• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan nada om Panerai, i princip.
Har alltid tyckt det är fina klockor och alltid drömt om att äga en. Men också tänkt att jag har för små handleder för de flesta modeller.
Förra veckan slog jag till jävligt spontant på en 112, utan att läsa på allt för mycket om modellen.

Fick hem den idag och den är fin. Men får för mig att modellen inte är jätteattraktiv bland samlare? Varför inte? Schysst glasbaksida och limiterad upplaga.

I alla fall. Nu har jag testat en. Men det blir nog att sälja vidare ändå…det var som jag trodde. Mina handleder är för klena.

CE9AB55F-137D-4C79-8921-CF23E68E796E.jpeg

112an är fantastisk. Och mycket populära bland paneristi, du gjorde rätt val däri.

Ang storlek- ta en titt på distans i en spegel. Handledsskott får alla klockor att se enorma ut om man inte har rejäla handleder. Jag med 17cm har 44,45, och 47 bekvämt och ofta, men kan även tänka att klockor ser för stora ut ibland
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
112an är fantastisk. Och mycket populära bland paneristi, du gjorde rätt val däri.

Ang storlek- ta en titt på distans i en spegel. Handledsskott får alla klockor att se enorma ut om man inte har rejäla handleder. Jag med 17cm har 44,45, och 47 bekvämt och ofta, men kan även tänka att klockor ser för stora ut ibland
Ja, ska nog ge klockan en chans och testa några omgångar innan jag bestämmer mig. Tack för uppmuntran!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Jag kan nada om Panerai, i princip.
Har alltid tyckt det är fina klockor och alltid drömt om att äga en. Men också tänkt att jag har för små handleder för de flesta modeller.
Förra veckan slog jag till jävligt spontant på en 112, utan att läsa på allt för mycket om modellen.

Fick hem den idag och den är fin. Men får för mig att modellen inte är jätteattraktiv bland samlare? Varför inte? Schysst glasbaksida och limiterad upplaga.

I alla fall. Nu har jag testat en. Men det blir nog att sälja vidare ändå…det var som jag trodde. Mina handleder är för klena.

CE9AB55F-137D-4C79-8921-CF23E68E796E.jpeg
112 är jättebra, det är som Panerais motsvarighet till RayBans pilotbrillor. Funkade förut, funkar nu och kommer funka sen liksom

Den sitter förövrigt bra på dig trots att det är ett handledsskott med en inåtrotation i armbågsleden och handleden (som ger lite smalare handled)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
112 är jättebra, det är som Panerais motsvarighet till RayBans pilotbrillor. Funkade förut, funkar nu och kommer funka sen liksom

Den sitter förövrigt bra på dig trots att det är ett handledsskott med en inåtrotation i armbågsleden och handleden (som ger lite smalare handled)
Jajävlar. Inte för att jag tvivlade på din kunskap om människans anatomi, men av nyfikenhet tog jag fram skjutmåttet och konstaterade 10mm skillnad på bredd. Det var nyheter för mig 😁

Och jag håller med, 112 är grym och ser ut att sitta fint.
 

Caravelle33

Vacheron
Jag kan nada om Panerai, i princip.
Har alltid tyckt det är fina klockor och alltid drömt om att äga en. Men också tänkt att jag har för små handleder för de flesta modeller.
Förra veckan slog jag till jävligt spontant på en 112, utan att läsa på allt för mycket om modellen.

Fick hem den idag och den är fin. Men får för mig att modellen inte är jätteattraktiv bland samlare? Varför inte? Schysst glasbaksida och limiterad upplaga.

I alla fall. Nu har jag testat en. Men det blir nog att sälja vidare ändå…det var som jag trodde. Mina handleder är för klena.

CE9AB55F-137D-4C79-8921-CF23E68E796E.jpeg
Tycker den sitter bra på dig! 112an är ju supergrym!
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Även jag har klena handleder, men trivs riktigt bra med min 112. Jag måste faktiskt erkänna att den är den enda klocka som så väl familjemedlemmar som främlingar spontant berömmer. Ge den en chans!

Samma här, får mest oväntade komplimanger för mina paneraier.

Kom ihåg ta en bild i spegeln på distans så ser du hur resten ser dig
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
112 är jättebra, det är som Panerais motsvarighet till RayBans pilotbrillor. Funkade förut, funkar nu och kommer funka sen liksom

Den sitter förövrigt bra på dig trots att det är ett handledsskott med en inåtrotation i armbågsleden och handleden (som ger lite smalare handled)

Jajävlar. Inte för att jag tvivlade på din kunskap om människans anatomi, men av nyfikenhet tog jag fram skjutmåttet och konstaterade 10mm skillnad på bredd. Det var nyheter för mig 😁

Och jag håller med, 112 är grym och ser ut att sitta fint.

