS eller dyker de sällan upp?
Tack på förhand :)

Vettig bybörjarpanna - ja. De säljs mellan varvet, sök i Säljes-delen så ser du. Varit uppe en 2-3 st närmsta månaderna.
 
Jag tycker inte dyklarklockor ska ha glasbaksida :D Fight me.

Varför tycket du inte det? Du ser ju inte baksidan ändå när du djupdyker ;) Rent praktiskt så gör det väl liten skillnad idag (tror jag)... men sen dyker sånt dumt skit som due med oförklarlig 30m WR upp och får mig att börja tvivla :D

Lite off-topic men ändå inte, 249 har 30m WR, glasbaksida, men har de satt 30m på den för att vara "historiskt korrekta"? Och egentligen pallar mer? Verkar vara ett dumt business-beslut isf och märklig om det bara gäller den modellen?
 
Jag tycker inte dyklarklockor ska ha glasbaksida :D Fight me.
Jag tycker inte klockor med fula urverk skall ha glasbaksida. Handlar det om fint dekorerade urverk eller tekniskt imponerande dito får det gärna vara en glasbaksida.. Men cal P900, P3000 eller P5000 får de gärna gömma nånstans. Edit: inte för att de är direkt fula utan för att det inte är mycket att se.
Tacka vet jag OP XI eller OP X osv.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte klockor med fula urverk skall ha glasbaksida. Handlar det om fint dekorerade urverk eller tekniskt imponerande dito får det gärna vara en glasbaksida.. Men cal P900, P3000 eller P5000 får de gärna gömma nånstans. Edit: inte för att de är direkt fula utan för att det inte är mycket att se.
Tacka vet jag OP XI eller OP X osv.

Jag är glad att verket till min 243 är gömt, den OP III kan likagärna vara gömd.

Mitt p4000 till 995 är fint med sitt micro-rotor, har inget emot p3000 till min 721.
 
Varför tycket du inte det? Du ser ju inte baksidan ändå när du djupdyker ;) Rent praktiskt så gör det väl liten skillnad idag (tror jag)... men sen dyker sånt dumt skit som due med oförklarlig 30m WR upp och får mig att börja tvivla :D

Lite off-topic men ändå inte, 249 har 30m WR, glasbaksida, men har de satt 30m på den för att vara "historiskt korrekta"? Och egentligen pallar mer? Verkar vara ett dumt business-beslut isf och märklig om det bara gäller den modellen?

1. Toolig känsla, en klocka helt i metall (varesig det är stål eller titan eller guld) känns mer gedigen än något med glas på baksidan.
2. Vanligtvis brukar klockor med glasbaksidan vara aningen tjockare, detta gällde bla Speedmasters förr i världen.

Mina 5 cent.

Ang 249 och co - ja när 3646 och co gjordes så hade de bara 30m WR - för dykarna skulle inte djupare än så. Behövdes inget mer.
 
Håller med dig! 1950, sandwich, inhouse, 44(dvs lagom 🤣)
Tittat mer på 1392 egentligen då jag tyckte den var lite mer harmonisk utan9an bredvid sekund. Testat den men inte fallit helt. Köpte denna och aldrig provat innan men den är riktigt bra. Är nöjd 😃
(hade önskat glasbaksida men inte koll på att det ändrats... Men å andra sidan är den nyare 😃)
Äsch, 9010-verket må vara toppen i många avseenden men det är inte någon vacker skapelse.

Edit: var typ fyra på bollen så jag kryper tillbaka under stenen.
 
Tillbaka
Topp