• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag vet inte 😳
Känner att jag typ måste ha en vit submersible. Samtidigt bygger jag pool som fullständigt ruinerar mig så jag kan inte köpa en sub om inte 390:n ryker först. Det eller skita i att färdigställa poolen. Men då drar nog frugan med ungarna
Eller så tar du betalt för att använda poolen. Inte mer än rättvist tycker jag ;)

DNA ut, rymdskepp in.
Hej pamiljen,
Jag är besviken och arg. Detta företag som gör ref 1305 i tre olika storlekar och 1312 i typ fyra, men som inte gör 372 alls längre. Vad är det för fel på dem?
:arghh::arghh::banghead::bawling:
Enkelt - 372or står fortfarande och dammar i skyltfönster runt om i världen medan 42mm subbz och 1312:eek:r säljer som smör. De går inte runt på att göra DNA-pjäser. Jag tycker faktiskt inte den taktiken är fel. Finns gott om 372or att köpa begagnat för nära ½ listpriset och det kommer upp nya hela tiden.

All cost cutting däremot .. den suger 🐴👝

Enkelt - 372or står fortfarande och dammar i skyltfönster runt om i världen medan 42mm subbz och 1312:eek:r säljer som smör. De går inte runt på att göra DNA-pjäser. Jag tycker faktiskt inte den taktiken är fel. Finns gott om 372or att köpa begagnat för nära ½ listpriset och det kommer upp nya hela tiden.

All cost cutting däremot .. den suger 🐴👝
Jo jag hajar, men du tror inte att en 42mm 372 hade sålt? Kanske inte eftersom jag hör en hel del som säger "kan inte leva utan datum" och "sekundvisare så man vet att klockan lever ". Oh well...

Jo jag hajar, men du tror inte att en 42mm 372 hade sålt? Kanske inte eftersom jag hör en hel del som säger "kan inte leva utan datum" och "sekundvisare så man vet att klockan lever ". Oh well...
Den här kommer säkerligen också att sälja som smör, 7900€
D5866C66-315E-49C4-8D88-4AFC7C22E4F3.png

Vad är skillnaden på driven och vanlig snap-on? I mitt huvud är det typ samma sak :)
Med "Driven" pressas baklocket in med kraft och med packningar, likt hur safirglaset pressas in på modeller med bättre WR. Denna metod kräver speciella maskiner för att man ska kunna få loss baklocket.

Med "snap-on" trycks baklocket på rätt enkelt, sitter inte i närheten av lika hårt och är enklare att få loss för valfri urmakare.

Med "Driven" pressas baklocket in med kraft och med packningar, likt hur safirglaset pressas in på modeller med bättre WR. Denna metod kräver speciella maskiner för att man ska kunna få loss baklocket.

Med "snap-on" trycks baklocket på rätt enkelt, sitter inte i närheten av lika hårt och är enklare att få loss för valfri urmakare.
Var det inte även något snack om bajonettlåsning, vilka modeller har det? Finns det alltså tre olika typer av ”snap on”?

Synd att den var 40mm. 42mm hade varit perfekt :/ Har 42mm luminor helt försvunnit nu och ersatts av 40mm?
Japp, 1279 blev den sista Luminor 1950 i 42mm. Man kan tycka att det är konstigt, men de kände väl att det blev lite för mycket olika storlekar att välja mellan. Submersible i 42mm kommer dock att finnas kvar.

..och jag tycker deras beslut om att i princip göra Quarantan till en Due på steroider är riktigt synd (Luminor 1950 i 42mm,44mm och 47mm har screw-in casebacks). Tyvärr insåg de väl att majoriteten av deras kunder inte bryr sig om snapbacks vs screw-in casebacks, så de kände kanske att de lika gärna kunde spara några kronor.

Ni som har koll!

Har precis köpt min första klocka med manuellt urverk (Venti Venti för den som missat det) urtavlan saknar sekundvisare och det jag undrar över är när man ställer klockan, gör den en imaginär nollställning av sekundvisaren eller tickar den på medan man ställer klockan?

Venti vänta lite, en bild är aldrig fel.

38D92D0E-B6B5-4201-9962-61D7215FF174.jpeg

Ni som har koll!

Har precis köpt min första klocka med manuellt urverk (Venti Venti för den som missat det) urtavlan saknar sekundvisare och det jag undrar över är när man ställer klockan, gör den en imaginär nollställning av sekundvisaren eller tickar den på medan man ställer klockan?

P.6000 har ingen second-reset funktion, men jag vet att den har haft en hacking-funktion iallafall. Däremot saknar ju 2020 en sekundvisare som du skriver, så jag är osäker på om verket stannar när du drar ut kronan.

Ni som har koll!

Om det inte tickar när man drar ut kronan, bör inte det vara tecken på att den stannat?

Tickar som i att sätta den mot örat :D

Japp, 1279 blev den sista Luminor 1950 i 42mm. Man kan tycka att det är konstigt, men de kände väl att det blev lite för mycket olika storlekar att välja mellan. Submersible i 42mm kommer dock att finnas kvar.

..och jag tycker deras beslut om att i princip göra Quarantan till en Due på steroider är riktigt synd (Luminor 1950 i 42mm,44mm och 47mm har screw-in casebacks). Tyvärr insåg de väl att majoriteten av deras kunder inte bryr sig om snapbacks vs screw-in casebacks, så de kände kanske att de lika gärna kunde spara några kronor.
jag tycker det är synd att allt färre modeller har genomskinlig baksida. För mig är det en dimension till och antar, men kan såklart ha fel, att många tycker det är en häftig feature?

Tillbaka
Topp