Tycker den sitter bra på dig! 112an är ju supergrym!

Även jag har klena handleder, men trivs riktigt bra med min 112. Jag måste faktiskt erkänna att den är den enda klocka som så väl familjemedlemmar som främlingar spontant berömmer. Ge den en chans!

Tack för alla fina ord och att ni släpper in mig i Paneristi-värmen!
Efter er uppmuntran så har jag valt att behålla klockan och ge det en chans. Även frugan gillade klockan. Lär posta fler bilder här framöver :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
112an är fantastisk. Och mycket populära bland paneristi, du gjorde rätt val däri.

Ang storlek- ta en titt på distans i en spegel. Handledsskott får alla klockor att se enorma ut om man inte har rejäla handleder. Jag med 17cm har 44,45, och 47 bekvämt och ofta, men kan även tänka att klockor ser för stora ut ibland

Gjorde en sökning här på KS och såg att det inte gått så många 112-annonser. Det var därför jag tänkte att det kanske inte är en så populär modell. Men det kan ju också betyda att de som äger, gärna behåller den :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Gjorde en sökning här på KS och såg att det inte gått så många 112-annonser. Det var därför jag tänkte att det kanske inte är en så populär modell. Men det kan ju också betyda att de som äger, gärna behåller den :)
Jag tänker mig att många i den här delen av forumet är lite för nördiga. Man tänker typ att en 112:a kan man få tag på hyggligt lätt, men det finns alltid något lite coolare som hägrar. Den senaste tiden har folk börjat leta sig ännu längre bak i tiden och försöker skaffa s.k. Pre-A och Pre-V(endome)-modeller.

Jag tror att om man bara fick välja en panna allena för resten av livet för runt 50K så skulle den vara bland de mer populära. Personligen hade jag valt en 000 eller den 416 (som nu iofs har gått upp i värde), för jag föredrar sausage dial istället för sandwich dial på en bettarini-boett.... Men har man 100K att lägga på en panna så ser valet annorlunda ut.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Btw, jag är glad att vi fick vår lilla blåa Paneristi-badge (även om @azcii hade önskat att den var grön) för att det står "Patek" under mitt namn känns sisådär :D

1652173392493.png
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag brukar vanligtvis göra min research innan jag köper mina pannor, men eftersom detta byte skedde rätt snabbt och spontant fick det bli research i efterhand.

Så vad är det som skiljer 1024 mot 024?

1024 tillverkades totalt i 2000 ex i två serier: T - 1000, U - 1000

Största skillnaden mellan modellerna ligger i urverket där man gått från OP.III till OP.XXX.

OP XXX är precis som OP.III i grunden ett Valjoux 7750 som är chronometer(C.O.S.C)-certifierat.

OP.XXX är dock ordentligt modifierat, där man bland annat installerat en "full balance bridge" vilket innebär att balanshjulet sitter på en brygga som i sin tur sitter fast på två sidor med skruv, vilket resulterar i ett mer robust urverk. Detta brukar man oftast se i sportklockor och samma uppgradering gjordes när Panerai ersatte P.9000 med P.9010.

Man har även ökat antal juveler från 21 till 25 och gångreserven har gått upp från 42h till 50h.

1652173244942.png


Med 1024 tog man dessutom bort "quick release"-systemet och gick tillbaka till gamla hederliga bettarini-skruvar istället, precis som man hade fram tom H-serien av 024. Jag gillar personligen båda systemen, så för mig funkar båda två.

På U-serien (sista) hittar man dessutom en "maiale" på baklocket, något jag personligen uppskattar.

1652174016643.png


I övrigt ska det inte vara några skillnader :)

Lite fler bilder

1652175050202.png


1652174075948.png


1652174090276.png



1652174103800.png
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Rörigt värre! Känns inte jättebra att Panerai inte vet hur klockorna är konstruerade,
Nej, jag håller med. Jag köpte en Panerai 574 i stället och var med om en annan intressant grej när jag mejlade deras kundservice.

Jag frågade om lagerstatus på ett gummi till den och fick då till svar att bandet inte passade min klocka, utan att den bara fungerar med läderband. Sen fick jag tips på ett fint alligatorband till den, så någon tog sig ändå tiden... :hilarious:
 

Caravelle33

Vacheron
Nej, jag håller med. Jag köpte en Panerai 574 i stället och var med om en annan intressant grej när jag mejlade deras kundservice.

Jag frågade om lagerstatus på ett gummi till den och fick då till svar att bandet inte passade min klocka, utan att den bara fungerar med läderband. Sen fick jag tips på ett fint alligatorband till den, så någon tog sig ändå tiden... :hilarious:
Passar bevisligen
C434AE6D-8FAB-4809-B560-E1A9526A8A20.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nej, jag håller med. Jag köpte en Panerai 574 i stället och var med om en annan intressant grej när jag mejlade deras kundservice.

Jag frågade om lagerstatus på ett gummi till den och fick då till svar att bandet inte passade min klocka, utan att den bara fungerar med läderband. Sen fick jag tips på ett fint alligatorband till den, så någon tog sig ändå tiden... :hilarious:
What the actual heck? Var detta någon från Panerai som sa att gummi inte passar klockan. Amatörer.

Påminner mig om när jag hade haft inbrott och ville köpa larm. En larmfirma sa "äh, det händer inte två gånger", en annan sa "javisst, vad du än behöver, vi kommer givetvis bums så du kan sova gott inatt".
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
What the actual heck? Var detta någon från Panerai som sa att gummi inte passar klockan. Amatörer.

Påminner mig om när jag hade haft inbrott och ville köpa larm. En larmfirma sa "äh, det händer inte två gånger", en annan sa "javisst, vad du än behöver, vi kommer givetvis bums så du kan sova gott inatt".

B07E7D3F-EB68-41FC-A4E0-A56E72256A4E.jpeg

Det vore ju något att montera ett gummi på en Radiomir framför deras ögon. Det kan dock gå åt båda hållen, antingen blir det en eureka-upplevelse för dem, eller så blir man kallad trollkarl och uppeldad på bål.
 
Senast ändrad:

Caravelle33

Vacheron
B07E7D3F-EB68-41FC-A4E0-A56E72256A4E.jpeg

Det vore ju något att montera ett gummi på en Radiomir framför deras ögon. Det kan dock gå åt båda hållen, antingen blir det en eureka-upplevelse för dem, eller så blir man kallad trollkarl och uppeldad på bål.
Är dom helt från vettet? Har dom ingen aning om hur man monterar ett band på klockan? Att dom inte tagit fram bandet med modellen ifråga i åtanke betyder ju inte att det inte går! Efter att ha läst om detta och att dom inte vet hur klockorna är konstruerade gör att jag kokar, hur kan man vara så inkompetenta och nonchalanta?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är dom helt från vettet? Har dom ingen aning om hur man monterar ett band på klockan? Att dom inte tagit fram bandet med modellen ifråga i åtanke betyder ju inte att det inte går! Efter att ha läst om detta och att dom inte vet hur klockorna är konstruerade gör att jag kokar, hur kan man vara så inkompetenta och nonchalanta?
Jag har hört om andra klockmärken som inte gillar att man sätter aftermarket-straps på deras klockor och tycker klockan inte är "äkta" om inte OEM straps sitter på, vilket också gäller fel OEM strap på fel klocka liksom... Så har ju inte Panerai varit förut, men människorna som svarar på mailen kanske snarare tillhör Richemont än Panerai.
 

Caravelle33

Vacheron
Jag har hört om andra klockmärken som inte gillar att man sätter aftermarket-straps på deras klockor och tycker klockan inte är "äkta" om inte OEM straps sitter på, vilket också gäller fel OEM strap på fel klocka liksom... Så har ju inte Panerai varit förut, men människorna som svarar på mailen kanske snarare tillhör Richemont än Panerai.
Kanske snarare tillhör gruppen-Jag är totalt ointresserad av mitt jobb och är bara här för lönen.
 

Caravelle33

Vacheron
Jag har varit väldigt sugen på en 1226 men vet inte om jag vågar köpa en ny klocka från Panerai med tanke på kompetensen hos deras anställda.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Är dom helt från vettet? Har dom ingen aning om hur man monterar ett band på klockan? Att dom inte tagit fram bandet med modellen ifråga i åtanke betyder ju inte att det inte går! Efter att ha läst om detta och att dom inte vet hur klockorna är konstruerade gör att jag kokar, hur kan man vara så inkompetenta och nonchalanta?
Du hade blivit ännu mer lack om du såg hela mailkonversationerna jag haft med 3 olika personer hos de gällande Quaranta och casebacks :hilarious:
 
Topp